/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan bruges Squash
Fra : AnniRKK
Vist : 684 gange
10 point
Dato : 23-06-03 08:21

Er der mon nogen der kan hjælpe mig og gi lidt gode ideer til hvordan jeg kan bruge squash, på en meget fedtfattig måde, fik dem forærende, men mangler en ordenlig opskrift.

MVH
Anni

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 23-06-03 08:32

Hej.

Squash kan bruges på mange måder.

Små tern i salat, kartoffelsalat og pastasalat.
Små terne i wok og diverse gryderetter.
Revet spuash i muffins. (Mmmm smager godt - bruges på samme måde som i banankage)
Små tern i grøntsagsblandinger
Halverede eller kvarte squash der er merianeret og lynstegt på grillen

God fornøjelse.

Med venlig hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 08:35

Hej AnniRKK.

Om denne opskrift er fedtfattig må du afgøre med dig selv.
Mvh.
Ram

---------------------------------------------
Ingredienser:

3 medium Squash
250 g oksekød, hakket
125 g champignoner, grofthakkede
1 lille løg, finthakket
2 spsk smør
2 tomater, finthakkede
3 spsk fløde
2 spsk rasp
reven ost
smørklatter
kraft Thousand Island Dress.

Metode:
Courgetter, Squash eller Zucchini, der er flere navne for den samme grønsag, som hører til græskarfamilien. Den fyldte grønsag serveres her som middagsret eller forret.
Skær grønsagerne igennem på langs og skrab det meste af frugtkødet ud. Hak det fint. Svits kød og grønsager i smør. Bland resten af ingredienserne i, undtagen osten. Fordel dette i de udhulede Squash. Drys med reven ost og bag ved 200 grader i 25 min. Hæld 1/2 dl Kraft dressing på hver portion inden servering, eller byd den til.

Kilde: "Gourmetguiden"

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 08:40

Hej AnniRKK.
Du får lige en til

Ingredienser:

1 mellemstor squash
2 dl løse ris
2 stor løg (evt. 3 små)
500 g flæske-, okse- el. bl.fars
50 g margarine/smør
1 dåse koncentreret tomatpure
3 dl vand
2 tsk karry
2 tsk stødt melis
2 tsk paprika
1 tsk timian
rasp
salt
pebber
evt. peberfrugt
evt. champignon

Metode:
Løse ris koges efter anvisningerne på emballagen.
Mens risene koger, pilles løgene og hakkes. Løgene svitses i fedtstof i en gryde til de er let gyldne, (evt. sammen med andet fyld) . Vand tilsættes, og løgene koger til de er klare. Farsen vendes i. Småsimrer, mens squashen forberedes.
Squashen (ca. 30 cm. lang, 8-10 cm. i diameter) skylles og frigøres for stilk, deles på langs i 2 lige store dele. Kærnerne fjernes med en spiseske. De 2 halvdele udhules (med spiseskeen) til 'kødtykkelsen' er ca. 1 cm. Squashkøddet hakkes groft med en kniv og kommes i gryden med farsen.
Farsen krydres med alle krydderierne og småkoger i 30 min.
Gryden tages af varmen, og risene blandes i. Trækker under låg i min. 20 minutter.
Squashhalvdelene fyldes med farsen, der skal have en fast konsistens (reguleres med rasp). Fyldes op, så der er lige så meget fars over squashhalvdelen, som der er nede i. Drysses med rasp med let hånd.
Squashhalvdelene stilles på bagepapir i en braddepande. Færdigsteges i ovn ved 175-180 grader.
Stegetid: 60 min. i kold ovn, 45 min. i varm ovn.

Servering:
Kan serveres med flutes og/eller råkostsalat

Kilde: "Gourmetguiden" http://www.gourmetguiden.dk/opskrifter/opskrift/378/

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 23-06-03 08:40

Følgende link er der nogle opskrifter på, nu ved jeg jo ikke hvad du specielt søger at lave med squash, men her er i hvert fald lidt.

http://mp.sol.dk/madogvin/searchRecipes.cgi?words=squash

Og sol's opskrifter plejer at være meget gode, så det kan anbefaldes.
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 20 point
Dato : 23-06-03 08:51

Prøv også at kigge på Net Pers:

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/kostformer/fedtfattig.php

Der er 3 fedtfattige opskrifter m. Squash

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-03 09:58

Dette er let. Skyl dem, del dem i halve på langs, pensl snitfladerne med olie+hvidløg, drys m. frisk timian, 30Min. v. 200c i foropvarmet ovn. Kan spises som hovedret eller tilbehør.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : AnniRKK

Dato : 23-06-03 10:32

Tak for svaret ram2. *SS*

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 23-06-03 19:08

Hejsa alle jer der er kommet med mange gode..*SS*
Jeg vil bare lige sige at jeg brugte squashen i en risret..

Og opskriften skal i da ikke snydes for.

1 alm løg
1 rød løg
1 hvidløg
2 squash
500 g. 3% oksekød
200 g. broccoli
200 g. blomkål
1 stor tomatpure
kogte ris
1 tsk karry
1 tsk peber
Rapsolie til at svitse løgene i
1 grønsagsboullion+vand
ca 200 g. spidskål
Pynt:
Rosiner og kokosmel

Løgene og hvidløg skæres fint ud og svitses i olien, når de har en passende farve kommes karryen i. Heri kommes de friske blomkål og broccoli. Det hele vendes endnu engang. Nu tilsættes kødet og bruner med, når kødet er brunet kommes den fintsnittede spiskål i. Det får lov at simre lidt, derefter kommes der tomatpure i, dette får lov at blive arbejdet ind i retten, og tilsidst kommes der boullionnen i. Det hele står og simre mens du tilbereder risen, og koger dem til der mangler 4 minutter af kogetiden og hældes op i retten.
Det hele koger indtil risene er færdige. Der serveres med kokosmelen drysset ud over sammen med rosinerne, og groftbrød til.

Det lyder måske en smule sært, men det smagte godt og ungerne blev mætte og selv manden satte pris på maden...*B*

Takker endnu engang for de forskellige bud på hvordan de kunne bruges. Jeg vil prøve det hele, lige med undtagelse af den med fløden, hvor jeg tror at jeg erstatter med fromage frais.

For fløden er jo den der ikke høre hjemme i mit køkken mere...(Ved godt at man skal have noget fedt og så videre men jeg vil hellere holde mig til den sunde af slagsen og bruge rapsolien)

Det var alt for denne tråd.

Kan i ha det rart
MVH
Anni