/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skattefradrag for velgørenhed
Fra : guenter
Vist : 641 gange
200 point
Dato : 22-10-15 14:33

Hvilke krav stilles der til en organisation for at den kan tilbyde de glade givere fradrag på selvangivelsen? Donationer til SOS børnebyerne giver fradrag på selvangivelsen. Mit spørgsmål går på en støtteforening, der sender skolepenge og andre ydelser til en privatskole i Afrika. Hvis man kunne få fradrag for støtte over 500 kr. kunne foreningen måske få flere bidragsydere og dermed sende mere støtte afsted til udvikling i nærområdet.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 22-10-15 16:48

Spørg skattevæsenet, for det er meget kompliceretl

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-15 17:44

Og er du sikker på at pengene når frem til de rette modtagere.

Min kone havde selv medbragt tøj og andet, da hun var på ferie i Afrika,
fordi hun havde erfaret, at det man sender oftest ender hos forkerte korrupte, inden det når frem?

Og der må jo være en grænse for fradrag for velgørenhed,
vi har jo også noget/nogen, der skal betales for her hjemme...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 22-10-15 19:40

Foreningen skal godkendes af skat.
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788631
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : guenter

Dato : 26-10-15 09:17

Tak for svaret pallebhansen.
Skolen får besøg fra Danmark hver andet eller tredje år, da flere af støtteforeningens bestyrelsesmedlemmer kender skolens ledelse fra deres tid i Afrika som udsendte for en 2 årig periode. Sidste år samlede vi ind til at skolens leder og hans kone, som er datter af skolens stifter, kunne komme til Danmark. Det var en stor oplevelse for dem. De sugede rigtig til sig og fandt bl.a. ud af, at de skulle hjem og oprette bankkonto til alle ansatte, så de altid havde lønudbetaling den 1. og ikke når nogen havde tid til at tage den lange vej til en by med en bank. De har jo haft betaling over telefon før vi begyndte på det pga. deres store afstande. På den måde kan de forebygge korruption.