/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Synologi Nas server.
Fra : liteon114
Vist : 568 gange
500 point
Dato : 20-10-15 06:45

Hej alle,

Er der nogen af jer, der har forstand på det??

Mit problem er, at jeg ikke rigtigt kan få lavet opsætningen, så jeg kan tilgå serveren via nettet, på en sikker https forbindelse.

Jeg har et domæne.

Jeg er lidt en novice, hvad angår ip og den slags. jeg har prøvet at følge denne vejledning, uden det store held...

https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/tutorials/584

https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/tutorials/611

Mindst 1000 point!!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-10-15 06:51

Altså det er reelt lige ud af landebvejen som du har fat i de rigtige artikler.
Hvordan er din Router opsætning.
Hvis du ønsker https forbindelse er det port 443 du skal forwarde til den interne IP.

Men de fleste ting foregår jo reelt via port 5000 hvor du har administrationsinterfacet.
Men du skal jo definere hvilke tjenester du vil have på https

Der er jo mange muligheder med en synology ?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-10-15 09:10

jeg har gennem nogen tid arbejdet med dette. har et par servere stående ude i byen. vores ven har ret du kan få adgang til den udefra ved at route port 5000 videre til den IP din Nas har fået. https mener jeg bare er port 5005. Der er en mulighed for at bruge quickconnect Dxxxxxxxx et ellerandet.
Det er en fordel at bruge dette hwis du tænker videre og vil have fat i den fra din mobil eller en tablet. Men bedst er det at have så lidt huller i gennem din router, her vil man omsætte port 5005 til noget andet udefra, som ikke er så nemt at finde for alle de mennesker der vil hacke dig. Men bedst er at starte nas severens VPN server og tilgå den udefra via VPN dette er vist den sikreste måde.
men her en lidt at starte på og tænke over. Hilsen Steen.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 20-10-15 14:47

Tak for svar..... Jeg skal virkelig have det her ind med skeer!!

Jeg kan tilgå serveren fra mobil.

Jeg kan egentligt også fra min bærbare via nettet, men min browser (IE11, Win7) skriver i adresselinjen https://[fe80...........]:5001/webman/index.cgi, med en rød baggrund. Jeg får så en fejl med ugyldigt certificat. Jeg ved dog ikke, hvordan jeg skal gribe det an herfra???

Jeg ville jo egentligt bare kunne logge på min server via mit domæne navn www......dk som administrator???

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-10-15 16:57

Du får for mange ting blandet sammen. Du har nok ret det er port 5001 der er https.
Altså https://ip adresse:5001 fejl i certificat er ok der står tilrådes ikke men det er ok for dig.
udefra er det https://wan ip:port , hvor du så har dirigeret porten videre til ip:5001. så kan du arbejde videre derfra. er du først inde kan du finde hjælp på serveren. Her er en mulighed der hedder quickconnect. Jeg har så startet et modul der hedder VPN server. Her er 3 setup lad dem bare køre alle. Jeg har så en VPN profil lavet her på maskinen, den skal lige startes. Så er synology serveren tilgængelig som et drev på min win 10 maskine. hilsen Steen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-10-15 17:13

Citat
skriver i adresselinjen https://[fe80...........]:5001/webman/index.cgi, med en rød baggrund. Jeg får så en fejl med ugyldigt certificat.

Se så skal du enten vælge at ignorere det (ikke så godt af forskellige grunde) eller også skal du starte med at kigge på noget helt andet.

Grunden til at den brokker sig er at det domæne du har enten ikke har et godkendt SSL certifikat og/eller du ikke har installeret certifikatet på din NAS

Hjemme hos dig selv på dit eget net kan du være ligeglad, men når det er over internettet er der jo en grund til at du ønsker at sikre din forbindelse ved at bruge HTTPS, men hvis der ikke er et gyldigt certifikat er forbindelsen jo netop ikke sikker og du kunne lige så godt bruge ukrypteret HTTP

Altså, det første du skal er at finde ud af om du har et SSL certifikat til dit domæne
Hvis du ikke har så kan det købes flere steder, f.eks hos gratisdns: https://ssl.gratisdns.dk/dcorder.php

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 20-10-15 18:53

Tak Eterminator!!

Hmm..... mit domæne er registret hos Dk-hostmaster, men jeg kan sgu ikke lige finde noget med SSL certificat??

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 20-10-15 19:58

Jeg gik sgu lidt i stå, med udfyldning af felter på Gratis DNS.....

Webserver??

CSR??

Ja!! jeg er sgu blank

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-10-15 23:59

1: Webserver kan være 2 ting, enten Microsoft IIS eller andet, så du vælger i dit tilfælde andet

2: CSR filen skal laves på din NAS, jeg har ikke mulig for at teste men guiden på denne side ser umiddelbart ud til at være rigtig: http://www.vdsar.net/how-to-add-a-ssl-certificate-to-your-synology/

OBS!!!!!har du husket at lave en hostmaster mailadresse da det er den der modtager dit certifikat.
hvis dit domæne f.eks hedder liteon114.dk skal du altså kunne modtage mail på adressen hostmaster@liteon114.dk inden du bestiller dit certifikat.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-10-15 00:44

Du får også lige lidt mere info omkring SSL type:
Domain eller Wildcard, vi benytter lige liteon114.dk som eksempel.

Ved Domain er det et enkelt domænenavn, f.eks NAS.liteon114.dk du registrerer, så certifikatet dur altså ikke også til www.liteon114.dk eller mail.liteon114.dk. det vil sige 1 domænenavn pr certifikat

Ved wildcard registrerer du ikke et enkelt domæne men derimod et stjernealias på denne måde: *.liteon114.dk
Du kan nu oprette alle de underdomæner du har lyst til, f.eks NAS.liteon114.dk www.liteon114.dk mail.liteon114.dk og bruge samme certifikat til alle sammen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-10-15 01:00

Kom lige i tanke om Comodos gratis SSL, det kunne du jo prøve.
https://ssl.comodo.com/free-ssl-certificate.php?key5sk0=1903&key5sk1=80466ac2fdb2d9d6013f0c37f9ff464addd84620

Det er gratis, virker i 90 dage og et domæne kan kun registreres en gang.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 21-10-15 07:25

Super! så har jeg lidt at gå i gang med.

Nej, jeg har ikke lavet en hostmaster mailadresse, så det finder jeg lige ud af.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-10-15 09:40

Her kan jeg vist godt lige læse lidt med EXTERMINATOR hej hej hilsen Steen

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 22-10-15 06:53

Jeg har prøvet at sende en mail til Dk-Hostmaster, men har ikke fået svar endnu.
Ellers ved jeg sgu ikke, hvordan jeg klare den hostmaster mailadresse???

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 22-10-15 11:03

Jeg har bare gået videre som en usikker side uden certifikat, jeg ved jo det gælder ikke mig.
Synology serveren giver jo også mulighed for at starte en mailserver. Men det er jo mange ting at sætte sig ind i, hvis du bare vil gemme nogle billeder. hilsrn steen

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 22-10-15 14:37

Ja.. jeg ved sgu ikke rigtigt, om det er besværet værd. Ja der er mange ting at sætte sig ind i, når man er lidt blank på området.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-10-15 18:54

Citat
Jeg har prøvet at sende en mail til Dk-Hostmaster, men har ikke fået svar endnu.
Ellers ved jeg sgu ikke, hvordan jeg klare den hostmaster mailadresse???

Det har DK-Hostmaster ikke noget at gøre med, du har købt domænet et sted, hvor er det?
Har du ikke en mailadresse på det domæne du har købt, hvor er den oprettet, det er samme sted du skal tilføje en ny adresse der hedder hostmaster.

Citat
Ja.. jeg ved sgu ikke rigtigt, om det er besværet værd. Ja der er mange ting at sætte sig ind i, når man er lidt blank på området.

Det er helt ok at være lidt blank på nogle områder, Så er der jo andre områder hvor ens spidskompetencer ligger. Mennesker er heldigvis forskellige, ellers havde vi stadig befundet os i stenalderen.
Om det er besværet værd bestemmer du jo selv men da du skrev at du havde et domæne antog jeg (fejlagtigt) at du havde styr på DNS og Mail opsætning på det domæne og sprang direkte til et løsningsforslag uden yderligere forklaringer, sorry.

Hvad bruger du dit domæne til, eller sagt på en anden måde, hvad var årsagen til at du købte det?