/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bliver det knivloven om igen?
Fra : betterwisser
Vist : 458 gange
500 point
Dato : 23-11-15 09:25

Tror I at vores " levebrøds politikker i Bruxelles" magter en sådan opgave, de har vel kun blyantspengene og frirejserne + et blakket politisk liv i Danmark at forsvare.

Bliver det her mon starten til enden på den " fri jagt og sports skydning over landegrænserne, med egne våben".

Mvh
BW

Europæiske jægere: Bekæmp terror, men med de rette midler

De europæiske jægeres sammenslutning, FACE, arbejder i disse dage på højtryk for at sikre, at de europæiske politikere ikke laver en panik-beslutning, der går ud over jægeres og sportsskytters brug af lovlige og regulerede våben til deres hobby. Kommissionen har nemlig hastebesluttet at åbne for våbendirektivet efter de tragiske begivenheder i Paris.
- FACE bifalder Europa-Kommissionens håndfaste initiativer til at bekæmpe terrorisme. Men vores legitime kamp mod terroristerne må ikke urimeligt forhindre den frihed, som lovlydige borgere har til lovligt at anskaffe, bruge, transportere og opbevare jagtvåben. En frihed som er sikret i det eksisterende våbendirektiv.

Sådan lyder der fra Michl Ebner, der er formand for FACE, i en pressemeddelelse [LINK], som blev udsendt i kølvandet på kommissionens hastebeslutning om at kigge på våbendirektivet efter de tragiske terrorhandlinger i Paris.

Vores legitime kamp mod terroristerne må ikke urimeligt forhindre den frihed, som lovlydige borgere har til lovligt at anskaffe, bruge, transportere og opbevare jagtvåben.
I Danmarks Jægerforbund er vi helt enige i den betragtning og arbejder aktivt på at sikre, at de europæiske politikere ikke tager en panikbeslutning, der urimeligt rammer lovlydige borgere. Vi arbejder for sagen på tre niveauer: Nationalt er vi i tæt dialog med justitsministeriet, sammen med de andre nordiske jagtforbund arbejder vores lobbyist i Bruxelles med parlamentarikerne, og på det europæiske plan arbejder vi altså igennem FACE.

Vi vil følge op på sagen, når der er nyt.

Skrevet af: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
FACE logo.jpg
Danmarks Jægerforbund mener ikke, at eventuelle våbenstramninger i EU må gå ud over jægerne. Det arbejder vi for på nationalt, nordisk og europæisk niveau.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 500 point
Dato : 23-11-15 13:29

For sige det ultra kort.
Det har alle dage været en torn i øjet for bureaukrater især i EU, at dens befolkning ejer våben.
Det undrer mig at DJ kun gør opmærksom på denne ene skive som skal skæres af salamien, når der mumles i Eu-krogene om, at der langsomt -men sikkert - skal arbejdes hen imod en total afvæbning af folket.

Stem NEJ den, 3.

Den sædvanlige Kulturradikale devise: Når kriminelle har våben må vi hellere straffe de lovlydige.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-11-15 13:36

Hele våbenloven har sgu' efterhånden udviklet sig til en farce, senest med den såkaldte knivlov !!!
Desværre synes politikerne, med hjælp fra pamperorganisationen DJ, helt og aldeles handlingslammede - den nye justitsminister Søren Pind plæderede faktisk for en ændring af den gældende knivlov, men intet er sket !
Våben af enhver art, er farlige i ukyndiges hænder, men derfra at skulle kriminalisere jægere, fiskere, spejdere eller alm. mennesker, der blot gerne vil have en kniv i lommen til diverse brug, er sgu' langt ! Hvad er et farligt våben ? En brødkniv med spids, en gaffel, en saks, en spade, en skovl - listen er uendelig lang. Hvad med kædesave eller rosensakse ? Skydevåben er der nogenlunde styr på, dvs. enhver kan ikke købe diverse skydevåben uden tilladelse - men de kriminelle der ønsker skydevåben, anskaffer sig dem uden problemer, blot man har pengene til det.
Det er lige så nemt som at købe narkotika ........... !!!
De åbne grænser vi efterhånden har været vænnet til gennem nogle år, gør sgu' ikke problemerne mindre. Menneskene overalt i verden, og ikke kun i vor lille andedam DK, vil kriges og ikke ret mange vil bruge den sunde fornuft. Dertil kommer et stadigt større problem, nemlig religions-opfattelserne. Nogle muslimer tåler ikke de kristne - omvendt tåler nogle kristne ikke muslimerne - det er en forfærdelig ond spiral verden oplever.
Derfor synes vore våbenproblemer små, sammenlignet med the big guns i Afrika, Mellemøsten, ja alt for mange steder. Men det berettiger så sandelig ikke vore hjemlige politikere til at smøle med at bruge den indvendige side af hovedet, det man kalder den sunde fornuft.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-11-15 23:19

Meget aktuelt emne.

Og hvad sker der så, hvis det bliver et "ja" i forbindelse med den kommende eu-afstemning???

Kppt. Tommy skriver følgende:

For sige det ultra kort.
Det har alle dage været en torn i øjet for bureaukrater især i EU, at dens befolkning ejer våben.

Mere nøjagtigt kan det ikke udtrykkes.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-11-15 20:07

Men hvad angår knivloven, så tror jeg ikke, at man fremover kan forvente yderligere lempelser i strafudmålingerne.
Det vil stadig koste fem af de dyre at blive snuppet på fersk gerning med en ulovlig kniv. Gentages spøgen, render man ind i alvorligere sanktioner i form af fængselsstraf.
Tro mig.

Bortset fra det, så har den seneste tid bevist, at der stadig er behov for en stram lovgivning; men bemærk derpå, at det er de helt unge som begår ulovlighederne.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-11-15 22:00

Citat
Bortset fra det, så har den seneste tid bevist, at der stadig er behov for en stram lovgivning; men bemærk derpå, at det er de helt unge som begår ulovlighederne.

Jamen det er mig en gåde, at det er de lovlydige som bliver straffet.
Hvad ligner det, at straffe jægere og lystfiskere når det er "de unge" som medbringer knivene i nattelivet??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-15 00:04

Ja, kære Kpt. Tommy, det er til at få lange nosser af, men da mest unge af anden etnisk osv . . . ikke kan klare sig uden kniv, kan man nok ikke gøre andet end at straffe dem så hårdt, at det kan mærkes på pengepungen.
At der i tumulten ryger andre kategorier med, forsøger domstolene at forholde sig til.
Men alt i alt er det skingrende uretfærdigt, at eks. du og jeg ikke må bære en foldekniv med låsbar klinge. Vi er begge jægere og har aldrig været straffet for personfarlig kriminalitet. Det er en groft diskriminerende lovgivning, som dog ikke har ret meget at gøre med de nye eu-bestræbelser på at fjerne alle civile våben fra jægere og sportsskytter. Men hvad Fanden skal man også med jægere, nå Skov-og Naturstyrelsens håndgangne mænd står og tripper i kulisserne. Gudskelov har vi bønderne tilbage, som tjener tykt på udlejning af jagt. De skal sgu nok brokke sig, med mindre de får udbetalt erstatning fra EU - altså for tabte indtægter for jagt.
Åh ja. Fandeme godt, at jeg er så gammel.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-15 12:32

Min søn, som er helt oppe i det røde felt, har lige sendt mig følgende:

Expand

Back to the search results

PDF

European Commission - Press release

European Commission strengthens control of firearms across the EU

Brussels, 18 November 2015

The European Commission today adopted a package of measures to make it more difficult to acquire firearms in the European Union.

The European Commission today adopted a package of measures to make it more difficult to acquire firearms in the European Union, better track legally held firearms, strengthen cooperation between Member States, and ensure that deactivated firearms are rendered inoperable. better track legally held firearms, strengthen cooperation between Member States, and ensure that deactivated firearms are rendered inoperable. The proposals presented today were foreseen in the European Security Agenda adopted in April 2015, but have been significantly accelerated in light of recent events. The Commission is hereby supporting Member States in their efforts to protect Europe's citizens and prevent criminals and terrorists from accessing weapons.

President Juncker said: "The recent terrorist attacks on Europe's people and values were coordinated across borders, showing that we must work together to resist these threats. Today's proposal, prepared jointly by Commissioners Elzbieta Bienkowska and Dimitris Avramopoulos, will help us tackle the threat of weapons falling into the hands of terrorists. We are proposing stricter controls on sale and registration of firearms, and stronger rules to irrevocably deactivate weapons. We will also come forward with an Action Plan in the near future to tackle illicit arms trafficking. Organised criminals accessing and trading military grade firearms in Europe cannot and will not be tolerated."

Internal Market and Industry Commissioner Elzbieta Bienkowska and Migration, Home Affairs and Citizenship Commissioner Dimitris Avramopoulos added: "The adoption of the firearms package today is proof of the Commission's determination to address the new reality we are confronted with. We need to remove regulatory divergences across the EU by imposing stricter, harmonised EU standards for firearms and ensuring efficient exchange of information between Member States."

The package of measures on firearms adopted by the College of Commissioners today includes the following elements:

A revision of the Firearms Directive, to tighten controls on the acquisition and possession of firearms

The Commission has today tabled proposals to amend the EU Firearms Directive, which defines the rules under which private persons can acquire and possess weapons, as well as the transfer of firearms to another EU country. The main elements of the proposed revision are:
Stricter rules to ban certain semi-automatic firearms, which will not, under any circumstance, be allowed to be held by private persons, even if they have been permanently deactivated;
Tighter rules on the online acquisition of firearms, to avoid the acquisition of firearms, key parts or ammunition through the Internet;
EU common rules on marking of firearms to improve the traceability of weapons;
Better exchange of information between Member States, for example on any refusal of authorisation to own a firearm decided by another national authority, and obligation to interconnect national registers of weapons;
Common criteria concerning alarm weapons (e.g. distress flares and starter pistols)in order to prevent their transformation into fully functioning firearms;
Stricter conditions for the circulation of deactivated firearms;
Stricter conditions for collectors to limit the risk of sale to criminals.

The proposed amendments which the Commission has tabled today now need to be approved by the European Parliament and Council.

An Implementing Regulation on common minimum standards for deactivation of firearms

The Implementing Regulation sets out common and strict criteria on the way Member States must deactivate weapons so that they are rendered inoperable. The possession of the most dangerous firearms – even if they are deactivated – will no longer be allowed.

The Implementing Regulation is based on the criteria for deactivation developed by the Permanent International Commission for the Proof of Small Arms (the CIP). Following a positive vote on the draft Regulation by Member States in a comitology committee earlier this morning, the College of Commissioners formally adopted the text. The Regulation will be published immediately in the Official Journal and will enter into force after 3 months.

Today's package of measures to strengthen the control of firearms within the EU is based on a detailed evaluation of the implementation of the Firearms Directive carried out by the Commission last year in the context of its Regulatory Fitness programme (REFIT), which aims to ensure that existing EU regulation is fit for purpose. To ensure the best practical results on the deactivation of firearms, the Commission will regularly review and update the technical specifications laid down in this Regulation.

An action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives

In addition to the adoption of these stricter rules and standards, the Commission also announced today that it is developing an action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives. Issues to be tackled in this future action plan will include:
The illegal purchase of weapons on the black market;
The control of illegal weapons and explosives in the internal market (especially from the Balkan countries or ex-war zones);
The fight against organised crime.

While arms trafficking is mainly a national competence, given the clear cross-border dimension there is a need for stronger police and intelligence service coordination and stronger import checks. The Commission will propose actions to support Member States' activities, building on the Action Plan on illicit trafficking in firearms between the EU and the Western Balkans. The EU-Western Balkans summit of Ministers of Justice and Home Affairs on 7 December will be a further opportunity to take stock of progress on the Action Plan.

Background

The responsibility for ensuring internal security is first and foremost with the Member States, but cross-border challenges defy the capacity of individual countries to act alone and require EU support to build trust and facilitate cooperation, exchange of information and joint action.

President Juncker's Political Guidelines identified the security agenda as a priority for this Commission, and the 2015 Commission Work Programme committed to the delivery of the European Agenda on Security.

On 28 April 2015, the European Commission set out a European Agenda on Security for the period 2015-2020 to support Member States' cooperation in tackling security threats and step up our common efforts in the fight against terrorism, organised crime and cybercrime. The Agenda sets out the concrete tools and measures which will be used in this joint work to ensure security and tackle these three most pressing threats more effectively.

In the Agenda and in the Work Programme for 2016, the Commission promised to review the existing legislation on firearms in 2016 to improve the sharing of information, to reinforce traceability, to standardise marking, and to establish common standards for neutralising firearms. In light of recent events we have decided to significantly accelerate this work. Since then, significant progress has been made in implementing the elements of the agenda.

Today's initiatives complement ongoing work to tackle the illegal trafficking of firearms, including notably the operational action plan between the EU and the Western Balkans and joint investigations and police cooperation which have been in place since 2013.

Idet flaget sættes på halv . . .

Vh. Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-15 12:40

Efter en hurtig gennemlæsning mener jeg ikke, at politiet herefter kører rundt til jægere og sportsskytter med krav om udlevering af pistoler og halvautomatiske rifler. Man skal dog ikke regne med at kunne få tilladelse til erhvervelse af kategorien fremover, og det gør sgu ikke så meget, når det altså drejer sig om jagtvåben.
Derudover er der kun tale om buldren på tomme tønder og tidligere fremsatte direktiver.

For god ordens skyld:

Hvad med at stemme NEJ den 3. december 2015.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-11-15 19:46

Legetøjsvåben fra Fætter BR og Toys Are Us bliver - eller er forbudt i Frankrig pgr. af terroren og snart følger resten af EU med........Ja man tager sig til hovedet......Alt imens vi ser feministiske statsledere, som står og tuder som hysteriske kællinger over deres eget selvskabte rod.

Vi vil ikke se tårer, vi vil se handling, NU!

Og udenfor nummer.............Hvad ind i helvede laver Tyrkiet i Nato...? Det viser sig nu - ifølge de oplysninger jeg er i besiddelse af, at det russiske fly ikke var indover Tyrkiet. Endvidere - efter oplysninger fra samme kilde, at Tyrkiet arbejder sammen med ISIL. F.eks. køber Tyrkiet masser af olie af ISIL og derved understøtter Tyrkiet den terror, der foregår på europæisk jord.

Og Stoltenberg........Ja, han laller videre med mottoet; "Vi skal møde terroren med Revyviser og Hippiesange"....Ja hallo, det skal nok hjælpe......

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-15 22:19

Ja, for Hel.... da. Ve du hvad Kpt. Tommy. Vi melder os sgu som frivillige til den første Mars ekspedition.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-11-15 22:22

Hey! Kpt. Tommy.

Nogen har fortalt mig, at man rent faktisk kan slå en voksen mand ihjel ved uventet at "blæse en tuba af" lige i øret på vedkommende.

Bare en tanke, når du nu nævner Stoltenberg.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-11-15 14:42

Det er nu noget mærkeligt noget - det her. For 5 år siden fik jeg tilsendt et memorandum til udtalelse - fra den jagtforening, jeg er medlem af - den hedder stadig DLS; tre små bogstaver, som kan bringe KnaldBalle i ukontrolleret raseri.

Det var formanden som sendte mig materialet, og dengang udgjorde hovedpunkterne lidt om registrering af våben - nationalt og internationalt.

Nu er der så kommet mere på spisesedlen, men om det skyldes tiltagende skyderier i Frankrig, er jeg ikke sikker. Tendensen har været til stede hele tiden, men DJ`s betalte FACE-medarbejder har tilsyneladende ikke fundet anledning til ar råbe "vagt i gevær". Gad vide om han i det hele taget laver noget for hyren?

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 28-11-15 07:14

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-15 19:38

Mange tak for poing....

Mvh.
Tommy.