/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Der er salg i postkasser efter nytår
Fra : ingelein
Vist : 594 gange
10 point
Dato : 22-12-15 23:46

I vores lille flække har jeg allerede set to sprængte postkasser. Det er sku da ikke drengestreger længere, når en postkasse kan koste flere tusinde kroner.
Nu er postkasserne vel nemme at afmontere omkring nytår. Vores kan tages af ved st fjerne to skruer fra standeren. sidste år tænkte jeg at det kunne producenten da lave med nogle fløjmøtrikker. i dag tænkte jeg at det ville være endnu nemmere, hvis bunden kunne vippes op og selvfølgelig have en eller anden låsemekanisme når bunden var nede.
Meeeeeeeeeen det ligger jo slet ikke i postkassefabrikanternes interesse. jo flere sprængte postkasser des større omsætning. Men enhver med lidt fingersnilde vil kunne lave sin postkasse nytårsduelig.
Nu er det jo ikke noget spørgsmål, snarere et tip.
jeg har lovet mig selv aldig mere at skrive et tip, fordi det som regelmer fattige i ånden, der kommenterer tips.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-15 00:48

Jeg plejer at have en ´special´ lavet kasse med vand - der passer i bunden.
siger braget.......... + de stopper sikkert ikke op for at prøve IGEN - da min alarm og hele vejen ellers var vågnet op til DÅD = sidst der var KNALD i posten - røg der noget med 30-40 bokse på en enkelt ´lille´ vej....
MEN - man ved JO ALDRIG? på landet/ hvem der kommer først, posten eller braget.

OG er det forresten ikke den forkerte vej du tænker = smid de SKIDE MENNESKER bag tremmer i flere uger.. sidst jeg/ANDRE på vejen ofrede penge på samme havde jeg et billede eller flere, og det blev anmeldt til Politi = som afviste DET, da jeg ikke havde det på PRINT = BEVIS..
Og de selv samme mennesker bor i ´byen´ - FØJ for den - tænk hvis der var vigtig post

NÅ, skal ikke forstyrre mere, men overvågning kan sætte gang i ´kendte menneskers´ forbrydelser - men ingen gør noget ved det..

garanteret ´ fejl´ i tekst og tilladelser...men en SKIDE RØVFULD skulle de have....

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-15 00:52

NB - mine koster omkring den billigste man kan købe for penge - da jeg ved af erfaring at der kan være problemer med forsikring + politi - men STADIG irriterende at skifte ´kasse´ hver andet Nytår.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-12-15 00:58

dækker forsikringen en sprængt postkasse? vi får da næsten ingen vigtig post mere ind af brevsprækken, og da. særlig ikke omkring jul og nytår, hvir det hele lukker ned. jeg siger nej tak til reklamer og har da også en stor gammeldags brevsprække endnu., hvis posten absolut skal af med post.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-15 01:06

Citat
har jeg allerede set to sprængte postkasser.

Loven kræver at du har en POSTKASSE - ellers skal du afmelde og/eller hente Post selv.
Citat
vi får da næsten ingen vigtig post mere ind af brevsprækken,

Så må du BO lige op af vejen - du får ingen post på landet, hvis `postens´ reglement ikke overholdes = så skal du selv afhente på posthus - og det kan blive en MEGET stor vej at køre, da de som regel? kører din post til nærmeste post-omdeling centerm som kan ligge XXX kilometer fra dig, de smider det ikke bare til afhentning i Lokal Brugsen (mere).

Go´ Jul

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-12-15 01:08

Men jeg kan selvfølgelig have - misforstået et MEGET lille problem - IGEN

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-12-15 01:23

Nu findes der jo postkasser som der kan aflukkes/låse indkastet

Eks. http://dk.allux.com/reservedele-til-allux-systemkasser-pc2-367.html

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 10 point
Dato : 23-12-15 08:38

Nu har i en årrække været postbud på Ama'r. Der løser man 'problemet' innovativt og på glimrende vis ved en simpel lille manøvre. Dette gik op for mig under nytårsomdelingerne. Mange modtagere var ikke klar over, at posten også omdeles normalt d. 31-12 såfremt det er hverdag eller lørdag.

Tit var jeg ude for at folk kom stormene ud af døren med kurs mod deres postkasse, hvis de så mig komme forbi på denne dag. Gasblå i hovedet og helt vildt fægtende med arme og ben, medens de skrigende højlydt råbte: "STOP STOP... Postmand. Du skal ikke smide noget i vores postkasse."

Hvorfor ikke? Næeh... fordi de havde sat plastbeholdere fyldt med vand inde i postkassen.

Ryger et kanonslag i Nytårsaften? Ssssssssssssshhhhhhhhhhhhh...... så lå det der lige så slattent på bunden dagen efter.

Rådet lader jeg gå videre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-15 08:45

Nå, nu ser jeg lige at mig-selv er lige så kvik som Ama'rkanerne
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-12-15 09:03

Ja den med vand i bunden er jo god nok. For os er det bare nemmere at skrue de to skruer af og fjerne postkassen. Jo vi bor i det, der er klassificeret som landdistrikt. Men svar mig lige på: Skal posten ikke lægge en seddel om at vi kan afhente evt. post på posthuset? Hvordan gør han det uden postkasse? Vi har brevsprækken endnu.
Nu er det jo mere end 8 dage til nytårsaften. Man har vel ikke vand i sin postkasse lige fra den dag man hører de første knald?
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-15 11:41

Hvad med bare at lade låget til postkassen stå åben Nytårsaften,
kun hvis noget er lukket inde, sprænges det i stykker...

God Jul fra en gammel sprængnings ekspert.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-15 16:20

At det ikke altid er nok, at fjerne postkassen, kan denne lille historie fra Tårs i Vendsyssel vidne om. (Venligboerne kalder de sig).

1. år. Sprængt postkasse til 1.500 kr.

2. år. Fjernede postkasserne, men de to 2x4" stolper til postkassen, blev revet op af jorden, og smidt op på hustaget.

3. år. Afmonteret postkassen. Havde gravet begge stolper op om sommeren, og monteret to tværstolper med skruer, så stolperne nu var skruet sammen med 25 cm mellemrum. Ved nedgravningen igen, havde jeg lagt en knækflise på tværs, så de IKKE kunne rykkes op!

Næste morgen, var stolperne halvt væk - de var blevet brændt!!! - ja gæt af hvem?

VENLIGBOERNE

Så det er ikke nemt, at bevare sine stumper.

Nu bor vi i Randers på 19. år har vi aldrig afmonteret postkasse med tilbehør, eller fået ødelagt postkassen, men her bor heller ingen VENLIGBOER i nærheden!

Jeg vil dog lige bemærke, at nogle af vores gode venner er Vendelboer

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-15 16:28

Man kunne selvfølgelig også "afmontere" bunde i postkassen. Efterfølgende hængsle den, så den kunne åbnes op-indad i postkassen.

Det kunne jo også bare sætte en skue igennem udefra over bunden, så den ikke kunne åbnes nedefra.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-15 08:20

ingelein ->
Citat
Skal posten ikke lægge en seddel om at vi kan afhente evt. post på posthuset? Hvordan gør han det uden postkasse? Vi har brevsprækken endnu.

Du kommer sådan set med svaret selv: Det skal han/hun ikke og man skal heller ikke vade op til hoveddørens brevsprække medmindre man har maxi-brevet med ud på ruten. Man skal tage posten retur og meddele det til distributionschefen. Han vil normalt, når det er i et sådant særligt tilfælde som nytår, bede buddet om at tage pakken (..eller anmeldelse sedlen til posthus , såfremt det var pakkebudet som har været der dagen før uden at kunne aflevere forsendelsen ) med ved næste hvedagsomdeling. Er postkassen stadig ikke sat op? Så går pakken retur til afsender.

Det kan lyde 'ondt' at budet ikke bare kan aflevere ved døren, men tænk på at budets rute er blevet mere end fordoblet i antal afleveringer siden den nye postlov trådte i kraft. Min sidste villarute var om mandagen på 44 km. og 1100 afleveringer på alm. cykel. Det er dælme langt nok at skulle cykle, trække, stige af og på, vade ind og ud og i etageopgange stadig skal op og ned hvis det er muligt at aflevere når modtageren er hjemme (husk at maxi-breve skal stadig forsøges afleveret ved dør eller flex-afleveringssted). Så man skal skånes for yderligere belastninger i jobbet end højst nødvendigt (arbejdsmijøloven).

Jeg minder lige om at ved maxi-breve (30x30x60 centimeter og max. 2 kg som omdeles af postbuddet) og pakker (større og tungere forsendelser som omdeles af pakkebuddet) begge er omfattet af servicen FLEX-AFLEVERING man kan tilmelde sig, hvis man ønsker at få pakken sat i udhus, legehus, drivhus, kælder nedgang, foran dør, såfremt man ikke er hjemme ved modtagelsen. Så slipper man for at gå på posthus/postbutik, men man tager selv ansvar for fugtskader og tyveri som sker efter afleveringstidspunktet. Dette hjælper dog ikke stort hvis der ingen postkasse er opsat, for det er i denne man skal lægge sedlen om at der er afleveret en pakke/maxi-brev og er den der ikke må man ikke aflevere pakken på flex-afleveringsstedet.

Postloven forskriver at du har pligt til at have en postkasse opsat ved skel, medmindre der er mere end 50 meter til beboelsen, hvis du skal være berettiget til at modtage post. Altså:

Ingen arme? Ingen småkager!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-15 01:12

Hvisj postkassen er sprængt væk, har man jo lige så lidt postkasse som hvis man selv har afmonteret den nytårsaften.
Vi ved selvfølgelig når vi venter breve eller maxibreve og det behøver ikke lige været i nytårsdagene.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-15 18:22

@svendgiversen
Vores postkasse er ikke konstrueret sådan at låget kan stå åbent - netop derfor valgte vi den.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-12-15 20:58

Citat
Hvad med bare at lade låget til postkassen stå åben Nytårsaften,
kun hvis noget er lukket inde, sprænges det i stykker...

Jeg vil DA godt nok vove at skrive ? at kassen får sgu stadig buler af dét - eller ser ikke direkte KØN UD efter et sådant knald.
Men det kan selvfølgelig afhænge af det der ´bliver smidt´ i kassen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-12-15 21:21

Molokyle - selv har jeg altid kommet posten i forkøb? når der har været sne osv - meget sjældent at de skulle hele turen (20m) ind til mig, men man kan jo ikke være 10 steder på engang..

Der imod har jeg så oplevet at min kat´s kattelem er blevet (mis) brugt til aflevering af større brev forsendelser og katten ikke kunne komme ind i varmen.. og det skulle jeg nok høre af - fra missen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-12-15 09:01

Desværre er postudbringningen heller ikke til st regne med mere, hvilket jeg ikke skal lægge postbudet til last. Posten kan komme på ethvert tidspunkt mellem kl. 10 og 15, så ligefrem passe vedkommmende op er en saga blot. Jeg kan godt savne de gode gamle dage, hvor posten var nogenlunde "præcis" hver dag, blandt andet, fordi han også skulle have sin kaffetår bestemte steder - og kigge ind til gamle fru Petersen. ak ja, det var tider!,
En lille julegave kunne han også finde bundet til brevsprækken!
I dag har jeg lidt ondt af postbudene, som udførere et beundringsværdigt arbejde, til stadig ringere vilkår, til trods for de svimlende portopriser. Det er billigere st få sendt en vare fra England, end at sende et brev i DK .
ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-15 09:52

ingelein ->

En af årsagerne (..bortset fra den årlige omlægning af ruter omkring midsommer) til at postens afleveringstidspunkt 'svinger' nu om dage, er en logistisk omlægning af måden hvorpå posten sorteres op og dagens rute udlægges for det enkelte bud (DIS, LEAN). Slange tilpasning. Hvert team (5-10 bude) sætter nu i fællesskab (AKI) posten op som een stor rute. Hvilken del af denne ene store rute (Slangen) som buddet får med ud, planlægges i forhold til den daglige postmængde. Derfor gå budet aldrig ud med det samme antal husstande. Dette giver selvfølgelig en vis variation i afleveringstidspunkter, da det for det enkelte bud afhænger af, hvor ruten begynder og ender. Derudover omdeles posten i 'Bølger'. Nogle bude møder kl. 6.30, sorterer og sætter posten op i budreolen. Disse går ud med deres del af Slangen kl. 8.00, hvor næste 'bølge' af bude møder og fordeler resten af slangen. Anden 'bølge' arbejder så også 1½ time forskudt i forhold til første 'bølge'.

Nok om postal omdeling for denne gang.
Hold da kæft hvor jeg savner mit job
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-12-15 10:00

Tak Molokyle!
Kan du også forklare mig, hvor posten til stederne rundt omkring Fredericia fordeles fra? Jeg bor jo ikke ret langt fra et stort postcenter. Men tror at det er pakkeposten, som sorteres i Taulov og brevpost i Erritsø. Hvorfra har posten sit udgangspunkt de steder? Dejligt med konkret insider viden.
Jeg kan læse mig til at de dage, hvor jeg kunne "jagte" postbudet er ovre!
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-15 16:16

Citat
Jeg kan læse mig til at de dage, hvor jeg kunne "jagte" postbudet er ovre!

Ja, Nu er det løsarbejdere og vikarer som løser 'opgaven'. Servicen bliver derefter !

Vi vil have postbuddet tilbage på ruten !!!

Hilsen...

</MIG>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 02-01-16 14:36

Tak for svaret molokyle.