/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
speederen i bund....
Fra : beckski
Vist : 612 gange
200 point
Dato : 22-06-03 18:57

et spørgsmål er kommet mig for tanke.

når man med en lille 1,3 liter moter kører ca. 50 km/h i 4. gear og trykker gassen i bund så stiger omdrejningerne MEGET MEGET langsomt og det rykker ikke i bilen (ingen effekt).

fiser der så bare en masse benzin af uden at det bliver brugt eller tilføres der kun den "fornuftige mængde"??

bilen er en corolla fra 96 ... XLiS

beckski

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 210 point
Dato : 22-06-03 19:02

Der fises ikke noget mere benz af, det er bare fordi motoren er for svag til at trække en bil i den vægt med mere kraft end den gør. Motoren får tilført den mængde den skal have.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 19:04

jamen er det ikke udelukkende et spørgsmål om hvor dybt speederen trykkes??

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 22-06-03 19:04

Altså for svag til at trække ved de omdrejninger....

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 22-06-03 19:09

Nej, jo lavere omdrejninger jo mindre benzintilførsel. Bilen får ikke mere end den har brug for ved den belastning den udsættes for det er et spørgsmål om bilens drejningsmoment ved et specifikt omdrejningstal står mål med bilens vægt. Hvis ikke vil den tabe fart, derfor kan du jo heller ikke starte i 5. gear uden at smadre koblingen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-06-03 20:41

Hvis vi taler om at det er på lige vej du køre, eks. ved bykørelse skal den kunne trække den rimlig hurtig op i fart... Men husk nu på at det ikke er en sportsvogn. Hvis ikke, vil det være en god ide at køre ind, og få en kontrol med en IT-tester hos Toyota. Er Toyota tekniker og køre tit i den slags bil, og mange forskellige af dem.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 21:33

geu - du svarer ikke på spørgsmålet.

desuden:
hvis man så giver den gas i 2. gear og kører den op på ca. 80 km/h (altså lige til grænsen af hvad der kan tåles) og så kun slipper gassen .... bliver den så ved med at give benzin??

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-03 23:09

Hej beckski

Har du en bil med elektronisk indsprøjtning har icecap ret.
Er din bil derimod med karburatorer har du ret. I dette tilfælde åbner man mere for gasspjældet og blandingen bliver "federe" fordi lufttilførelsen er bestemt af vacumet i cylindrene, der jo ikke er ret højt ved lave omdrejninger.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-03 23:10

Til dit sidste spørgsmål er svaret nej

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 23:11

yes, elektronisk insprøjtning (1,3 XLiS) i'et står vel for injection...
lort at man ikke kan vide alt om alt ....
men tak folkens, hvad med mit 2. gear-spørgsmål??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 23:14

lige oveni hinanden

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 22-06-03 23:16

danke for svaret IceCap.
hav en god uge.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-06-03 23:19

I lige måde