/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
# Grundlovsbrud 2 #
Fra : ElvenaR
Vist : 366 gange
15 point
Dato : 21-01-16 09:55

Var det grundlovsbrud, da DKP blev forbudt - 22. August 1941 ?

Samtlige partier og enkeltpersoner stemte for det. Selv Christmas Møller, mener jeg.

Og, efterfølgende, arresterede dansk politi 2-3 gange så mange personer, som tyskerne ønskede.

Til internering og KZ lejr.

Gjorde man det på tysk befaling ? Det gjorde man vel ...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 11:52

At forbyde foreninger og partier er i strid med den grundlovsikrede foreningsfrihed.
Dog må disse foreninger eller partier opildne til vold og kriminalitet - så kan de forbydes.
(Kig lidt i Koranen)

Citat
Gjorde man det på tysk befaling ? Det gjorde man vel ...
Ja, men også mange alm. danske mente, at kommunisme var farligere en nazisme.
Eks. Danske frivillige i den Finsk - Russiske Vinterkrig 1939

Citat
Selv Christmas Møller, mener jeg.
??? Muligvis? Jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 11:54

Citat
Dog må disse foreninger eller partier opildne til vold og kriminalitet - så kan de forbydes.
Der skal naturligvis stå: Dog må disse foreninger eller partier ikke opildne til vold og kriminalitet - så kan de forbydes.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 21-01-16 11:59

Det var uden tvivl grundlovsbrud, men situationen var så ekstraordinær, at en enigt Folketing fandt det forsvarligt, ja, nødvendigt, at bryde grundloven. Alternativet var formentlig meget værre.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 21-01-16 12:06

Grunden til at jeg nævner Christmas Møller, er - at jeg troede han, i det mindste, stemte imod. (Han blev tvunget i eksil i London, et par måneder senere, mener jeg).

Jeg har set referater fra Landstings salen, hed det vist - Ikke Folketingssalen -
På biblioteket, hvor alle, som én stemmer for forbuddet.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 15 point
Dato : 21-01-16 12:43

Jeg hev fat i Hvem-Hvad-Hvor 1942, der dækker 1941, under 22. august 1941 ikke et ord om opløsningen, under krigen heller ikke, men en lille note under "Danmarks Rigsdag" side 247, skriver "Det Kommunistiske Parti er opløst i 1941."

Så det var åbenbart ikke noget "man" pralede med, under besættelsen!

Hvis du har set nok westerns, kender du sikkert begrebet "shotgun wedding", Rigsdagen kendte det sikkert ikke, men de oplevede noget helt parallelt, og har givetvist ment, alternativet ville være værre for landet!

Grundloven af 1920, § 85 lyder

"Borgerne har Ret til uden foregaaende Tilladelse at danne Foreninger i ethvert lovligt Øjemed. Ingen Forening kan ophæves ved en Regeringsforanstaltning. Dog kan en Forening foreløbig forbydes, men der skal da straks anlægges Sag mod den til dens Ophævelse."

Dvs der var ikke de samme krav til at opløse foreninger, som der er i den nuv. grundlov!

Ikke at jeg tror det havde gjort nogen forskel, dengang!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 18:55

Forskellen på grundloven fra 1915 - og så grundloven 1920 - var vel egentlig kun at grundloven 1920 fik et tillæg vedr. genforeningen.
Ellers stod der vel det samme i grundloven 1920, som i 1915..?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-01-16 18:58

Citat
Ellers stod der vel det samme i grundloven 1920, som i 1915..?

Helt korrekt

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 21-01-16 19:41

Mærkeligt, at det ikke stod i Hvem-Hvad-Hvor !

Mener da, at det stod i ALLE landets aviser.
Eller de, landsdækkende, som jeg så på.

Og de implicerede og deres familier de VIDSTE det, i hvert fald !

(Jeg har, engang, studeret gamle aviser på filmstrimler på Diamanten og Arbejder Museets Arkiv)

Bl.a om dette emne. Samt datidens reaktion og kommentar på Krystalnatten og lignende. Operation Barbarossa ... og andet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 20:23

Citat
Helt korrekt
Ja altså, nu var det dig selv der fremhævede grundloven af 1920 ved at citere:
Citat
Grundloven af 1920, § 85 lyder

"Borgerne har Ret til uden foregaaende Tilladelse at danne Foreninger i ethvert lovligt Øjemed. Ingen Forening kan ophæves ved en Regeringsforanstaltning. Dog kan en Forening foreløbig forbydes, men der skal da straks anlægges Sag mod den til dens Ophævelse."

Dvs der var ikke de samme krav til at opløse foreninger, som der er i den nuv. grundlov!

Jeg forstod så ikke, du fremhævede 1920 - og ikke bare GRUNDLOVEN.

Citat
Mærkeligt, at det ikke stod i Hvem-Hvad-Hvor !
Nej egentligt ikke mærkeligt, fordi Hvem-Hvad-Hvor og Lademanns leksikon er ikke troværdige/faktuelle.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-01-16 20:36

Tommy, grunden til at jeg nævnte den dagældende grundlov var, at kravene til at opløse en forening var anderledes (mindre præcise) end den nuværende grundlov, som du implicit henviste til.

Citat
Hvem-Hvad-Hvor og Lademanns leksikon er ikke troværdige/faktuelle.

Sandt nok, det er der ingen kilder der er, forstået som værende såvel korrekte som fuldstændigt udtømmende.

Alle kilder foretager valg og fravalg, sådan er det jo!

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 21-01-16 21:04

Well ...

"en lille note under "Danmarks Rigsdag" side 247, skriver "Det Kommunistiske Parti er opløst i 1941."

Noget står der, altså ...

Så kan man jo tænke sit ...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-01-16 22:02

Citat
Noget står der, altså ...

Så kan man jo tænke sit ...
Der stod vel også: Når DKP's ledere talte ved offentlige møder, blev de mødt med æg og kartofler. I Folketinget udvandrede alle medlemmer, mens Aksel Larsen talte.

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 22-01-16 07:54

***** Tak for svaret vagnr ...

Også til Kaptajn-Tommy og Oldboston

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-01-16 08:21

Tak, ElvenaR