/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvordan kan man udleje en lejlighed
Fra : wanni67
Vist : 762 gange
30 point
Dato : 01-12-15 22:50

Jeg har en lejlighed der står tom. Og den vil jeg gerne leje ud. Men så er der det med lejeloven. Så har jeg fundet på at sælge den til lejer, og når lejer flytter, køber jeg den tilbage igen. Det kan gøres ved at skrive et stykke a4 papir. Det synes jeg selv er en glimrende ide. Jeg kan bare ikke få nogen til at købe den. Dem der har været til fremvisning, de kender ikke lejeloven og de ved ikke hvad en købsaftale er. Særligt er der ikke nogen, der kan forstå at man kan aftale en husleje, og skrive under på det, og så kan lejer bagefter gå i huslejenævnet og få ophævet aftalen. Så forklarer jeg, at det er lige præcis det, min ide skal forhindre. Men det er der heller ikke nogen der forstår. Nu har lejligheden stået tom i 2 måneder og jeg er ved at være mør. Er der nogen der har nogle gode ideer?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 40 point
Dato : 01-12-15 23:15

Det er noget rod.

Hvis du vil udleje den med forkøbsret vil jeg meget stærkt anbefale at vende den med ejendomsmægler eller advokat og få udfærdiget de rigtige papirer
En køber kan mok heller ikke forpligte sig til at sælge tilbage til dig, han vil selvklart sælge til enhver der vil købe til en højere pris hvis markedet på det tidspunkt er favorabelt.
Og huslejenævnets kendelse kan du ikke gøre noget ved alligevel, begge underskrifter gælder selve lejemålet og giver også dig ret til at øge huslejen efter indflytningen (normalt en gang om året) hvis du kan dokumentere at der er kommet øgede udgifter såsom på grundskylden.

Kommentar
Fra : wanni67

Dato : 01-12-15 23:25

Jeg vil ikke 'udleje med forkøbsret'. Jeg vil sælge med en tilbagekøbsklausul. Jeg er sikker på at køber vil sælge tilbage til mig, for jeg har ganget prisen med 2.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-12-15 23:56

Citat
Jeg er sikker på at køber vil sælge tilbage til mig, for jeg har ganget prisen med 2.
Er det en ejerlejlighed, andel, eller en lejet lejlighed du har???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-15 01:16

Citat
Er det en ejerlejlighed, andel, eller en lejet lejlighed du har???

Man skal være kreativ for at sælge en lejet lejlighed, men det er set

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 02-12-15 06:10

det er vist en af de dygtige boligsvindelere vi har med at gøre her. det er en godbid for LLO.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-12-15 07:20

Citat
Særligt er der ikke nogen, der kan forstå at man kan aftale en husleje, og skrive under på det, og så kan lejer bagefter gå i huslejenævnet og få ophævet aftalen.

Hvis huslejenævnet går ind og ændrer huslejen, så er det jo fordi, at huslejen har været for høj i forhold til niveauet i området. Og det burde jo være til at undgå.

Citat
Men det er der heller ikke nogen der forstår.

Jeg tror mere det handler om, at potentielle lejere fornemmer, at du har lidt for mange "gode idéer".
Jeg er rimeligt godt inde i lejeloven, men hvis jeg var ude og se på en lejebolig, og udlejer så begynder at snakke om salg med tilbagekøbsklausul, og andre "sjove" ting, så ville jeg nok også se uforstående ud, og søge videre efter en anden bolig.

Hvis du vil have din lejlighed udlejet, så undersøg huslejeniveauet i området, og fastsæt huslejen derudfra.
Siden du frygter huslejenævnet så meget, så får jeg en fornemmelse af, at du netop forestiller dig en (for) høj husleje.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-15 07:46

Citat
Særligt er der ikke nogen, der kan forstå at man kan aftale en husleje, og skrive under på det, og så kan lejer bagefter gå i huslejenævnet og få ophævet aftalen

I en myndighedsgodkendt huslejekontrakt, hvilket enhver kan købe hos den nærmeste bogpusher, står der intet om lovbestemt husleje, det som lejer skriver under på er naturligvis at indbetale det beløb som udlejer har skrevet herunder også indskud
Det ved erfarne lejere også og er derfor uforstående overfor dit krav, og er huslejen rimelig er det de færreste som klager hos huslejenævnet.

Kommentar
Fra : wanni67

Dato : 02-12-15 11:06

Der er mange der gerne vil leje, så prisen er rimelig nok. Det er noget ævl, at det er svindel. Lejer/køber får hvad der er aftalt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-15 11:10

Du mangler stadig at oplyse om det er leje/andel eller ejerlejlighed, der er tale om.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-12-15 11:25

Du kan ikke sælge en ejerlejlighed uden tinglysning..............
Du kan ikke sælge en andels lejlighed uden overførelse af andelsbevis.
Du kan ikke sælge en leje leglighed.

Uanset udformningen af det papir du vil lave mellem dig og lejer så er det noget fiktivt og derved er det heldigvis for lejer - lejeloven der er gældende. Det vil en evt. retssag kunne vise.

Når du ikke vil have at lejeloven er gældende, må det være fordi du ved at du er i konflikt med den i den aftale du vil indgå med evt. lejer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-12-15 12:52

Citat
Det er noget ævl, at det er svindel. Lejer/køber får hvad der er aftalt.

Aftalt ?
Du har jo ifølge forklaringen bøvlet med det i et par måneder, så mon ikke at det er på tide at få talt med en advokat eller mægler om en "skudsikker" model for lejemålet.

Eller sælg skidtet totalt, der skal være ret så meget nostalgi i en bolig eller andre forhold ved boligen før nogen kæmper for mere eller mindre ejerskab.

Kommentar
Fra : wanni67

Dato : 02-12-15 13:18

Det er en ejer lejlighed. Jeg er tinglyst.

Godkendelse af svar
Fra : wanni67

Dato : 03-12-15 21:43

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-15 21:54

Det er da helt ude i hampen den ide du har om salg og tilbagekøb.

Omkostningerne til udfærdigelse af skøde, mulig beskatning af handlen, evt. kurstab på ejerskiftelån o.s.v o.sv. Det vil sgu æde op hvad du kunne have fået i lejeindtægt.

Der skal udfærdiges slutseddel, betinget skøde, tilstandsrapport, energimærkning, tinglysningsafgift til berigtigelse af skødet o.s.v. i forbindelse med handel med fast ejendom, det er lovkrav og det eneste juridiske gyldige omkring ejerskab. Det kan sgu ikke gøres med at fabrikere et hjemmestrikket "A4-ark".

Citat
Men så er der det med lejeloven

Forstår ikke problemstillingen.

Du har som evt. udlejer pligt til at sørge for, at boligen er i lovlig og beboelig stand.

Du har ret til at kræve et depositum på typisk 3 måneders husleje, som lejer skal have tilbage ved lejemålets ophør medmindre der er kommet skader vedkommende er erstatningsansvarlig for.

Der kan fastlægges klausuler for hvad lejer må og ikke må, eksempelvis omkring husdyrhold m.m.

Der er rettesnore for hvad en acceptabel husleje er i et givent område og så er der ikke tale om at
"så kan lejer bagefter gå i huslejenævnet og få ophævet aftalen", men hvis en lejer f.eks finder at en husleje er ublu, kan vedkommende få hjælp af LLO til at tale udlejer til rette omkring lejens størrelse. Og ligeledes kan lejeloven og LLO hjælpe lejere hvis udlejer er et dumt svin, der undlader at udbedre diverse fejl og mangler på boligen.

Du skriver om nogen har gode ider.

Tja, der er to muligher:

1: Du sælger lejligheden "efter bogen", altså afhænder den uden de vilde planer
2: Du udlejer den og får udfærdiget en lejekontrakt (juridisk gyldig lejekontrakt kan printes ud fra nettet), som du som udlejer overholder, og håber at lejer gør det samme.

Kommentar
Fra : charlottesor

Dato : 21-03-16 15:36

Hej

Jeg havde selv en lejlighed der stod tom og vidste hverken til eller fra, og var ret bange for at leje den ud. Altså tage chancen i forhold til lejekontrakt og husleje mm. Så jeg kontaktede www.sapu.dk der hjælp mig igennem det hele, det var jeg super glad for. De både rådgivning, og kan lave lejekontrakten for en til en billig penge. Jeg følte mig ret sikker hus dem. Jeg valgte så at de skulle formidle min lejlighed, så de tog sig af alt, det var gode penge jeg brugte der. Jeg har aldrig haft problemer med de lejere de fandt til mig.

mvh.

Charlotte