/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kører du, stadig, Windows XP ?
Fra : ElvenaR
Vist : 615 gange
30 point
Dato : 14-12-15 09:33

Jeg har læst, at mange, stadig kører med Windows XP ...

Er du en af dem ?

Er der nogle "problemer" med det ?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 14-12-15 09:34

Ja slut med opdateringer

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 14-12-15 09:57

hvorfor ikke få den opdateret

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 14-12-15 10:19

Jeg benytter Windows XP Pro af hardwaremæssige årsager. (Gammel PC)

1.) http://www.mss.net/Links/DellDocs/OptiGX260/UserGuide/specs.htm
2.) https://www.google.dk/search?q=Dell+GX260&newwindow=1&client=opera&hs=O2l&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi0k4vNgdvJAhWHFywKHX9PBgMQsAQILQ&biw=1152&bih=792

Det kører upåklageligt og de mange advarsler om at man straks vil blive hacket når supporten ophører er for længst gjort til skamme. I den henseende er det som altid af afgørende betydning, at man har et ordentligt antivirusprogram, De fleste antivirusproducenter understøtter stadig XP og kommer med jævnlige opdateringer. En ordentlig firewall er i den forbindelse også et must, men er som sådan ikke bedre end brugerens evner som beskyttelse mod alverdens ulykker.

Der er dog et 'aber dabei'. Browseren IE 7 anser jeg for en sikkerhedsrisiko (..man kan ikke i XP opgradere til nyere versioner af IE under XP). Desuden understøtter IE7 heller ikke HTML5, hvorfor der er meget indhold man ikke kan se. Mange sites har udskiftet Flash med <video> tag'et i stedet:

http://www.w3schools.com/tags/tag_video.asp

Det er no-go for IE7.

Digital post kan heller ikke tilgås med IE7 !!!

Derfor kører jeg istedet med Opera browseren som ikke har problemer med ovenstående. Den er et udmærket og velfungerende alternativ. Præcis som Vivaldi, Firefox og Chrome browserne.

I mit tilfælde er der problemer med at vise stream's. Det er ikke XP's skyld og heller ikke min internetforbindelse (800/200 Mb/s), men min grafikchips ydeevne (Jeg har intet dedikeret videokort, kun den indbyggede GPU) der lader noget tilbage efter ønske.

...ellers kan jeg ikke komme på flere hooks ved at benytte XP som operativsystem. Det er en gennemprøvet og stabil platform som meget sjældent går ned, hvis ellers man opfører sig fornuftigt på nettet og ikke installerer alskens dubiøse programmer.

Sjovt nok bliver mange mennesker, som lige skal låne min PC til et eller andet, forbavset når de sætter sig til tasterne: Jamen din computer er jo meget hurtigere end min nye bærbare
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-15 11:07

Citat
hvorfor ikke få den opdateret

Forbi Microsoft er stoppet med at supportere XP. Hvad betyder det er Microsoft stopper med at supportere XP, jo der kommer ikke flere opdateringer, har man problemer kan man ikke få hjælp hos Microsoft.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-15 11:14

Citat
Der er dog et 'aber dabei'. Browseren IE 7 anser jeg for en sikkerhedsrisiko (..man kan ikke i XP opgradere til nyere versioner af IE under XP)

Den kan opdateres til IE 8 som var næsten nybygget da den kom frem, IE 7 blev holdt sammen med plaster og ståltråd som et russisk fly.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-15 11:16

Jeg har Windows XP Pro på min bærbare sammen med Windows 7 og skifter mellem disse med bootmanageren OSL2000. Jeg bruger Windows XP sammen med software og hardware test af bil, og til konfiguration af en ISDN-adapter som jeg har siddende sammen med et omstillingsanlæg. Ingen af disse fungere på noget nyere end Windows XP.

Jeg har heller aldrig oplevet nogen af de problemer som man har tordnet med op til da man stoppede med at lave opdateringer til Windows XP. Et fornuftigt antivirusprogram og firewall, så er man rimeligt dækket ind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-15 11:22

BEMÆRK:

Ønsker man at opgradere fra XP til Windows 7 er der et par ting man skal være opmærksom på hvis man vil beholde sine data og programmer:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7#T1=tab01

Bare lige så at det hele ikke ryger ud med badevandet og rejser til de evige bitmarker. Det kan være særdeles surt at miste vigtige dokumenter, billed-, filmklip- og andre uerstattelige filer.

Tag ALTID en back-up på et eksternt medie ...INDEN I skifter operativsystem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-15 11:25

LuffeA -> Korrekt. Jeg har skrevet IE7 ...men jeg mente IE8.
Tak fordi du var opmærksom på 'sjuskefejlen'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-15 11:29

Citat
Jeg benytter Windows XP Pro af hardwaremæssige årsager. (Gammel PC)

Næsten det samme her. Dog "kun" Home Edition, version 2002. SP3. Det kører perfekt. Jeg har så slettet Java, på denne her. Nem-id, klares på bærbar, med Win7.
Min hp / XP, har kørt siden 2004. Browser: IE (Standard, for ikke at komme i kambolage med OE) og Firefox, som jeg bruger mest.

Citat
Ja slut med opdateringer

Jeg får stadigvæk opdateringer, med jævne mellemrum. Har ikke set efter hvad det dækker. Men det virker ialtfald upåklageligt.

M.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-12-15 11:59

Ifølge Popular Mechanics for 6 måneder siden, var der stadig 250 mio XP-brugere, eller knap 17 % af alle Windows-brugere. Jeg har oplevet i udlandet, at offentlige myndigheder har fravalgt de nyere versioner, fordi XP var indarbejdet gennem mange år og velkendt af alle brugerne.

http://www.popularmechanics.com/technology/a14980/still-using-windows-xp/

Jeg skiftede for 12 mdr siden til 8.1, men bruger Classic Shell for at bevare det velkendte skrivebord og startmenu. Jeg har været godt tilfreds med skiftet, man vænner sig til det, men for mange vil det nok være en fordel at holde fast ved det, man kender. Bl. a. fordi der hele tiden kommer så mange nye funktioner og procedurer til, at man bruger ganske meget tid på selv at være opdateret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-15 14:37

Citat
Ifølge Popular Mechanics for 6 måneder siden, var der stadig 250 mio XP-brugere, eller knap 17 % af alle Windows-brugere. Jeg har oplevet i udlandet, at offentlige myndigheder har fravalgt de nyere versioner, fordi XP var indarbejdet gennem mange år og velkendt af alle brugerne.

Det skyldes til dels at man ikke vil skifte hardware hvilket kan være bekosteligt for et større firma, især under den langvarige krise, og i princippet kan en computer jo køre evigt.
Den brugerflade som har eksisteret siden Win 95 får jo også folk til at hænge ved, Win 8 ligner jo en børnehaveversion med alle de store ikoner og en masse funktioner skal findes på anden måde, og allerede Win 7 irriterede mig grundet ændrede brugerfunktioner, det var så ikke min egen maskine, jeg skiftede fra XP til en helt ny bærbar.
Det svarer jo nærmest til at man bytter om på diverse håndtag i helt nye biler, så jeg tror at det er fis når Microsoft fortæller at de nye versoner er udviklet i samarbejde med tusinder af brugere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-15 16:04

Jeg synes det er irriterende, at man er pisket til at bruge win10, hvis man køber en ny pc.
Jeg er sådan set, vældig glad for win7 (bærbar), ligner meget XP. Blot er der een ting jeg savner: Den go`e gamle Kalender, som jeg har slæbt med fra win 3.1 (i 90`erne) win95, og til XP.

Jeg har gennem årene, brugt den som en slags dagbog. Det skyldes selvfølgeligt den kun er på 16 bit.
XP`en, 32 bit, kan klare den. Men har prøvet at flytte den til win7, 64 bit, men det går ikke.
Trist..... som at glemme et afsnit, af sit liv.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-12-15 16:36

Citat
Blot er der een ting jeg savner: Den go`e gamle Kalender, som jeg har slæbt med fra win 3.1 (i 90`erne) win95, og til XP.

Der er jo en kalender i Microsoft Outlook som er det nye gratis mailprogram der afløste Live Mail og Hotmail, ikke at forveksle med Office Outlook som også er et gammelt mailprogram med kalender.

Fanden stå i at Microsoft kalder de to programmer det samme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-15 20:13

Her er der frit valg på flere hylder.
XP / win8.1 / win10 / linux på samme gamle (2008) bærbare med bootmanageren OSL2000 (efter anbefaling fra "Soren_Steen_Nielsen").
Ved harddiskskift (20 sek) kan den også køre Vista og win7

Xp bruges i øjeblikket til nogle gamle programmer.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 15-12-15 11:41

T*A*K til A*L*L*E

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 15-12-15 11:41

Mange .... Tak for svaret molokyle .....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-12-15 17:07

Jeg har en gammel bærbar HP, som kører XP prof med SP3. Den bruger jeg til at køre et interaktivt strikkeprogram med. Sådan set kunne jeg lukke og slukke for alt andet, som vil på nettet. Eller har jeg forstået noget forkert?
Mit interaktive strikkeprogram - dyrt program til godt 5.000 kr - bliver opdateret med jævne mellemrum. Det downloader jeg så fra en Pc med netadgang på et stik og overfører så til den bærbare.
Det er jo ikke alle, der behøver at komme på nettet med de gamle XP maskiner.
Ingelein