/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
gammelt tv...nye digitale kanaler
Fra : hovsada
Vist : 442 gange
100 point
Dato : 24-01-16 19:49

er klar over at man kan købe en boks til gammelt tv for at se de digitale programmer, men jeg har læst at nogle gamle tv kan se digitalt fordi de ar kodet til det !!!??

jeg har et Loewe Calida 5755 Z som stadig fungerer fint...men kan det tage digitale programmer og hvordan !

Mangler osse en dansk manual ...kan ikke finde gratis link på nettet !!?

HJÆLP

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-01-16 20:03

For at kunne se digitalt tv direkte fra antennen eller antenne/kabeltv stikket skal tv'et have en digital tuner indbygget. Om der er digital tuner i nogle gamle billedrørstv ved jeg ikke, men idag skal den kunne håndtere mpeg4 til mange af kanalerne hvor det i starten var nok at den kunne tage mpeg2. Hvis dit tv kan tage digitale udsendelser så findes indstillingen nok samme sted som hvor du vælger mellem vhf og uhf m.m..

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-01-16 20:19

En hurtig søgning på nettet giver ikke noget entydigt resultat. På siden http://firmware-all.com/20957-loewe-calida-5755-z.html ser det ud til at man kan hente en ny firmware til dit tv, men jeg kan ikke se nogen dato for den. Andre steder kan man bl.a. se at den åbenbart fungere digitalt internt, men intet om at den kan modtage digitale udsendelser. Noget som taler imod er at din skærm er i 4:3 format hvor de fleste digitale kanaler sender i 16:9 format. Det behøver ikke at betyde noget, men jeg tror ikke at man har produceret tv med digitaltuner som ikke er i bredformat.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-16 22:49

Modellen er ren analog, og de sidste analoge signaler bliver der lukket for.

Glem det, er pengene små og skærmen ikke være meget større findes der flere 24" modeller til under 2000 kr.
Men fald ikke i en fælde, nogle af modellerne er HD Ready og ikke Full HD, sidstnævnte giver et bedre billede.
Vær også opmærksom på at du skal købe nyt kabel fra væg til TV uanset om det gamle virker.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-01-16 22:59

Citat
Vær også opmærksom på at du skal købe nyt kabel fra væg til TV uanset om det gamle virker.

Vi bruger med godt resultat vores gamle kabler til vores to HD-ready fladskærme.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-16 23:18

..... i min manual står der :

Avaiable Accessories !
Satelite Tuner and Twin-Sat Tuner with the easiest to use and the latest technology
which integrats completely into the tlevision.

betyder det at muligheden foreligger ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-16 05:41

Citat
Satelite Tuner and Twin-Sat Tuner with the easiest to use and the latest technology

Betyder blot at det er optimeret til at modtage fra en parabolantenne der er rettet mod en satellit i rummet.

Citat
Vi bruger med godt resultat vores gamle kabler til vores to HD-ready fladskærme.

Kablet skal være dobbeltafskærmet, ligeså stikkene. Det digitale signal er følsomt og forstyrrelser giver pixeleringer, det opdagede jeg og mange andre og et kabelskift virkede.
Man har de sidste år i mange ejendomme, også her, skiftet kablerne og vægdåserne til dobbeltisolerede og så der også kan trækkes internet ud af dåsen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-01-16 07:21

Jeg betaler tv over huslejen via kapel.......jeg har egentlig ikke brugfor/ lyst til en større skærm og det det gamle Loewe TV fungerer......er boksen så den bedste løsning og er der noget jeg skal være opmærksom på , hvis jeg vælger den ??

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-01-16 07:22

Kapel= kabel

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-16 11:22

Citat
er boksen så den bedste løsning og er der noget jeg skal være opmærksom på , hvis jeg vælger den ??

Næst efter et nyt tv må boksen være løsningen. Jeg går ud fra at der ikke er HDMI i dit tv men der er nok et SCART-stik. Så boksen skal have et scart udgang. Og så skal den som minimum kunne håndtere mpeg4, og helst også den nye standard H.265. Se citatet nedenfor som jeg har sakset fra Elgiganten. Og så er der en MEGET vigtig ting. Er det kabeltv så skal det være en boks til standarden DVB-C, og skal du modtage via antenne skal det være en boks til DVB-T. Spørg hellere din vært/vicevært/varmemester/administrator om hvilken standard du skal bruge.

Citat
HEVC (H.265) (fremtidig afløser for MPEG4)

HEVC (High Efficiency Video Codec) er en ny videokodningsstandard. HEVC er for MPEG4 (H.264), hvad MPEG4 var for MPEG2: En ny videokodningsstandard, der har som mål at halvere den nødvendige bitrate i forhold til MPEG4, det kan fx betyder dobbelt så mange tv-programmer eller bedre billedkvalitet. HEVC-standarden (H.265) blev publiceret som endelig standard i april 2013.
En overgang fra MPEG4 til HEVC vil rumme alle de samme udfordringer (nye tv eller set top/zapper-bokse) og muligheder (bedre billedkvalitet, flere programmer) som overgangen fra MPEG2 til MPEG4. HEVC er ved at blive taget i brug til streamingtjenester på nettet, og vil også på sigt kunne bruges til nye programmer på satellit-tv, antenne-tv og kabel-tv.

HEVC kommer, men hvornår det sker for fx antenne-tv og kabel-tv, er endnu alt for tidligt at spå om. Streaming tjenester er så småt begyndt at benytte HEVC. I maj 2014 er der kun ganske få TV, der understøtter HEVC i et vidst omfang.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-01-16 11:23

Foresten. alle nye tv-apparater har både DVB-C og DVB-T indbygget.

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 25-01-16 12:38

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.