/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
om hvad der skiulle forbydes
Fra : transor
Vist : 698 gange
100 point
Dato : 20-12-15 14:26

Ingelein har et indlæg i tråden om bordbomber .

Hun mener
Citat
Alt fyrværkeri burde forbydes. Rent pengespild, fare for liv og lemmer og forurenende så det batter. Mærkellgtr at ingen nævner det af hensyn til miljøet. Både emmision og immision.
Ingelein

Hun har jo ret i at det er pengespilfd og forurenende.
Det samme er stearinlys, afskårne blomster, malerier, gulvtæpper , make-up og al pynt og fjas.

Det skulle alt sammen forbydes, hvis man følger Ingeleins princip.

Kommentar
Fra : ThorDin

Dato : 20-12-15 14:39

Det samme gælder skod serier i TV og ligegyldige ugeblade. Spild af tid og en belastning for miljøet, samt at ens IQ daler når man ser og læser den slags.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-15 15:29

Enig transor,
jeg har oplevet bordbomber, der tændte ild i dugen på nytårsbordet hos min bror.

Men skal jo ikke afskaffe alt pynt af den grund, vi må vel have lov at nyde det lidt,
især her op til Jul?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-15 15:47

Da jeg var ganske lille tog naboens lille knægt en tændt bordbombe i munden og den futtede af.

Skulle man fjerne alt hvad der kunne være farligt, påviirkede miljøet let eller tungt eller brugte ressourcer der ikke kunne genindvindes var der ikke meget tilbage vi omgav os med.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 17:23

Blandt andet kunne politiet bruge deres ressourcer bedre end tik at opstøve lvsfarlige amatør fyrværkeri producenter. ........ Og ulykken i Ssest for nogle år siden kunne have været undgået. Jeg ville ikke savne fyrværkeriet!,,,
Jeg husker rigtig mange ødelagte nytårsaftener, hvor jeg var rædselsslagen over nogle "knaldfrøer" som blev tændte og smidt mellem os der stod på gaden. Meningen var at de skulle hoppe op under vores skørter.

Penge til fyrværkeri skulle hellere gives til godgørende formål, eller sæt en tændstik direkte til de pengesedler du vil bruge på det.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 17:27

I behøver jo slet ikke være enige med mig......... men jeg har da lov til at sige, hvad min holdning til fyrværker er. Alle de andre effekter, som transor nævner er jo som regel ikke noget msn bare futter af!
Ingelein

ps. jeg har vist for god tid mens småkagerne er i ovnen og inden næste plade skal ind

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 17:35

eftersom alt jo har en tendens til at blive trukket ud i det latterlige, har jeg ikke skrevet at en lille 3 årig dreng i vores perifere familie blev dræbt på stedet af en raket en nytårsaften for omtrent 10 år siden. måske er der så nogen, der bedre forstår min holdning og at fyrværkeri nytårsaften har sat sit præg på hele familien.
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-15 17:58

Jeg forstår godt din indstilling, selv har jeg en lille hund der ikke kan lide knald.

Når vi besøger min bror nytårsaften er det fordi min svigerinde fylder år,
en vild nabo bruger der hvert år 8-10.000 kr. til nytår skyts.

Jeg har i mange år overvejet at sætte ham på plads med en hel tønde sortkrudt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 18:25

og da der vel sagtens også er nogen som ikke tror mig
http://politiken.dk/indland/ECE118421/17-aarig-tiltalt-for-lille-drengs-doed-i-toelloese/
Ingelein

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-12-15 18:54

Efter min mening er der ikke behov for yderligere skærpelser af loven. Der er i flere omgange indført betydelige skærpelser, bl. a. med hensyn til de perioder, der må affyres fyrværkeri, hvilke typer etc. Vi har faktisk på dette område, som på mange andre, en temmelig restriktiv lovgivning.
Det, der er det danske problem, er, at vi til gengæld har en meget ringe grad af overholdelse af loven. Det er der hovedsagelig to grunde til: For det første er store dele af befolkningen relativt ligegyldige overfor love og regler, dels er de samme grupper i stor udstræning tankeløse eller frygtløse, om man vil, overfor risikoen. For det andet har vi her i landet en langt mindre myndighedskiontrol, end man er vant til andre steder. For eksempel har vi den mindste politistyrke i Europa, målt i forhold til indbyggertallet, nemlig ca. 10.000 politifolk til en befolkning på 5,7 mio. Det er omtrent det samme antal politifolk som i 1970, hvor befolkningen var ca. 1 mio færre.
De to forhold er vigtige, hvis man vil forklare, at der stadig produceres og sælges meget store mængder ulovligt fyrværkeri - i by og på land. Gevinsten og grådigheden er stor, og opdagelsesrisikoen relativt lille.
Om de seneste store politiindsatser vil hjælpe er svært at sige. Man har lov at håbe. Men der er mange ting, der vil gå skævt i DK; så længe vores politstyrke er afpasset efter en type glansbilledsamfund, som ikke findes længere. Det er her, der skal rustes op -- og lad så bordbomberne og lynkineserne være i fred!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-15 19:57

Læs aviserne omkring jul og nytår, så vil du se at der er flere som omkommer af julelys end af fyrværkeri.
Til de 5 til 10 der hurtigt dør af julelys, skal du lægge lungeskaderne, på grund af partikler, nox og andre gifte fra lysene. De dræber flere i længden.

Julelys skulle forbydes.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-15 20:01

Citat
jeg har vist for god tid mens småkagerne er i ovnen og inden næste plade skal ind

10-12 minutter

Jeg lavede et julenummer sidste år. Havde lavet vanille- og kokosdej til kranse og dej til klejner og brugt 3 pakker rigtigt smør.
Om formiddagen så det kunne hvile i køleskabet, jeg startede med at bage vanillekransene men opdagede først at det var en forkert dej da jeg skulle koge klejnerne

En ommer, men sidste år havde jeg købt smør til 7 kr lige som jeg har gjort i dag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-12-15 20:04

Ud for min blok har de allerede fyret 4-5 kæmpe kinesere af på en uge, det er lige så det rykker i luften.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-12-15 20:05

Den kan jeg godt slå, ingelein.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/draebt-ved-fyrvaerkeriulykke-ved-thisted

Nærmest en lille atombombe:
http://peecee.dk/upload/view/455560

Vi bor/boede ca. 5 km. fra stedet. Jeg stod ude i mit hobbyrum. Kunne mærke vibrationerne i fødderne. Ejendommen ligger inde i skoven. I flere dage efter, gik redningsfolk og ledte efter stumper af mændene. Ræven har sikkert fået sig et festmåltid.

Sidste nytårsaften, rev en krysantemumbombe hovedet af en mand, mens kone og børn så på. Ovre på Hadsund kanten.

Men så længe der er penge i skittet, tror jeg ikke der er noget at gøre. Bare se hvordan vores berømte våbenlov virker.

M.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-15 20:50

Citat
Jeg lavede et julenummer sidste år. Havde lavet vanille- og kokosdej til kranse og dej til klejner og brugt 3 pakker rigtigt smør.
Om formiddagen så det kunne hvile i køleskabet, jeg startede med at bage vanillekransene men opdagede først at det var en forkert dej da jeg skulle koge klejnerne [Meget forvirret]

Jeg bliver altså så glad når jeg læser sådan noget, for så ved jeg, at jeg ikke er den eneste der går og kvajer mig en gang imellem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-12-15 22:13

Mosebaek!
Hvor er du smagløs at tro at der er udskrevet en konkurrence om de værste nytårsulykker på grund sf fyrværkeri- trækker mig fra denne tråd.
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-12-15 23:56

Ja, den kunne selvfølgeligt godt misforstås:
Citat
Den kan jeg godt slå, ingelein.

Det kan jeg godt se. Det var nu ment som en løftet pegefinger, mod de enorme fund af ulovligt fyrværkeri, i bagtanken. Det er jo fuldstændig vanvittig, med sådanne lagre, både her og der.

Men okay, hellere komme galt af sted, end slet ikke komme af sted.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-12-15 01:03

Tankevækkende
Hvert tredje barn (37 procent) får lov til antænde fyrværkeri uden opsyn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-15 09:28

Det burde være forbudt for politikere at tilbageholde oplysninger om sandheden bag deres beslutningsgrundlag, bevæggrunde og motiver.

Fyrværkeri affyring skulle være forbeholdt professionelle, certificerede og godkendte fyrværkere.

Civile fyrværkere skal kunne få tilladelse under våbenlovgivningen og politigodkendes til ved særlige lejligheder og sikkerhedsforanstaltninger at remvise fyrværkeri forestillinger for offentligheden, præcis som jægere og skytter skal have gyldig våbentilladelse for at kunne affyre deres våben under bestemte forhold.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-15 09:35

Ps. Miljøet kan man vise særlige hensyn ved dels at regulere hvilke stoffer fyrværkeri må indeholde, dels ved at have afgrænsede 'affyringsområder' som minimere risikoen for ulykker blandt tilskuere og foregå på sådanne steder at efterladenskaberne ikke ødelægger/truer vandmiljø og sårbar natur.

I min verden er fyrværkeriaffyring en tilskuersport. Ikke en menneskeret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-15 12:55

Citat
Hvert tredje barn (37 procent) får lov til antænde fyrværkeri uden opsyn.
33,3%

Jeg elsker nemlig flueknepperi

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-12-15 13:24

Det er ikke uden betydning.
Opdragelse og atter opdragelse overlades i mangt og meget til andre her i landet!
Det var såmænd pointen!

Molokyle er inde på noget, sprut og fyrværkeri er en dårlig kombi, så at være tilskuer til fyrværkeri ville da være et fornuftigt tiltag.
Se her http://www.b.dk/kommentarer/nytaar-med-livet-som-indsats

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-12-15 14:18

svendgiversen skriver

Citat
Jeg forstår godt din indstilling, selv har jeg en lille hund der ikke kan lide knald.

Når vi besøger min bror nytårsaften er det fordi min svigerinde fylder år,
en vild nabo bruger der hvert år 8-10.000 kr. til nytår skyts.

Jeg har i mange år overvejet at sætte ham på plads med en hel tønde sortkrudt.

Hvis indstilling det så end er, som svendgiversen hentyder til, så opretter svendgiversen samme dag et spørgsmål om hjemmefremstilling af krudt

Det synes jeg skulle forbydes på kandu.

Det er muligt, at det kun skulle være en "joke" men efter min mening en meget dårlig joke

Citat
sprut og fyrværkeri er en dårlig kombi

Lad den billige vin/øl få en pause

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-12-15 14:42

Der må være mange penge i det, siden butikkerne arrangerer sig på de mærkelidste måder for at få lov til at sælge skidtet
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : transor

Dato : 21-12-15 14:54

Tak for svaret Troldepige.

Det er tid at slutte denne tråd.
Pointene går denne gang til det mest fuldstændige uvedkommende indlæg.
Det er dejligt at nogen ikke tager spøgen så højtideligt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-12-15 15:32

Takker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-12-15 16:53

Kan se at jeg er i det rette selskab - blandt småtossede!
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-15 18:44

ingelein -> NOPE.. count me out!
Lidt tosset ..måske? ...men til gengæld; tilsvarende STORT ego !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-12-15 21:58

@molokyle
det kan jeg nikke genkendende til
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-12-15 17:57

Nogen vil måske påstå at det er for dumt, at blive ved med at "tvære" i det. Men det nager mig, at en profil her inde og undertegnede, gik så gruelig fejl af hinanden. En profil jeg ellers deler mange synspunkter med. Men forløbet er:

Jeg sad og så Spaghetti Westerns, på pc`en, mens konen så tv. Det slog mig, at jeg ikke havde været på Kandu, i nogle dage. Afbrød filmen, og gik på Kandu. Blikket gled ned ad trådene, og jeg stoppede ved denne her.
Og da jeg får "allergi og røde knopper", af at tænke på alt det ulovlige fyrværkeri, og alle de ulykker, vi hører og ser om, bl.a på tv, tænkte jeg at her ville jeg også lige fortælle om en ekstrem handling, som jeg kendte til.
Det var ment som noget i retning af advarslerne, på cigaret pakkerne. (Hvis det forstås). Og absolut ikke en poppet konkurrence om overgå andre i viden om ekstreme ulykker.

Jeg vedgår at jeg var ivrig efter at komme videre med "For få dollars for Django", og tænkte derved ikke over den famøse formulering.

Må jeg ønske alle her, en Glædelig Jul.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-12-15 23:32

Alt forladt Mosebaek. hvis vi havde snakket face to face havde du nok ikke skrevet/sagt sådan. selvfølgelig vsr jeg også nærtagende, fordi ulykken og hvad der senere skete med den unge familie stadigvæk og sikkert altid vil berøre mig dybt. Særligt Nytårsaften er et helvede at komme igennem for familien - også 10 år efter.
Ingelein