/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Start - stop teknik.
Fra : Mosebaek
Vist : 546 gange
200 point
Dato : 19-10-15 20:31

Igen i dag, var jeg ude at køre i en ret ny Mercedes Benz taxa, i Ålborg. Den stoppede motoren, ved hver rød lyssignal. Og sprang igang igen, ved grøn lys. Jeg spurgte chaufføren, om det ikke sled hårdt på selvstarteren. Det vidste han ikke noget om.

En anden taxa, jeg kørte med til Ålborg universitets hospital, en Audi A6`er, gjorde det samme.
Men her påstod chaufføren, at det slet ikke var starteren, der blev brugt. Men en slagt trykluft, ned på en cylinder, der slog motoren igang igen.

Så tænker jeg på start-systemet i en gammel et-cylindret fiskekutter.

Hvad er op og ned, i dette start/stop system.

M.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-15 21:04

Jeg har kørt Hyundai, og nu Suzuki x Cross, og begge disse er ved en dertil dinensioneret selvstarter, og dertil generator og batteri. Jeg har aldrig hørt om det med trykluften, og tillader mig at tvivle om rigtigheden. Og når vi taler om taxi, må vi konkludere at det også er dieselversioner.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-10-15 21:55

Jeg har googlet lidt på emnet. Kan se systemet er underlagt visse forbehold. F. eks. må kabinen ikke være for varm, eller kold. (Strømforbrug) Ude temperatur, må ikke være under en vis antal grader. Fører dør eller motorhjælm, må ikke være åbne. Det er vel heller ikke så aktuelt, ved en lysregulering. Endelig kan varme i bagrude, også sætte systemet ud af funktion.

Men hvad der starter motoren igen, er åbenbart meget hemmeligt.

M.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-15 23:17

Jeg kan da godt supplere med, at hvis der er ikke tilstrækkeligt med startstrøm, så slukker den heller ikke motoren. Jeg har også holdt ved vejarbejdslysregulering, ved minusgrader hvor der naturligt bruges meget strøm i lygtetændingstiden, hvor den efter en stund startede, da strømovervågningen virker, så der altid er strøm på til at starte.
Men det var jo ikke det spørgsmålet gik på.
Men jeg tror bestemt ikke på det med trykluften.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-10-15 01:10

Posten her i området kører i biler som stopper motoren lige så snart bilen holder stille, når hun sætter sig i bilen og træder let på speederen så starter motoren igen og jeg tror det er en almindelig elektrisk selvstarter, det lyder lige som når jeg starter min egen bil

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-15 02:07

Det er selvstarteren der bruges - men kan ikke rigtig se fordelen ved systemet.

Mener at det er komputerstyret, altså bilen slukker efter X antal sekunder, og har intet med rødt / grønt lys at gøre, det kunne da være u/hyggeligt hvis man lå efter en lastbil en kulsort nat og han trådte på bremsen (rødt lys) - eller også er der indbygget diverse følere/sendere i lyskrydsene som påvirker en føler i bilen, og det tror jeg ikke på - men hvem ved.
http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?bookCode=O25363&languageCode=da&marketCode=DN&viewTech=IE&chapterTitleSelected=G1484004&subTitleSelected=G1484005&topicHRef=G1484006&div=f
Citat
Auto-Start-Stop
?
Bemærk: Der er andre batterikrav til biler med auto-start-stop-system. Det skal udskiftes med et batteri med nøjagtig samme specifikationer som det originale.
Systemet reducerer brændstofforbrug og CO2-emissioner ved at stoppe motoren, når bilen arbejder i tomgang, f.eks. når der holdes stille ved trafiklys. Motoren starter igen automatisk, når du træder på koblingspedalen, eller når det kræves af et bilsystem, f.eks. for at genoplade batteriet.
For at få størst fordel af systemet skal du sætte gearvælgeren i frigear og slippe koblingspedalen, når du holder stille længere end tre sekunder.
Sådan bruges Auto-Start-Stop
ADVARSEL
Motoren kan starte igen automatisk, hvis systemet kræver det.
Slå tændingen fra, før motorhjelmen åbnes eller der udføres servicearbejde.
Slå altid tændingen fra før udstigning af bilen, da systemet kan have slukket motoren, mens tændingen stadig kan være strømførende.

--------------------------------------------------------------------------------

Kontrollampen vises i instrumentgruppen.
Bemærk: Systemet fungerer kun, når motoren er varm og udendørstemperaturen er inden for systemets driftstemperaturgrænser.
Bemærk: Hvis du stopper motoren og derefter træder på koblingspedalen i løbet af kort tid, genstarter systemet automatisk motoren.
Bemærk: Kontrollampen for auto-start-stop-systemet lyser grønt, når motoren standser. Se Advarsels- og kontrollamper.
Bemærk: Når kontrollampen for aut-start-stop-systemet blinker gult, skal du skifte til frigear eller træde på koblingspedalen.
Bemærk: Systemet deaktiveres, hvis der registreres en fejl. Få bilen kontrolleret hos en autoriseret forhandler.
Bemærk: Når du slår systemet fra, lyser kontakten.
Bemærk: Systemet slås automatisk til, hver gang du slår tændingen til. Det slås fra ved at trykke på knappen på instrumentpanelet. Systemet aktiveres igen, næste gang tændingen slås til. Tryk på knappen igen for at slå det til. Komponentplacering: Se Overblik.
Stop af motoren
1.Stands bilen.
2.Skift til frigear.
3.Slip koblingen.
4.Slip gaspedalen.
I nogle tilfælde vil systemet eventuelt ikke stoppe motoren, som f.eks.
•For at opretholde klimaet i kabinen.
•Ved lav batterispænding.
•Hvis udendørstemperaturen er for lav eller for høj.
•Førerdøren er åben.
•Ved lav motordriftstemperatur.
•Ved lavt vakuum i bremsesystemet.
•Hvis bilens hastighed ikke har været over 5 km/h.
•Førerens sikkerhedssele er ikke spændt.
Genstart af motoren
Bemærk: Transmissionen skal være i frigear.
Træd på koblingspedalen.
Systemet kan automatisk genstarte motoren under bestemte forhold, som f.eks.
•Ved lav batterispænding.
•For at opretholde klimaet i kabinen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-10-15 10:15

Det er ikke trylleri, det er et ganske alm start op, som med en ikke start/stop bil. Forskellen ligger alene i den tekniske styring der ligger i om forudsætningerne er til stede strømmæssigt mm. som o.v.n beskriver oven for.

Selvfølgelig slides starteren. Vi har lige købet en ny Opel Corsa 90 hk, med start/stop. Det er skide træls, at man selv skal huske, at slå systemet fra - det var bedre, at man selv skulle slå systemet til.

På Corsaen sidder der en rimelig stor elektronisk boks på batteriet. Da vi bor langt fra storbyer, har vi ikke noget at bruge start/stop til. Jeg er overbevist om, at den smule benzin som jeg bruger ved ikke at bruge det system, i længden vil være billigere, end at få ordnet starteren når den er slidt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-10-15 10:29

Tak for indlæg.
Citat
Men det var jo ikke det spørgsmålet gik på.

Jo, alle input, næsten, er velkomne.

Citat
Men jeg tror bestemt ikke på det med trykluften.

Jeg synes også selv, det lyder lidt usandsynlig. På den anden side: På de nye traktorer, kan føreren regulere lufttrykket i dækkene....under kørslen. Så intet er umuligt.

Men på Mercedes og Audi, kan man ikke høre selvsparkeren. Pludseligt summer motoren bare igen. Men det er jo også dyre luksus biler. Kan godt mærke der er en vis afstand til min gamle Astra.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-10-15 10:52

Citat
Vi har lige købet en ny Opel Corsa 90 hk, med start/stop.

Tillykke med din nye bil, fra en gammel Opel fahrer, gennem 32 år.

Jeg vidste godt Corsa`en også har dette udstyr. Jeg kan heller ikke forestille mig, det giver en nævneværdig besparelse, men anser det mere for at være en modedille. Lidt i stil med at EU mener der spares ved at køre med slukkede baglygter. Ren pjat.

For et par år siden, fik jeg udleveret en "lånebil". En Corsa diesel, 1,7. 6 gear. Det er den mest langbenede bil, jeg har prøvet. En rigtig motorvejs røver. Ved 100 km/t, stod omdr. tæller på nøjagtig 1000 omdr. Femte gear var også rigeligt, til alm. landevejskørsel.

Nå, det var et sidespring, men heldigvis mit eget ?

M.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-10-15 18:31

Groft sagt, findes der to måder, at starte en Start/stop bil på.
Enten er den almindelige starter, der driver svinghjulet, en forstærket udgave, eller også er der slet ingen starter, men derimod en kombineret generator/elmotor, der starter motoren via remmen.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 21-10-15 01:43

Jeg har lige købt en Peugeot BlueHDI. Den har kombineret generator/starter på 2,2 kW der anvendes i start/stop funktionen. Den får strøm fra det normale batteri, men fra en supercap (speciel højeffektiv kondensator) og hjælper motoren op i højere omdrejninger end en almindelig starter. Supercap'en oplades under decelleration.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 13-11-15 18:37

jeg ved at man godt kan starte med trykluft nogle har også bævlet med at starte et stempel som står i klar stilling ved at afgive tænding men hvor får de kompritionen fra hvis det har stået stille da begge ting kræver at stemplet skal stå i klar stilling måske en kombination af begge dele men uden at vide det

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-11-15 22:39

Jeg har i min tid oplevet motorer startet med trykluft, men det var meget store motorer. Da jeg sejlede blev vores motorer startet med trykluft, og ligeledes har jeg startet mindre motorer med " patron". Endnu mindre dieselmotorer med "cigaret", men almindelige bilmotorer med trykluft, - nej.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 14-11-15 01:34

hej stilkene jeg seer ikke nogen forskel på stor og lille motor med hensyn til at starte på trykluft der er kun mængden af luft som giver forskellen jeg kender godt de store motorer som starter på luft nogle starter så galt med en passende ladning dynamit hvad skulle dog forhindre en hvilken som helst motor i at starte på trykluft