/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølevæske
Fra : mig-selv
Vist : 623 gange
100 point
Dato : 09-01-16 19:20

Hvordan finder jeg den rette væske til min polo 6n.
Har læst at man ikke skal blande de forskellige ´safter´ da det kan gå helt galt.

Kan jeg bare hælde vand på??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-01-16 19:28

Køb frostvæske, og tap ud den gamle væske,held på den nye frostvæske,bland med vand ca.50-50.Husk at lufte ud hvis det er lufteplugger på systemet.Lån en frostvæske måler på en benzinstation eller værksted og tjek hvor mange grader den holder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-01-16 19:45

JO tak, men det er ikke lige en mulighed her i kulden/sne = altså det med at skulle rode rundt under bil for at finde det ene og andet.

Samt så burde kølesystemet vel også spules godt igennem? hvis det tømmes og der kommer nyt på.

Kan oplyse at den som standart har noget der kaldes xx11 og det anbefales hvis ikke at bruge nu til dags - men kender intet til den slags ? bortset fra at den skulle være blå i farven - og da bilen ikke er ny, ved jeg ikke hvad der er på systemet = eller kan jeg tage en hævert og gå ud fra farven på væsken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-16 20:16

du kan ikke basere noget som helst på farven. Bestemte fabrikater skelner godt nok mellem forskellige farver men andre bruger farver mere tilfældigt.

da du ikke ved hvad der er på er det vsanskelligt at sige hvad du kan fylde op med.
Husk at kølervæske ligesom næsten alle andre væsker trækker sig sammen og falder ret meget i volumen ved afkøling.
derfor skal du kun kontrollere væskestand når motoren er varm. Hvis der er bare noget væske i ekspansionsbeholderen ved varm motor, er der ikke nogen alvorlig mangel, og du kan foreløbig tage det roligt.
Ellers må du have skiftet totalt og spulet igennem inden du påfylder ny væske. Det er ikke til at gøre uden en form for værkstedsfacilitet.
De fleste moderne vogne har ikke en aftapningsskrue i bunden, så man er nød til at løsne en kølerslange for at tappe af.

Accepteret svar
Fra : BilstrupV

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-16 22:27

Hvordan er historikken for kølervæsken? Har du haft bilen længe uden at fylde på, og den mangler lidt, kan du roligt give den et skvæt vand; mangler den pludselig meget, må der være et problem, som ikke egner sig til at ignorere.
Skifte af kølervæske sker af korrosions-årsager med intervaller, mens frostsikringsevnen ikke forringes undervejs.
Ellers enig med "transor", men tænder den en lampe, kan det være irriterende samtidig med, at du så ikke får at vide, hvis der pludselig opstår en større lækage.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-01-16 08:22

Jeg vil anbefale dig først at kigge i din servicehæfte of se om det er B12 eller B11 der skal bruges.

Er det en nye bil så er kølervæsken long life væske.

Forskellen er, at long-life er propylenglycol, mens den almindelige er ethylenglycol

Det kan også godt stå på beholderen af hvilken type du skal påfylde med

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-01-16 10:30

Selvom der står på beholderen hvilken væske der skal bruges, kan en evt tidligere ejer jo godt have fyldt noget andet på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-16 13:09

Hvis du ser på Audi WW specifikationerne vil du se at også deres "long Life" er baseret på ethylenglycol.
Forskellen på de forskellige kølervæsker ligger i hvilken type korrosionsbeskyttelse der er tilsat.
Desværre er nogen af typerne vidt forskellige og kan ikke virke i blanding.
Hvis der kun mangler en lille smule -under 0,5 l kan du bruge rent vand. Men gør det ikke flere gange, for så ender du med for dårlig frostbeskyttelse.
Ellers er der intet andet sikkert at gøre end total udskiftning.
Værksteder bruger til kontrol at frostbeskyttelsen et lille optisk instrument, som i virkeligheden ikke måler frysepunkt, men optisk brydningsindeks. Det svarer til forskellige frysepunkter alt efter hvilken slags glycol der er i.
Du kan med en slange ved kold motor suge en lille prøve op, men få ikke det giftige stads i munden.
Kom så prøven i din hjemmefryser. Hvis den ikke udskiller iskrystaller ved de - 18° C er frostsikringen god nok.
Hvis væsken er mere end 4 år gammel, skal den alligevel skiftes uanset hvor godt den frostsikrer.
Det er for at bevare korrosionsbeskyttelsen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-16 21:21

Citat
Hvordan er historikken for kølervæsken? Har du haft bilen længe uden at fylde på, og den mangler lidt, kan du roligt give den et skvæt vand; mangler den pludselig meget, må der være et problem, som ikke egner sig til at ignorere.

Det er problemet, ved ikke hvad andre har hældt på, og jeg har haft den 1 år, så går ud fra at det bare er fordampet - ikke utætheder.
Advarselslampen lyser, den går dog ud hvis jeg slukker bilen efter et par km.

Prøver med lidt vand i første omgang og ser om der fordamper mere og hvor hurtigt.
Slanger osv ser friske ud, men derfor kan det jo stadig være utæt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-16 00:26

En slange eller forskruning kan være utæt. Men ellers er de hyppigste årsager til tab af kølervæske utæthed ved vandpumpen eller i toppakningen. Man kan normalt afsløre utæthed ved en trykprøvning. Der findes et instument til det.
Men som sagt, hvis mængden før var lige over grænsen, så kan bare det kolde vejr få nivauet ved kold motor til at falde nok til at give alarm.
Så tag det roligt hvis alarmen kan resettes så snart motoren bliver varm.

Du skal ikke komme anden slags kølervæske i, når du ikke ved hvad der er i nu.
Du kan med sindsro tilsætte en deciliter rent vand. Hcvis det klarer problemet så vent til et passende tidspunkt for total skift af kølervæske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-01-16 14:14

Hældte vand på i dag, og den åd mellem en ½ og 1 liter.

Sjovt nok står der G12 på væskebeholdere og G11 i manualen??

Men skyller systemet igennem når vejret bliver til det

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 18-01-16 21:06

Tak for svaret BilstrupV.
Citat
Har du haft bilen længe uden at fylde på, og den mangler lidt, kan du roligt give den et skvæt vand;

Der står G11 i manualen og G12 på selve beholderen i bilen og væsken er blå...
Gad vide hvem der sat den bil sammen..

Takker for svar og muligheder..