/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
det varme vand virker ikke
Fra : Nursie
Vist : 1356 gange
500 point
Dato : 21-01-16 15:28

Jeg har et hus ombygget i 2003 med ny rørføring.
sidste år holdt det varme vand op med at komme frem til køkkenvasken. jeg har fint varmt vand i badeværelse og bryggers.
Har haft 2 VVs folk ude og reparere det, men det er endnu ikke lykkes at få varmt vand i køkkenet.
Denne vinter tager det så laaang tid at få det varme vand frem til bryggers og bad, hvad mon det kan skyldes, skal der luftes noget ud?

I dag opdagede jeg så, at der kom varmt vand frem til min køkkenvask, fordi jeg ved en fejl havde ladet det varme vand løbe i bryggerset, godt nok kun en tynd stråle varmt vand, men dog varmt vand.

Nogen her, der kan komme med en forklaring, da jeg ikke orker at betale flere VVs firmaer flere tusinde kroner for ikke at løse problemet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-01-16 16:29

Der må være noget der er koblet forkert, eller der mangler isolering på røret til varmt vand

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 21-01-16 16:45

hvordan finder man ud af det?
og jeg har jo haft varmt vand i køkkenet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-16 16:51

Hvis der kommer koldt vand ud af hanen i køkkenet, når du åbner for det varme, så skal du have skiftet en pakning i blandingsbatteriet eller en forkromet metalkugle, afhængigt af batteriet. Hvis der ikke kommer noget ud, skal du have blæst eller skyllet vandledningen igennem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-16 16:59

Hvis dit varme vand er eller har været indstillet til højere temperatur end cirka 55 grader, og hvis du bor et sted med kalk i vandet, er der måske en prop af løs kalk, der ligger og stopper. Hvis man kan komme til at åbne for varmvandsledningen et sted, kan man med forsigtighed blæse systemet igennem med trykluft fra tappestedet (vandhanen) og baglæns ud.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-01-16 18:38

Hvor mange meter er der fra fyret til vandhanen - altså ledningsmæssigt?

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 21-01-16 19:30

der er 7-8 m fra fyret til køkkenvandhanen, men rørene er skjult i gulv og mur. Der er kun ca 3 m fra varmtvandsbeholderen til bryggershanen, men her tager det også 100 år at få varmt vand

Måske er det pakningen i varmtvandshanen i køkkenet, den sidste vvs er havde det åbnet og herefter var det slut med varmt vand. indtil i dag, hvor det pludselig kom frem da det varme vand løb i bryggerset.
Hvor skal man åbne for varmtvandsledningen?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-01-16 19:51

Citat
godt nok kun en tynd stråle varmt vand,

havde en kammerat der havde lignende symptomer, der var varmt vand i bruseren men ikke i håndvasken (eller jo, en tynd stråle der blev lunken efter lang tid), og heller ikke i køkkenvasken (tynd stråle der aldrig blev varm)
Bruseren virkede helt normal med masser af varmt vand og godt med tryk på.

Vi skilte det ad og prøvede at blæse lidt frem og tilbage, og ud kom et lille stykke pexrør.
Vi samlede det hele igen og problemet var løst.

Det ligner lidt det samme du er ude for, noget der sider og blokerer i et T-stykke et eller andet sted i systemet.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 21-01-16 19:58

det lyder som et fornuftigt forslag, men hvorfor har 2 forskellige vvs firmaer så ikke kommet frem til det?

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 21-01-16 19:59

mon det vil hjælpe at kobe sådan en afkalker til at monterer på vandrørerne? hvis det er kalk propper der sidder i dem.

Mit varme vand er på 55 grader, men ved jo ikke hvor varmt de forrige havde det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-16 20:14

Der hvor jeg boede før havde jeg fjernvarme,
og det varede længe før jeg fik varmt vand,
men så fik jeg installeret en cirkulationspumpe, og det hjalp,
måske en løsning for dig, prøv at drøfte det med dine VVS folk?

Nu har vi naturgas, og jeg skal lade den varme hane løbe lidt,
før vandet bliver varmt, men det lever jeg fint med...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-16 20:33

Det vil ikke hjælpe med en afkalker de første mange år. Den kunne muligvis have forhindret at problemet opstod. Svend Giversens forslag om vv-cirkulatuion er måske ikke så tosset. Men igen; du skal nok have blæst eller skyllet igennem den anden vej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-16 20:38

Jeg går ud fra at det er vandmængden de er svag i din køkkenhane.
Vandtilgangen er så tilstoppet, sandsynligvis lige før stophanen under vasken eller i indgangen af landingsbatteriet.

Først skruer du strålesamleren / perlatoren af og propper en klud op i røret og så på med perlatoren igen.

Så skal du åbne alle varmtvandshaner og den kolde i køkkenet. ( hold en klud omkring så den ikke sprøjter over hele køkkenet.

Bliver varmtvandsrøreret under vasken meget kold......................så er der gennemgang.

Tag kluden af og prøv det varme vand forsigtigt.

En blikkenslager / VVS'er der ikke kan regne ud at der er en prop et sted.....................er ikke blikkenslager / VVS'er

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 21-01-16 22:06

ok vil afprøve dit forslag i weekenden eyvind
Du skriver at jeg skal åbne for alle varmtvandshaner, er det i hele huset?
Jeg har haft 2 blikkenslagere fra to forskellige firmaer.
Den første skiftede amaturet i køkkenet, hvilket bare medførte at der efter 14 dage slat ikke kom varmt vand og den næste opgav bare at løse opgaven, mente jeg skulle have et nyt amatur

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-16 23:11

Der sidder sikkert en lille cirkulationspumpe ude ved varmvandsbeholderen.
Den er sikkert slukket eller stoppet.
VH Palle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-16 08:06

I vores ejendom var vi ude for (..efter der en periode havde været lukket for vandet) at der kun kom koldt/lunkent vand ud af den varme hane hos alle beboere.

Det viste sig at en beboer med termostatstyret blandingsbatteri skulle adskille og rense dette, da det var blevet stoppet af gammel rust/skidt og resultatet var at det gav returløb i systemet.

Det var med andre ord ikke rørføringen der var noget i vejen med. Heller ikke manglende isolering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 22-01-16 08:58

hej jeg tænker lidt termostaten i armaturet ?? jeg har haft problemer med det fordi jeg havde købt et for billig armatur at termostaten sætter sig fast. har du prøvet og tage slangen af armatur og så lade det løbe i en spand ? kommer der så varmt vand ja så er har du jo fundet fejlen armatur

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-16 10:32

Grunden til at jeg vil åbne alle varmtvandshanerne, er fordi det kolde vand måske kan skubbe forstoppelsen den modsatte vej.

Nå en afspærringsventil åbnes efter en reparation/udskiftning af blandingsbatteri, vil vandet drøne gennem og slæbe en masse med sig......................med mindre der åbnes laaaaaaangsomt.

Havde det været et termostat batteri ville der sikkert sidde skidt i batteriets indgangsfilter.

Jeg forudsætter, at det er manglende vand ud af hanen og ikke bare temperatur.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-16 18:22

Eiiiiiiiiiiiii altså... Mit varme vand virker heller ikke... Er det noget smitsomt?
Og der er heller ingen varme på apparaterne... Hvor koldt er det, det bliver i nat?

Jeg bor til leje. Og kontoret er lukket til mandag...
Jeg kan bare håbe på at det er noget generelt i bebyggelsen... Så er der nok nogen, der alarmerer -hvemdetnuerderskalalarmeres....
Og så kommer varmen måske tilbage inden vi skal i seng..
Ellers må Silke og jeg vist dele dyner og hundekurv i nat

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-16 07:13

Varmen kom tilbage helt af sig selv i går aftes...
Fordelen ved at bo tilleje.. Det kan ske undere...

Så Silke fik sin hundkurv for sig selv..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 08:03

I min naboopgang skete præcis det samme igår. Igen var det skidt i en beboers termostat blandingsbatteri som var årsagen. Altså den type blandingsbatteri hvor der ved hanen til venstre kan reguleres op/ned (åbnes/lukkes) for vandtrykket og højre hane regulerer vandets temperatur.

Det er reguleringsmekanismen ved den højre hane som giver problemet. Det kolde vand løber over i den varme streng som dermed 'forurenes' med koldt vand.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 23-01-16 10:11

Nu har jeg afprøvet den med at sætte en klud for køkkenhanen, tænde for det kolde i køkkenet og så sætte alle andre vandhaner til at give varmt vand.
Jeg er nok ikke helt skarp på den opgave, for det lykkedes ikke at få mere varmt vand i køkkenet.
Tømte perlatoren i køkkenet og der var en masse (1/2 teske) gryn, som kunne ligne rust eller småsten.
Det store spørgsmål er så, hvor går jeg hen og finder en vvs'er som kan løse problemet for mig?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 13:41

Hvis det er et termostatblandingsbatteri (..som jeg har prøvet at beskrive ovenfor) er det ikke perlatoren (..for enden af 'tuden' på selve vandhanen) som er problemet ...men den mekanisme (ventil) der inde i højre side af blandingsbatteriet (..som blander koldt og varmt vand) der skal renses.

En fornuftig test kunne være den som kandu brugeren 'spiren' kommer med:
Citat
har du prøvet og tage slangen af armatur og så lade det løbe i en spand ? kommer der så varmt vand ja så er har du jo fundet fejlen armatur

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 13:47

Ps. Der sidder normalt en ballofix ventil på selve føderøret på både koldt- og varmtvands tilslutningen til batteriet, som du kan åbne/lukke for (..enten med en vingemøtrik eller med en umbraco-nøgle).
Så undgår du vand på gulvet i stride strømme
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-16 14:43

Citat
Tømte perlatoren i køkkenet og der var en masse (1/2 teske) gryn, som kunne ligne rust eller småsten.

Det er sådanne gryn som sidder og stopper et sted.

Et sted kan være:

Indgangen til blandingsbatteri.
Lige før afpærring (balofix) under køkkenvask.
Et sted undervejs fra fyrrum til køkken batteri.

Det sker typisk når der åbnes for hurtigt efter reparation af vandledningen / udsk. af bl. batteri
Rigtig måde at åbne for en afspærring er:

Åbn den reparerede vandhane.
Og åbn så Laaaaansomt afspærringsventilen.
Når vandet løber jævnt - lukkes (køkken) vandhanen

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 23-01-16 14:49

ok, men det er ikke i badet den er gal, men køkkenhanen og den har ingen termostat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-16 14:59

Molo - der er normalt ikke monteret termostatstyret blandingsbatteri i et køkken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 22:22

Eyvind ->

Citat
Molo - der er normalt ikke monteret termostatstyret blandingsbatteri i et køkken.

Jo der er. Men 'vi' er heler ikke helt 'normale' på Ama'r.
..og så i en sammenhængende rørføring gør det ikke den store forskel hvilket batteri som forårsager tilbageløbet. Netop derfor lagde jeg vægt på at det drejede sig i vores tilfælde, om en boligforenings opgange. (st. til 4 sal, begge sider; højre/venstre)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-16 22:32

Eet broddent kar i systemets cirkulation og geometri?
Så har det indvirkning på HELE systemets duelighed.
Ikke altid er det præcis dér, hvor problemet konstateres, at fejlen findes.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 24-01-16 07:37

Tusind tak for al jeres hjælp, men jeg har vist ikke held med mig udi VVS verdenen, jeg har prøvet jeres forslag uden det store held. Så hvordan finder jeg en VVs'er som ikke taget mange timers betaling og alligevel ikke løser opgaven?

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 02-02-16 12:33

hvem mon kan løse opgaven for mig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 12:54

Nu ved vi jo ikke hvor du bor, ellers kunne vi anbefale de klogeste VVS folk i området.

Hvis ikke de lokale VVS eksperter kan klare opgaven så prøv her:

http://www.teknologisk.dk/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=0SE%20-%200C44%20Brand%20(forside)&utm_term=teknologisk%20institut&utm_content=teknologisk%20institut

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 12:58

Her den sandsynligste underafdeling med en af landets klogeste VVS eksperter,
kontakt ham...

http://www.teknologisk.dk/ydelser/vvs-installationer/22679

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-16 14:32

Hvis du kontakter Leon Steen Buhl via mail, kan du jo henvise til dette, dit kandu spørgsmål.

Han vil så måske undre sig over vore mange amatøragtige forsøg på at hjælpe,
noget der jo er typisk for kandu, men måske er der et par relevante råd imellem?

Og du vil i hvert fald spare for at gentage en detaljeret beskrivelse af dit problem...

Jeg har for mange år siden selv besøgt og fået hjælp af Jysk Teknologisk,
de lavede en hydraulisk cykel til en af vore udstillinger da jeg arbejde på Danfoss.

Og en af mine venner har også for nylig fået hjælp derfra,
til et under dimensioneret sol varme anlæg der kogte.

Den ukyndige installatør måtte efter analyse fra Teknologisk institut
erstatte/udbedre den manglende installation, måske kan du også være så heldig?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-02-16 20:40

Prøv at lukke alle ballofix og nihlhaner i huset - bortset fra den vandhane du vil have varmt vand ud af. Dvs de ventiler der sidder under vaske, toiletter m.v.

Måske det kan få det varme vand frem.