/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marcipan -holdbarhed
Fra : lham
Vist : 963 gange
100 point
Dato : 08-12-15 11:33

Er der sundhedsfare ( udover vægtforøgelse :) ved at spise af en 500 grams ren marcipanrulle. aldrig været åbnet og har været i køleskab, men i 2½ år udover anbefalet på emballagen .

Evt andre anvendelsesmuligheder

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-12-15 13:33

DER ER JO OLIE I MANDLERNE., SÅ DE KAN BLIVE HARSKE.
MEN DET KAN DU BÅDE LUGTE OG SMAGE MED DET SAMME.
ALT DET SUKKER DER ER I, VIRKER JO SOM KONSERVERINGSMIDDEL, SÅ
DET KAN HELT KLART HOLDE SIG LÆNGERE END DER STÅR PÅ PAKKE.

HVIS IKKE DU KAN LUGTE ELLER SMAGE AT DET ER FOR GAMMEL, VIL JEG IKKE
TØVE MED AT BRUGE DET, MEN DET ER JO OP TIL DIG.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-12-15 13:59

Frys dit marcipan en anden gang, det er som når når du tør det op i køleskabet, altså angsomt

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 08-12-15 15:10

Sundhedsskadelig tror jeg heller ikke det er. Men lugt og smag på det inden du bruger det i konfekt eller lignende. Udover at olien i mandlerne kan være blevet harsk, kan det have taget smag af andre ting i køleskabet så det ikke smager godt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-12-15 20:25

Jeg har opbevaret marcipan uden for køleskabet i over 1 år. Det har holdt sig fint. Som de andre skriver. Hvis det er harskt, smager det ikke godt, men dårligt er det ikke af den grund. Så meget sukker er der nu slet ikke i ren rå marcipan at det virker konserverende.
men der er forskel fra mærke til mærke.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-15 18:09

Jeg har brugt gammelt marcipan i marcipanhorn. Jeg tro den havde ligget i køleskab i 3 år.

Den lugtede helt ok og smagte også fint.

Ingen kunne smage det var gammelt marcipan.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 10-12-15 11:35

Tak for svaret granner01.
Åbnet lugter ikke harsk , smager ok, men det er som om sukker er krystalliseret.
Ang sundhedrisiko har jeg overlevet 2 døgn efter smagsprøvning

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-15 12:22

Marcipan laves med meget fint formalet sukker. Hvis det lagres meget længe i en fugtig masse kan nogle krystaller gro på de andres bekostning, så det ender med en grovere sukkerkrystalstruktur. Det kan du ikke gøre noget ved. Du kan bruge det i bagværk hvor sukkeret delvis opløses, så strukturen ikke er så vigtig.
Harskning skyldes iltning. Det afhænger helt af indpakningens kvalitet, og hvor følsomme dine smagsløg er.
Visse produkter kan endda harske i fryser. Derfor anbefaler man kun kort tid til fisk, hvor de umættede fedtstoffer harsker særlig hurtigt.

Pak ind i tæt foldet alufolie og med mekanisk beskyttelse udenom (papirspakke) ,hjælper mod harkning i fryseren.