/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vaskemaskine tager ikke vand ind
Fra : ThorDin
Vist : 352 gange
85 point
Dato : 12-10-15 23:11

Har lige købt en topbetjent vaskemaskine og kører en testkørsel for at få restvand fra fabrikken ud osv.
Har skruet vandtilførselsslangen fast i begge ender og har tændt for hanen under håndvasken på badeværelset.
Den kørte så i 1 time og 15 minutter og så begyndte den at lyse rød med beskeden om at den ikke får vand ind.
Hvad kan dette skyldes?
Er det måske vandhanen under vasken der er for gammel og ustabil?
Eller kan det være vores helt nye maskine der er født med en fejl?

P.s. der er en blå plastik dims inde i hullet på vaskemaskinen hvor man skruer vandtilførselsslangen på. Går ud fra at den skal være der? Der står ikke noget om den i manualen.

Tak.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-10-15 23:13

Den "blå dims# skal formentligt fjernes, da den sikkert lukker for vandtilførslen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-10-15 23:24

Mon ikke den blå "dims" er en si der skal være der.
Luk for vandet, skru slangen af hanen og se om ikke den er fyldt med grus.

Tag en spand, hold den under hanen og luk op for vandet, check hvor lang tid det tager at få 10 liter vand ud.
Check så manualen og se om ikke der står noget om hvor meget vand der som minimum skal komme for at maskinen virker.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-10-15 23:35

Citat
Den kørte så i 1 time og 15 minutter og så begyndte den at lyse rød med beskeden om at den ikke får vand ind.

Hvis maskinen har kørt i 1 time og 15 min. så har den taget vand ind fra starten. men noget er blevet stoppet så der ikke kommer vand til den mere.

Citat
P.s. der er en blå plastik dims inde i hullet på vaskemaskinen hvor man skruer vandtilførselsslangen på

Den blå dims skal ikke fjernes, det er et snavsfilter og kan være stoppet af skit/rust så der ikke kommer vand ind i maskinen, eller også er det hanen undervasken der er stoppet som du jo havde problemer med i starten.

Luk for hanen under vasken afmonter slangen ved vaskemaskinen og tjek om der er snavs ved den blå dims, tjek også om der kommer nok vand ud af slangen når hanen åbnes under vasken.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 85 point
Dato : 13-10-15 10:44

Din hane under vasken, kan være med indbygget kontraventil. Er det en balofixtype kan der ligge ophobet grus og andet i selve ventilen. Ventilen kan også "hænge" så der ikke åbnes nok.

Er den "blå dims" en skive med bare et hul i - så kan det være en pakning eller vandmængde begrænser.

Godkendelse af svar
Fra : ThorDin

Dato : 18-10-15 00:50

Tak for svaret Eyvind.