/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oversvømmelse i kælder, i en blok
Fra : supersine669
Vist : 443 gange
500 point
Dato : 02-01-16 23:06

Hejsa

Så har vi prøvet også det

Jeg har boet 12 år, og det er første gang, vi fik oversvømmelse.

Det stank ikke, men det var jo fordi, det blev fortyndet .....

Det værste var, at al den skønne julepynt, mine børn har lavet. Jeg fik gårdmand at også sprøjte mod bakterier på al det våde på julepynt.

MEN jeg skal jo ikke prøve det før næste år til jul (jo jo, du kan nok høre, hvor genial jeg er ).

Så hvis det nu lægger TØRT, kan jeg så regne med, at baktierne er væk????

PLEASE HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-16 01:11

Tjaeh, det er ejerens ansvar at have det forsikret eller opbevaret på betryggende vis.

Min søster bruger stadig et par af de hjerter jeg flettede for 55 år siden

Hvis ejendommen ikke gør tiltag så få fat i et par gamle paller eller læg nogle lægter og plader på gulvet selv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-16 01:33

Lad være med at lægge værdifulde ting på gulvet (til næste gang) og få så en snak med den kælderansvarlige. Her i København Ø er vi kloge af skader (4½ og 1½ år siden) begyndt at lægge bevaringsværdige ting i store plastkasser, så sidste gang kunne det hele klares med gulvmoppen, en våd-/tørsuger og en affugter. Derudover har jeg sandsække parat ved døren ud til baggården samt afløb med højvandslukke.

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 03-01-16 19:15

Ved godt, at næste oversvømmelser har jeg total tjek på.

Det er mere det, om jeg kan bruge børnenes julepynt næste år?

Kan bakterier overleve et år? Eller hvad?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-16 19:34

En unødig risiko at tage, hvis det kun drejer sig om julepynt.

Dine børn vil sikkert gerne lave nyt julepynt til næste Jul...

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 03-01-16 19:36

Bakterier kan ikke overleve en udtørring, hvis du tørrer pynten så er den total udskadelig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-16 19:36

Nu skriver du ikke hvilket materiale dine børns julepynt er lavet af, men læs her

Citat
Hvis tingene er snavsede (slam og sediment), skal de vaskes af med vand og sæbe! Når tingene er rene og tørre, vil bakterier og virus også dø.

http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Artikler/2011/0705101925.htm

og her

https://www.bolius.dk/saadan-goer-du-rent-i-kaelderen-efter-oversvoemmelse-27196/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-16 18:45

supersine669 , jeg forstår godt, at du vil redde dine børns julepynt.

Der er så mange minder og historier forbundet med det arbejde, som de som små lavede for at glæde dig

Jeg håber at du kan redde det meste af det

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 06-01-16 13:34

Tak for svaret o.v.n..