/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Rinkenæs på gåseryg
Fra : svendgiversen
Vist : 921 gange
138 point
Dato : 13-01-16 19:26

Vi har lige haft en seriøs diskussion over en god middag.

Først undrede det mig, at ingen ville svare på mit sidste fugle spørgsmål,
det er jo nok svært og lidt specielt, men vist ikke et cykel skur spørgsmål.

Så kom vi ind på andre fugle, der har præget litteraturen gennem tiderne,
og jeg nævnte en svensk dreng, der sad på ryggen af en gås på vej sydpå.

Og så kommer det mærkelige,
min kone påstår, at hans rejse har forbindelse med vor nabo by: Rinkenæs?
Selv mener jeg Ringenæs sogn har forbindelse med en sang/eventyr om rotter??

Hvem har ret, det koster hende en dyr middag???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-16 19:37

Selma Lagerlöf var i 1901 af en komité fra den svenske folkeskolelærer-forening blevet bedt om at skrive en moderne læsebog. Hun forstod, at hun i sin bog skulle gøre Sverige levende som land og folk, gennem en fortælling om en dreng, der gøres så lille som en mus, hvorefter han kan flyve med gæssene ridende på ryggen af en gås.
http://www.danskskaanskforening.dk/DST/2-06-danskskaanskidentitet.htm

Rinkenæs Sogn er kendt fra Halfdan Rasmussens sang Rapanden Rasmus fra Rinkenæs Sogn med musik af Axel Brüel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-16 19:38

>Selv mener jeg Ringenæs sogn har forbindelse med en sang/eventyr om rotter??

ikke rotter, men mus:

http://www.bing.com/search?q=%2B%22rinken%C3%A6s+sogn%22+%2Bmus&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBRE

Det bliver dyrt for min kone...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-16 19:41
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-16 20:55

Foreløbig tak katekismus, men min kone giver ikke op så let,

hun, der har boet i Rinkenæs, påstår,
at der findes flere skilte med gåsen og den lille dreng på ryggen der,
og der også kører biler forbi med tilsvarende skilte i vinduerne
af lille Niels Holgersen på gåseryg?

Er der alligevel en forbindelse fra Selma Lagerlöf til Rinkenæs??

Omkring muse historier for børn husker jeg svagt en anden historie om en mus,
med lidt hvidt på sig, delvis af hvid mus afstamning,
der boede i noget jeg også troede var Rinkenæs,
men det er måske snarere fra en by på Sjælland???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-16 20:58
Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-01-16 21:06

Her kan du og din samleverske så selv lede efter en gås eller en and hvis I ikke kan få tiden til at gå med noget andet

#895#

https://www.google.dk/search?q=rapanden+rasmus&biw=1280&bih=675&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwiS6d_SyafKAhUK_XIKHeFoBCAQ_AUIBigB&dpr=1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-16 22:26

>hvis I ikke kan få tiden til at gå med noget andet

hvorfor altid så negativ ans,
med det rige fugleliv vi i øjeblikket har her ved Flensborg Fjord,
er det da maget naurligt og hyggeligt at diskutere også Niels Holgersens vidunderlige rejse.

katekismus har jo angivet forfatteren Selma Lagerlöf, selv har jeg fundet link til Rinkenæs,
og i dit link fremgår det et par steder at gåsen med lille Niels Holgersen flyver hertil?

Noget der undrer mig, hvorfor skulle en svensk gås flyve over Skåne og ende helt i Rinkenæs,
jeg savner en helt konkret beskrivelse af forløbet...

Min kone er nu sikker på at hun har vundet vort væddemål??
Dyrt for mig men jeg savner stadig dokumentation...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-01-16 02:59
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 138 point
Dato : 14-01-16 03:14
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-01-16 05:11
Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-01-16 11:24

svendgiversen, det var ikke for at være negativ, men jeg havde ikke selv tid til at undersøge det nærmere.

Jeg fandt så billeder (se mit link) og mente, at du og din samleverske selv kunne undersøge det nærmere.

Det er trods alt dig, der har stillet spørgsmålet, og mit link var kun en hjælp, så du kunne komme videre.

Det er ikke alt, der bliver serveret på et sølvfad af og til må man også selv yde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-16 15:10

Det er jo helt klart at mit udsagn om Rinkenæs sogn holder vand.

Og når min kone har set så mange ænder eller gæs der,
er det måske fordi en and trækker vognen.

Jeg har kun fundet denne forbindelse: Anna Rosen, med Rinkenæs tilknytning til Selmas bog.

Anna R., f. 4/6 1901 i Rinkenæs, datter af sognepræst N J Jensen (død 1906) ... medl. af styret for Selma Lagerlöf-selskabet i Sverige 1957-72; ...

Niels Holgersen på gåseryg besøgte jo det meste af Sverige ifølge katekismus liste,
men ikke Halland og slet ikke Sønderjylland.

Men min kone kender flere i Rinkenæs, og vil prøve at kontakte dem,
ellers må vi på biblioteket her i Gråsten,
finder vi det ikke på nettet, gør vi noget andet og mere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-16 15:29

Et mærkeligt sammentræf,
jeg læser lige nu en barsk krimi af Karin Slaughter: Kold Frygt.

Heraf fremgår det at Rosen er et jødisk navn, det har sikkert ikke noget med sagen at gøre,
men hvorfor skulle en præstedatter fra Rinkenæs, være medlem af Selma Lagerlöf-selskabet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-16 15:57

Undskyld, ikke Rosen, men vist bare Rasmussen?

RASMUSSEN William S fh. afdelingschef, K.; f. 16/5 1899 i Kbh; søn af viktualiehandler Jørgen Rasmussen (død 1940) og hustru Christiane f. Schultz (død 1943); gift 14/11 1923 m. Anna R., f. 4/6 1901 i Rinkenæs, datter af sognepræst N J Jensen (død 1906) og hustru Anna f. Meinhardt (død 1934). Student (Efterslægtselskabets skole) 1918; ansat i Livsforsikrings-Akts. Hafnia 1919, afdelingschef 1955. Økonomisenior i Studenterforeningen 1924-25 og 1932-33; medl. af bestyrelsen for Studenterforeningens Seniorklub 1933-70; deltaget i det sønderjyske arbejde fra 1915; efor for Arveprins Knuds kollegium 1953-72; formand for Sydslesvigsk Studie- og Hjælpefond fra 1955 og for Arveprins Knuds Fond; medredaktør af Danmarks kommunale Styre 1954-55. Adresse: Gyldenløvesg. 10,1369 Kbh K. Sommerbolig: Øresunds Allé 32,2791 Dragør.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-16 17:13

Min undskyldning for Rosekamp ikke Rosen, fra mit eget link:

http://www.rosekamp.dk/Kraks_BB_1957/R.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-01-16 19:31
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-16 20:02

Ja katekismus, vi er helt med på det med Halfdan Rasmussen og hans børnesang,

men min kone påstår hårdnakket at der i Rinkenæs findes billeder af lille Niels Holgersen,
både i vinduer og biler, siddende på nakken af en gås.

Og når jeg forvekslede Rosekamp med Rosen,
jeg fandt også en: von Rosen, tilknyttet Selma Lagerlöf-selskabet.

Og stadig, hvorfor skulle en præstedatter fra Rinkenæs være med i styrelsen af dette selskab?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-01-16 21:26

I kirkebladet
Om Selma Lagerlöfs liv og forfatterskab.”
Selma Lagerlöf blev født d. 20. november 1858 på Mårbacka i Värmland
og døde samme sted d. 16. marts 1940.
Onsdag d. 19. september kl. 19.30 i konfirmandstuen vil jeg gerne fortælle om Selma Lagerlöf, denne fantastiske svenske fortæller og nobelpristager, en stolt og klog kvindesags- og fredsforkæmper, og samtidig en ensom kvinde, hvis liv og forfatterskab er tæt vævet sammen.
Hun har bl.a. skrevet ”Nils Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige”, ”Kristuslegender”, ”Kejseren af Portugalien” og debutromanen ”Gösta Berlings saga”.

https://biblioteket.sonderborg.dk/arrangementer/arrangementer-voksne/rundt-om-selma-lagerlof

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-01-16 09:53

Hvorfor kører I ikke en tur til Rinkenæs for at få det opklaret ?

Citat
hun, der har boet i Rinkenæs, påstår,
at der findes flere skilte med gåsen og den lille dreng på ryggen der,
og der også kører biler forbi med tilsvarende skilte i vinduerne
af lille Niels Holgersen på gåseryg?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-16 11:30

Godt fundet katekismus.

Når en nuværende præst, netop fra Rinkenæs, holder foredrag om Selma Lagerlöf og
en tidligere præstedatter, også fra Rinkenæs, var med i styrelsen af Selma Lagerlöf-selskabet,
må der jo være en forbindelse.

Vi vil deltage i det nævnte møde, men regner med af have løsningen inden?

Og ans, det vil vi gøre, men min kone er på vej nordpå, så det bliver først i næste uge...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-16 15:16

Alle kirkeri Danmark holder sogneaftner om Selma Lagerløf og hendes forfatterskab!!

Dansk-skånsk identiteT
Konklusioner om Københavns forsvarsvilje og dansk-skånsk identitet kunne dog ikke anfægte én af de kulturpåvirkere, som i begyndelsen af det 20. århundrede om nogen kom til at præge den folkelige og familiære fortælling i hjemmene på begge sider af Øresund. Det drejer sig om den svenske forfatter Selma Lagerlöf (1858-1940), som har haft en helt central placering i svensk litteraturhistorie, og som har præget adskillige generationer af læsere i de nordiske lande.
Hendes beretning om Niels Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige(1906-07) blev en folkekær fortælling for alle i Norden, altså også for danskere. Den bog kom til at præge bevidstheden om, hvad Sverige var i det 20. århundrede, idet den formidlede ideen om Sverige, således som den svenske stat ønskede, at landet blev præsenteret. Det var naturligvis også meningen med bogen.
Selma Lagerlöf var i 1901 af en komité fra den svenske folkeskolelærer-forening blevet bedt om at skrive en moderne læsebog. Hun forstod, at hun i sin bog skulle gøre Sverige levende som land og folk, gennem en fortælling om en dreng, der gøres så lille som en mus, hvorefter han kan flyve med gæssene ridende på ryggen af en gås. I dette værk, hvor beskrivelsen af Skåne, Halland og Blegind fylder godt 100 sider af bogens 495 sider, er glemselen af Skåne, Halland og Bleginds fortid søgt fuldbyrdet.

Læs det hele og du vil støde på grårotter!

http://www.danskskaanskforening.dk/DST/2-06-danskskaanskidentitet.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-16 16:09

Igen et godt fund, katekismus.
Men hvor finder vi tilknytningen til Rinkenæs?

Og ingen kan vel i dag forestille sig en folkeafstemning i Skåne, som den vi havde i 1920.

>du vil støde på grårotter!

Glem det jeg sagde om rotter, jeg mente mus,
særlig én med en hvid prik fordi, fordi hun nedstammede fra hvide mus.
noget jeg troede var i Rinkenæs sogn, men det var nok på Sjælland??

Inden vi deltager i mødet med præsten fra Rinkenæs,
vil vi besøge biblioteket i Gråsten, nogen der må vide mere...

Svend, alene hjemme med Debbie og kun 4 svaner ud af 5.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-16 17:58

Jeg tror nu ikke, der er nogen tilknytning, andet end Selma var en fantastisk fortæller om emner som religion, kvindefrigørelse, geografi osv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-16 17:26

Min kone har nu talt med sin søn, der bor i Flensborg, og han bekræfter,
at, anden, ikke gåsen, fandtes på vinduer og bag i biler i Rinkenæs for 20 år siden.

Måske har min kone bare forvekslet afbildningen af de to fugle og de to eventyr?

Jeg tror stadig der er en forbindelse fra Niels Holgersen til Rinkenæs,
nu afventer vi den nye præsts udsagn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-16 11:10

Jeg har været på biblioteket, hvor Rinkenæs præsten holder sit indlæg.

Lånte bogen med Niels Holgersen, men ingen spor af Rinkenæs.,
og to kloge bibliotekarer kunne heller ikke finde nogen forbindelse.

Nu må vi afvente hvad præsten siger, men min kone har nok forvekslet gåsen med anden?
Og så vinder jeg jo middagen...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-01-16 17:14
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-16 19:18

Vi har nu været til foredrag om Selma Lagerlöfs hele liv af en meget kyndig præst fra Rinkenæs,
bagefter spurgte jeg hende om en mulig forbindelse fra Niels Holgersen til Rinkenæs,
og den kendte hun ikke, men hun sagde Rapanden Rasmus på mange afbildninger ligner en gås.

Så ikke længere tvivl om at mim kone har tabt en middag, det vi nu diskuterer er om det skal være på den gamle kro i Gråsten, hvor de hver onsdag har billig flæsk med persille sovs,
eller om det skal være på Fakkelgården, det dyreste sted her i grænselandet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-16 19:29

Smut over til Agerskov kro
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=agerskov%20kro
Der spiser man godt.

Ps. Tillykke til din hustru, med præmien på en dejlig middag.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-16 19:56

Tak for svaret katekismus.

Altså ingen kontakt til Rinkenæs.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-16 19:59

Eyvind, jeg tror nu, at svendgiversen mener, at hans samleverske kommer til at betale

Citat
Så ikke længere tvivl om at mim kone har tabt en middag

Men har du, svendgiversen, og din samleverske været en tur til Rinkenæs for at få det opklaret?

Citat
hun, der har boet i Rinkenæs, påstår,
at der findes flere skilte med gåsen og den lille dreng på ryggen der,
og der også kører biler forbi med tilsvarende skilte i vinduerne
af lille Niels Holgersen på gåseryg?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-16 20:53

Fyy SvendGiversen..........................lader du virkelig din hustru betale.

Hos os, så enten taber jeg og skal vaske op - eller også vinder jeg retten til at vaske op.

Når vi er ud at spise betaler min kone altid, for jeg får ikke så mange lommepenge, at jeg kan betale.