/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flere små Harddiske til en stor
Fra : lars09
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 22-06-03 11:23

Hej!

Jeg har hørt at man i WinNt 4.0 kan få NT til at opfatte flere små harddiske som en stor, sådan at man kun ser en harddisk i stifinder???

Hvordan gøres dette ???

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-06-03 12:27

Jeg mener ikke NT kan. XP kan, du skal kører NTFS filsystem (ikke FAT32). NTFS er dynamisk, således hvis dit C-drev er ved at være fyldt, kan du blot sætte en mere hard disk i og den kan fortsætte med også at hedde C.

MVH

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 22-06-03 12:32

Ja, det kan godt være! jeg er ikke intereseret i hvad menningen er, den kender jeg udmærket! men hvordan det gøres

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-06-03 12:38

Ja, du er nødt til at formatere dem som NTFS.

MVH

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 22-06-03 12:40

Dette har jeg allerede gjort! da dette er nemmere at håndtere!!! hvordan beder jeg den så om at forsætte som mit nuværende C drev uden at jeg mister noget af det som ligger der i forvejen

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 22-06-03 12:46

Hvordan gør man det????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-06-03 13:43

Hejsa

efter hvad jeg kan huske så kan du lave det der hedder "disk stripe"
et disk stripe set er er samling af fri områder på forskellige harddiske, disse samles så til et logisk drev.
Der kan anvendes fra 2 til 32 forslellige diske (både ide & scsi) der kan dog ikke bootes fra det og det kan heller ikke
være en system partition.

mener at kunne huske... skal du markér den første disk hold CTRL ned og markér de diske som du vil lave
til en disk, når du har márkeret dine diske så højreklik > følg guiden.

så hvis du har f.eks 4 diske kan du ikke lave stripe på den første disk (c:\ system disk) men på de 3 øvrige.
der kan også laves Raid på diskene men det reducere diskene med 50%

win XP kræver at diskene er ENS i størelse m.m.

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 22-06-03 14:25

Se det lyder fornuftigt! hvad så med Win NT 4.0 er det efter sammen princip ??

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 22-06-03 14:26

Vis dk kommer med et svar er pointne klar til dig

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-06-03 14:52

hovsa

mit første indlæg er til win NT 4.0 !!! (sorry jeg ikke fik det med)
mener også at kunne huske noget om det skal være NTFS og ikke FAT32

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 22-06-03 18:41

kommer du med et svar til spørgsmålet! så du kan få dine point ?????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-06-03 20:27

1.Administrative Tools > disk Administrator
2.markér lige store partitioner på hver disk brug CTRL tasten
3.vælg Partition > create Stripe set
4.Aceepter den fulde kapicitet eller tast en lavere værdi afslut med ok
5.vælg partition > Comit changes now > yes for at gemme ændringer
6. afslut Rdisk
din partition har nu staus som "unknown" vælg formatere, < her er jeg ikke sikker på om du kan formatere til FAT32.
dine diske har nu et drev.

Kommentar
Fra : lars09

Dato : 23-06-03 08:55

Hej dk!

Har du ikke mulighed for bare at skrive et eller andet, men som svar istedet for en kommentar! så du kan få dine point

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 50 point
Dato : 23-06-03 10:12

Hej Lars09

tror vi misforstår hinanden !!!
vi kan kun skrive kommentarer, du skal bare godkende en af mine kommetarer.
det med "svar" muligheden er afskaffet her på kandu.
jeg kan pt ikke huske hvad der står ovenover min kommentar, men noget i stil med....

godkend/accepterer kommentar som svar.

Godkendelse af svar
Fra : lars09

Dato : 23-06-03 14:07

Sådan så er den klaret! Mange tak for svaret dk.