/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Forsørgerpligt overfor min mands børn?
Fra : EmPress
Vist : 1127 gange
110 point
Dato : 23-06-03 10:54

Hej herinde, håber der er nogen der kan hjælpe! Det blev en lang smøre håber det er ok :)
Jeg er gift på 3 år, jeg havde et barn da min mand og jeg mødte hinanden og han havde tre, og så har vi fået et sammen. Dvs. vi har 5 børn der bor hos os.Min mand har forældremyndigheden over de tre drenge og de har fast bopæl hos os. Min mand har været på revalideringsydelse, men har måttet droppe sin uddannelse da jeg skulle færdiguddanne mig og vi ikke havde netværk til at passe børnene når de var syge i den periode :( Nu er der sket det at min mand er blevet taget af revalideringen (ikke berettiget mener jeg) og er blevet sat på kontanthjælp. Min mand har slidgigt i hofterne og kan ikke arbejde fuld tid i et "almindeligt" job. Jeg har fået job som sygeplejerske og tjener ca. 20.000 om måneden. Vi har en husleje på 6000 om måneden og betaler 2940 i daginstituion. Til udbetaling har jeg mellem 12 og 13000 afhængig af tillæg. Nu er det sådan at min mand, den 19 i måneden først!, fik besked på at han kan få 843 kr. i kontanthjælp da jeg tjener det jeg gør. Jeg har naturligvis forsørgerpligt overfor ham, men nu mit spørgsmål: Kan det passe at jeg har forsørgerpligt overfor hans tre børn??? Det mener jeg ikke kan være rigtigt, og hvordan skal han kunne forsørge sine tre børn for 843 kr.? Vi har som I kan regne ud næsten ingen penge, da husleje og daginstitutioner er 9000 kr. alene,jeg får mellem 12 og 13000 så der er ikke meget at betale regninger, tøj, mad for til 7 mennesker! Vi er ved at være ret desparate for vi ved ikke hvad vi skal gøre :( Vi håber lidt på at de vil give ham revalideringsydelse igen så vi igen kan klare os, og han kan få et arbejde han kan klare med sin gigt! Skriv endelig hvis du ved noget!

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 120 point
Dato : 23-06-03 11:05

Din mand må da få børnetilskud, og børnecheck. Det gør alle, der sine børn boende (det er uanset om han er fraskilt eller enkemand).
Jeg vil gerne henvise dig til: www.familieadvokaten.dk
Der kan du gratis stille spørgsmål til en advokat, og min erfaring er at de svare meget hurtigt.
Du kan også prøve at læse deres brevkasse, der fyldt med tidligere stillet spørgsmål og svar.

Håber dette kan hjælpe dig.

MVH

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 12:36

jo selvfølgelig får vi børnecheck og børnepenge. Men de går til nyt tøj, sko, lejerture,reperation af cykler m.m. Det er meget dyrt at have fem børn. Men det siger jo sig selv. Det jeg bare vil vide er om det kan passe at jeg har forsørgerpligt overfor dem. Børnechecken skal ikke regnes med i de månedlige indtægter. De går til børnene alene, og ikke til mad, bolig, dvs. alm. husholdning.Man kan ikke forsørge tre børn for 843 kr. om måneden.
Tak for linket til famileadvokaten jeg har sendt et spørgsmål til dem, og glæder mig til at læse et svar :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 13:18

Udover børnetilskud og børnecheck får din mand så ikke også børnebidrag?

mvh. ans

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 13:30

er det pengene fra deres mor du mener?? Eller hvad er børnetilskud?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 13:36

Ja det er pengene fra deres mor jeg mener. Børnebidrag og børnetilskud er nemlig ikke det samme. Hvis moderen ikke kan betale, lægger kommunen pengene ud. Børnebidrag skal søgennem det amt, som man bor i. Din mand vil formentlig være berettiget til børneidrag til de 3 børn.

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 13:41

jo min mand får penge fra deres mor....dvs. de bliver lagt ud af kommunen...men jeg kan ikke forstå hvad det tredie tilskud du taler om er for noget! De penge fra deres mor og dem der kommer hver tredie måned "Schlüterchecken" er det eneste han får. Hvad er der ellers?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 13:45

Jeg prøver lige en gang til. Beklager, men jeg blev forstyrret lige før.

Børnetilskud er det beløb, som kommunen betaler. Det skal søges i den kommune hvor I bor.

Børnebidrag er det beløb, som den anden forældre skal betale. Det skal søges i amtet. Hvis den anden forældre ikke kan betale, lægger kommunen pengene ud.

Børnecheck bliver automatisk tilsendt.

Mvh ans

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 13:46

tak :) Men hvad kræver det at være berettiget til børnetilskud?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 13:55

I kan i den kommune, hvor I bor søge om børnetilskud. Med den lave indkomst, som I har vil I være berettiget til børnetilskud.

Kontakt socialcentret og spørg om I ikke er berettiget til børnetilskud. Socialcentret burde være hjælpsomme, måsker er der ydelser, som de har overset, at I er berettiget til. Ring og bestil en tid og medbring dokumentation på de udgifter, som I har.

Mvh ans

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 13:57

nå nu læser jeg lige at man skal være enlig for at modtage børnetilskud! Det er min mand jo ikke da han bor sammen med mig! Og alle børnene bor her hos os, på samme bopæl. Så det er han ikke berettiget til at få.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 23-06-03 14:00

Få et møde med en sagsbehandler på kommunen og lad dem hjælpe dig/jer med at få overblik over jeres muligheder. Det er den sikreste løsning - og det er gratis!

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 23-06-03 14:02

Hej.
Det offentlige beregner ud fra husstandsindkomsten. D.v.s. din indkomst + den kontanthjælp din mand får ( den er beregnet ud fra din indkomst og antallet af børn under 18).
Børnetilskud er kun til enlige forsørgere.
Så du kan sådan set godt sige at du sammen med din mand har forsørgerpligt for hans børn (alle børnene)
VH Jes

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 14:09

min mand skal til møde med nogle sagsbehandlere i morgen...så der håber vi at finde en løsning, at han kunne komme på revalideringsydelse igen ville være det bedste for os...den er nemlig ikke hustandsbestemt. Som det er nu kan vi ikke klare os for det han får

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-03 14:11

Så husk at din mand medbringer dokumentation på de udgifter I har. Ellers bliver det et rend frem og tilbage.

Held og lykke

mvh ans

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 14:14

ja ok tak for hjælpen...han har snakket med en sagsbehandler hos SR-bistand idag. Hun mente også at der er noget galt i deres beregninger. Og at jeg kan få min mands fradrag...det ville jo gøre en forskel :)

Godkendelse af svar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 14:18

Tak for svaret viskinge. Jeg har sendt dem et spørgsmål som jeg venter svar på. Det er simpelthen så opslidende sådan noget. Men tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 14:39

Der er ikke noget at sige til at skatten er så høj i Danmark som den er. Når man som udgangspunkt anlægger det synspunkt, at Staten skal forsørge ungerne , når man vælger at lave et sammenstukket ægteskab.

Med dette mener jeg, at hvis I vil giftes, må I sgu da fælles forsørge de børn I har, med den husstandsindkomst I råder over. Er den så ikke tilstrækkelig til at forsørgelsen kan ske forsvarligt, kan Staten komme på tale.

Det andet er at sige: " Jeg vil gerne giftes med dig - Jeg ved godt du ikke kan arbejde - Jeg vil gerne have dine børn, men jeg vil fandme ikke forsørge dem. Det er da kærlighed der vil noget.

Ram

Kommentar
Fra : EmPress

Dato : 23-06-03 17:23

"Der er ikke noget at sige til at skatten er så høj i Danmark som den er. Når man som udgangspunkt anlægger det synspunkt, at Staten skal forsørge ungerne , når man vælger at lave et sammenstukket ægteskab."
Undskyld jeg spørger men hvor har du set det synspunkt henne? Det er ikke mit synspunkt!
Og pas lige på med at komme med sådanne udtalelser til et menneske som du 1. ikke kender 2. ikke kender hele vedkommendes baggrund for at stille spørgsmålet 3. ikke har læst indlæget ordentligt Og jeg er egentlig også skuffet over at der skal være nogen der skal kommentere at jeg har valgt at gifte mig til tre ekstra børn! Det er slet ikke det det her handler om!
Husk: tale er sølv men tavshed er guld!
og man sparker ikke en der ligger ned!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-07-03 12:29

Til emPress.
Fik du et svar fra "familieadvokaten"?

MVH