/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Led lamper til fotolys
Fra : Eyvind
Vist : 822 gange
100 point
Dato : 22-01-16 11:10

Jeg kunne tænke mig at bruge ledlamper til portræt foto (pas osv).
Men jeg mangler lidt viden om lysstyrken og lysfarven.

Jeg har set en pære her med dagslys.............ville det være godt. (altså en på hver side)
http://www.inkpro.dk/produkter/14813-led-paere-e27/

Erfaring søges.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-01-16 15:20

Fra bogen Lys af Tor Nørretranders & Olafur Eliasson ser jeg på side 30 hvor ringe lyset er fra sparepære.
På side 29 skriver han om gitter spektroskop kan fotograferes med simpelt instrument til 600 kr.
Jeg kan foto kopier sider til dig.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-01-16 16:10

Se 3 sider i bogen om LYS af Tor Nørretranders & Olafur Eliasson https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 16:48

Jeg kigger senere, for den tablet jeg er på nu hr svært ved at se det ordentligt.

Ps. Det er ikke såkaldte sparepærer jeg har kigget på, LED lys

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 19:10

Ok nu har jeg set det meste, selvom min computer ikke håndterede materialet så godt.

Mit spørgsmål går nu også mere på om jeg skal bruge den "varme" eller det "kolde" lys og hvor meget lys der er nødvendigt.

Jeg kan selvfølgelig prøve mig frem, med forskellige lys, men det ville være rart om nogen har et lille fif til ganske alminde portræt-foto.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-16 19:11

Jeg går også og kigger på LED til fotobrug, men jeg tror, at jeg går i en lidt anden retning, nemlig "Lysstofrør" med LED.
Har kigget lidt på dem (Philips), som har nogle gode nogle, det drejer sig jo om at få ca. lige meget rødt, grønt og blå lys. Fordelen ved "Lysstofrør" typen er det jævne lys, syntes jeg. Får nok nogle hjem inden længe, og så skal der prøves.
Det skal lige nævnes at de er noget dyrere, end dem du henviser til.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 19:16

Hvad er det for nogle rør.
Vil du så anbringe dem lodret så du belyser fra top til hals.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 22-01-16 19:46

Hvis det var mig, ville jeg også kigge på led-bånd. De skal monteres på noget og med strømforsyning og er dermed besværligere, men er fleksible og kan fås med ra-værdi over 95 - hvad der ellers er umuligt at finde med 'pærer' - måske med rør.
Farvetemperaturen ved jeg ikke med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-16 00:13

Selv om der er sket en forbavsende stor udvikling i Led , er det stadig ikke godt nok til kvalitets farvefotografering.
Man har brug for sollys eller glødelys, som begge har et kontinuert spréktrum. Det vil sige at der er alle farver i lyset.
Smarttelefonerne har "blitz" med Led, og resultatet bliver derefter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-16 10:22

Tja - det ender nok med at blive til en videnskab.........................og jeg som bare ville tage et par pæne portrætter til pas osv.

Jeg havde håbet, at høre fra nogen som er kommet frem til en rimelig nem løsning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-16 15:40

Led Strips er ganske gode, og kan få´s i mange forskellige toner varm, mellem og hård hvid, du kan købe dem på Ebay for 50.- - du skal síkkert bruge en varm hvid til dit formål, som svarer til en almindelig gløde pære på ca 80w
Og de er på 5 meter, så masser af mulighed for at ´arangere´ lyset.
http://www.ebay.com/itm/171564157572?_trksid=p2060353.m1438.l2649&var=470572377613&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-01-16 16:19

Den simple:
Brug naturligt lys
Der er sjældent noget der slår det naturlige lys. Placer din model tæt på et stort vindue eller lidt i skyggen på en solrig dag. Det giver et lækkert, flatterende lys.

http://www.mashedpotatoes.dk/blog/2010/04/27/10-gode-rad-til-portrætfotografering/comment-page-1/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-16 18:37

katekismus - Jeg er ikke sikker på, at myndighederne vil godtage disse flotte portrætter til brug ved oprettelse af Pas - Kørekort - Togkort osv.
Det er nemlig det jeg vil bruge billederne til.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-01-16 19:40

Det er ikke nemt at bedømme hvornår de er ok, men her er en rettesnor
http://pasfotos.dk

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 23-01-16 20:22

"Jeg havde håbet, at høre fra nogen som er kommet frem til en rimelig nem løsning"

Hvis du bare vil finde noget nemt og det bare er få enkle portrætter, ligger det da lige for bare at bruge gammeldags glødelamper - de er billige og el-udgiften er uden betydning til det formål.

Man kan få billige arbejdslamper med kvartsrør - 150 W og 500 W til omkring en hund endda nogle gange med stativ (som rigtige fotolamper) til lidt mere - og stativer med to lamper.

Vil du gøre mere ud af det, kan du arbejde med plader dækket med hvidt papir/stof eller sølvpapir til at reflektere lyset og store rammer med tyndt hvidt stof til at lave diffust lys.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-16 20:28

Jo tak katekismus ..................men jeg bruger denne: https://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/pasbilleder/

Jeg har allerede lavet en del "godkendte" pas og kørekort billeder.

Men da jeg bøvler en del med lamperne, og da de varmer meget kunne jeg tænke mig at bruge led-lamper.

Derfor kunne jeg tænke mig lidt viden omkring hvilke lamper der er gode at bruge.
Altså:
Hvor mange Kelvin, og hvor meget Lumen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-16 17:20

Der er ingen LED som er gode til farvefotografering.
Du kan sikkert bruge en såkaldt varmhvid LED til sort/hvid fotografering.

Hvis du bruger et godt camera med stor åbning og en stor billedchip, behøver du ikke mere lys en du kan lave med almindelige nogle 40 W glødelamper. Husk halogen og såkaldte krystallamper er også glødelamper.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-16 18:50

Tak for svaret viskinge. Jeg venter til du kommer med lidt erfaring omkring Lys rør.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-16 14:00

viskinge - jeg har lige købt to sæt lysrør med armatur 10 og 12 wat led ca 1000 lumen og henholdsvis 3000 og 4000 kelvin

3000 Kelvin laver det bedste billede både i farve og S/H

Jeg har endnu ikke prøvet, at behandle billederne.