/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Cypern - har den ø noget at byde på?
Fra : Bille1948
Vist : 491 gange
200 point
Dato : 14-01-16 00:14

Nogen, der har kommentarer til dette spørgsmål?

Har lige fået et godt tilbud på en rejse dernede, men der skal jo være noget at opleve/se på.

Er der det?

Er IKKE til at ligge ved strand/pool.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-16 07:12

Nok en hulens masse historie om 3000 års krige hvis det har interesse.

Accepteret svar
Fra : prosat

Modtaget 200 point
Dato : 14-01-16 16:13

Hej.

Jeg var soldat i 73-74 under krigen på Cybern, og derned igen for 3 år siden for lige at se hvordan tingende så ud i dag.

Der er meget at se, udover det gode vejr.

Jeg vil ikke anbefale at tager til den nordlige del af øen for at holde ferie, hvilket vil sige den besatte, der sker ikke meget selv om du kan komme op i Kyrenia bjergene, men det kan du alligevel, Øen er delt efter Tyrkiet besatte den mest frugtbare del i 1974, øen var under Engelsk styre indtil deres selvstændighed, Der var overtal af grækere og de sad på stort set alt hvor præsidenten var Ærkebiskop Markarios han blev væltet da Tyrkiske tropper gik i Land, Øen har en lang historie hvis man er til det, alle taler Engelsk (og Russisk ) i den vestlige del af øen, lej en bil og kør rundt, der er masser at se brug en dag på at køre op i Trodost bjergene, da jeg var der, badede vi om formiddagen og kørte til Trodos hvor vi kørte på ski om eftermiddagen,
De laver en fantastisk vin på øen under navnet KEO og deres øl er også god, du for det gode græske køkken samt Cyprioternes dejlig gæstfrihed, man kan altid finde det som der er på andre ferie øer med fest og farver, kan anbefale at tage en tur op til grænsen og se og høre historien da øen blev besat.
Hvis man vil besøge den Nordlige del (Tyrkisk ) Tager man evt. til Nicosia og går over grænseposten hvor man søger om at komme ind, husk at være ude igen inden kl. 22.00, de er meget flinke i deres Turist information hvis man vil leje en bil medens man er der kan de hjælpe med at reserver en, spring ind i en Taxa som de bestiller og kør ud til firmaet hvor hun har ringet i forvejen, men vær forberedt at du er ca. 50 år tilbage i tiden i forhold til den græske del, de holder r..... over vande udelukkende fordi Tyrkiet sender penge så det kan kører rundt, men tag en tur op i Kyrenia bjergene, det var den vej Tyrkiske tropper kom fra da de gik i land, der er en enkelt stor by som de kalder for deres hoved by, der er ikke meget udover turist shopper, lad bade tøjet blive hjemme for det blæser og der er stenstrande på den del af øen, Typisk er det sådan hvis man køber en ferie hvor det er til den Tyrkiske del så skal man mellem lande i Tyrkiet da der ikke er nogen lande i vesten der anerkender Nordcypern som selvstændig og hvor man så ikke kan flyve direkte til, jeg ved ikke om man kan tage fra Nord til Vest og komme retur.

Men jeg vil anbefale Cybern som et rejse mål, der er mange rige russere nu om dage men og så mange glade englændere og tyskere, der er en del pubber hvor der kan ses alt mulig sport, vi så dansk dame håndbold (OL) hvor Norge og Danmark spillede dagen efter spurgte jeg efter speedway og wupti så jeg Tv3 sport 1 speedway, husk at reserve mindst dagen før det du vil se på pubberne ellers er det tysk og engelsk fodbold der køre 24 - 7, dagligvare købes hos Lidl - Aldi de er der også.

Så herfra God Ferie
Prosat

Godkendelse af svar
Fra : Bille1948

Dato : 14-01-16 16:31

Tak for svaret prosat. Det var godt og uddybende.

Det er den vestlige del - Paphos - hvis det siger dig noget.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 14-01-16 21:16

Hej Bille

Ja ja har været der dejlig strand med gode butikker til konen, vær ikke bange for at bruge deres busser mellem byerne fungere 112%, alle taler engelsk, jeg lejede bil hjemmefra det var det billigste, husk de køre efter engelsk regel i den forkerte side, så et godt råd lej en bil med automat gear.

Mange køber en fly billet og rejser ned og lejer privat, de har krise dernede så man kan få en billig ferie.

Dejligt at kunne hjælpe.

Prosat