/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Synkroniser ur i XP
Fra : TBjorn
Vist : 1582 gange
100 point
Dato : 22-06-03 20:27

Når jeg forsøger at synkronisere får jeg følgende: Der opstod en intern fejl underhentning af status for den sidste synkronisering. RPC-serveren er ikke til rådighed.
Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-03 20:35

Hej TBjorn

Jeg tror at hvis du skriver:

time.windows.com

under server, så virker det. Det gjorde det ihvertfald for mig lige nu

mvh srhansen

Kommentar
Fra : TBjorn

Dato : 22-06-03 20:40

Det virker ikke med time.windows.com

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-03 20:43

?!?, det var da underligt.

Prøv at tjeke din dato... den skal passe for at det virker.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-06-03 21:02

hvad så med
time.nist.gov

Kommentar
Fra : TBjorn

Dato : 22-06-03 21:05

Dato er ok, og time.nist.gov får jeg samme besked ved.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-06-03 21:11

har den aldrig virkede.på min er der en gang i nogle timer den ikke ville synkronisering.
http://www.worldtimeserver.com/
måske er det din forbindelse der ikke kan det.hvilken internet forbindelse har du,modem....

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-03 21:11

Hmm...

Hvis du benytter en router kan det være den blokerer for NTP

Citat
Home users should read your firewall documentation for information about unblocking network time protocol (NTP).

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 23-06-03 00:22

Hej

Her er lige et citat fra Windows XP hjælp:

[citat]
Synkronisere computerens ur Hvis computeren tilhører et domæne, synkroniseres computerens ur sandsynligvis automatisk af en tidsserver i netværket. Hvis din computer ikke tilhører et domæne, kan du synkronisere uret i computeren via en Internettidsserver.

Hvis synkronisering er aktiveret, synkroniseres uret i computeren med Internettidsserveren én gang om ugen. Hvis du imidlertid ikke har en konstant Internetforbindelse via et kabelmodem eller et DSL-modem, finder den automatiske synkronisering måske ikke altid sted. Hvis det er tilfældet, kan du fremtvinge en omgående synkronisering ved at klikke på knappen Opdater nu på fanen Internettid under Dato og klokkeslæt i Kontrolpanel. Denne fane er kun tilgængelig, hvis computeren ikke tilhører et domæne.

Hvis tidssynkroniseringen mislykkes
Når du klikker på knappen Opdater nu, bliver uret synkroniseret omgående. Hvis det mislykkes, kan det have en af følgende årsager:

Du har ikke forbindelse til Internettet. Opret en Internetforbindelse, før du forsøger at synkronisere uret.
Din personlige firewall eller netværksfirewall forhindrer synkronisering af uret. De fleste firewalls i firmaer og organisationer blokerer tidssynkronisering, og det samme gælder personlige firewalls. Hjemmebrugere bør læse dokumentationen til deres firewall for at få oplysninger om fjernelse af blokeringen af NTP (Network Time Protocol). Du bør kunne synkronisere dit ur, hvis du skifter til Microsoft Internet Connection Firewall.
Internettidsserveren er optaget eller ikke tilgængelig af en eller anden grund. Hvis dette er tilfældet, kan du prøve at synkronisere uret senere, eller indstille det manuelt ved at dobbeltklikke på uret på proceslinjen. Du kan også prøve en anden tidsserver.
Datoen i din computer er forkert. Internettidsservere synkroniserer ikke uret, hvis datoen er forkert. Sørg for, at datoen er indstillet korrekt i Egenskaber for dato og klokkeslæt i Kontrolpanel.
Bemærk!

Hvis du vil åbne Dato og klokkeslæt, skal du klikke på Start, klikke på Kontrolpanel, klikke på Indstillinger for dato og klokkeslæt samt internationale og sproglige indstillinger og derefter klikke på Dato og klokkeslæt.
En Internettidsserver indstiller den dato, der er indstillet i din computer samtidig med klokkeslættet.
Knappen Opdater nu er ikke tilgængelig, medmindre afkrydsningsfeltet Synkroniser automatisk med en tidsserver på Internettet er markeret.
Du kan ændre klokkeslættet i computeren manuelt under fanen Dato og klokkeslæt under Dato og klokkeslæt i Kontrolpanel. Du kan også åbne dialogboksen Dato og klokkeslæt ved at dobbeltklikke på uret på proceslinjen.
[/code]

Windows XP synkronisereing af tid foretages kun 1 gang ugentligt. Det synes jeg er for lidt og benytter mig derfor af et gratis program "Atomic Clock Sync" (kan bruges i alle Windows vers.) til at kontrollere tid og dato hver gang jeg starter Windows op, programmet kan hentes via:

http://www.winsite.com/bin/Info?1000000034325

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-03 15:40

måske er der et program der blokere nogle porte du skal bruge.
forsøg:
skriv i kør i menuen start
msconfig
brug >>vælgfri start << og fravælg
[ ] indlæs startelementer
genstart og prøv - sæt det derpå tilbage til
normal start igen

Kommentar
Fra : TBjorn

Dato : 23-06-03 17:17

Takt for det xou. Det virkede!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-06-03 17:42

ok så skal du eventuelt finde frem til det program der blokere.
det gøres ved igen i msconfig men nu gå du under fanen
start (hvor alle programmer der starter op sammen med windows vises)
og ved at prøve sig frem ved at fravælge startelemente for starelement med genstart hver gang kan du finde precit
det program der blokere den pågældede port.
hvis altså du vil det....
eller prøv blot at lukke nogle internet programmer der kører på proces linien ved uret som ikonner...(såsom download programmer) ned,og se om det var det...
men godt det virkede

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-06-03 18:40

Flot klaret xou ,
Men jeg er spændt på, hvad det mon er for et program der sådan blokerer portene, foruden en firewall naturligvis. Forhåbentlig vender TBjorn tilbage når han har fundet synderen

mvh srhansen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-06-03 19:24

tak....
men han vender jo nok tilbage da han jo ikke har accepteret et svar,og det er da osse ret intreasant
hvilket program det kan være.
tip : er der 20 startelementer under fanen start i msconfig - begynd med at fra vælge de 10 (udelukkelse metoden)
og genstart...osv

Kommentar
Fra : TBjorn

Dato : 23-06-03 22:55

Jeg er ikke interesseret i at finde ud af hvilket program der blokerede. Det kører jo fint nu.
Jeg er ny til det her, hvordan accepterer jeg et svar?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-06-03 00:20

Hej igen

I højre hjørne over xou's kommentar/er står accepter som svar. Den klikker du bare på
Godt du fik løst dit problem.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : TBjorn

Dato : 24-06-03 16:47

Tak for svaret xou.