/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blodfortynder
Fra : svendgiversen
Vist : 750 gange
100 point
Dato : 05-10-15 16:28

Efter en haste indlæggelse med en blodprop, får jeg nu blodfortynder.

Min bror og flere af mine naboer får noget helt almindeligt blodfortynder, vist Marevan,
men jeg skal have noget finere og meget dyrere: Xarelto, næsten 900 kr. pr. md.

Er der nogen her i kandu der også får Xarelto, og hvorfor?

Og hvorfor er det dyrere Xarelto bedre end eksempelvis Marevan??
Det var en tysk læge der ordinerede det.

Når jeg nu investerer i denne dyre medicin, overlever jeg så min to år ældre bror,
og mine langt yngre naboer??

Hvorfor er Xarelto, i mit tilfælde, bedre end eksempelvis Marevan,
jeg havde en blodprop i venstre ben, og rester heraf havde bredt sig til lungerne...

Der findes et dansk medicin rabat system, hvor et dyrt forbrug gradvis bliver billigere,
hvem kan henvise til dette, måske får jeg næste gang Xarelto til halv pris???

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 110 point
Dato : 05-10-15 16:55

Jeg får marevan pga. blodpropper hjerte og hjerne. Men min nabo fik for nylig en blodprop i benet og får Xarelto. Det er et nyt produkt man giver for blodpropper i vener i ben og lunger. Hvis du får recept hos en dansk læge og bor i danmark og er pensionist, får du både tilskud fra region og kommune og så koster det ikke ret meget.
http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/4568

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-10-15 16:59

men det har mange flere bivirkninger end marevan

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-15 17:34

Foreløbig tak, gamle skytte, håber du ikke rammer uskyldige dyr?

Ben og lunger, det lader til at min tyske læge har valgt det rigtige, men mange bivirkninger,
det jeg frygter mest er menstruations smerter, jeg er en mand på 72 år...

Og ja, jeg er både pensionist og bor nødlidende til leje, men alligevel skulle vi første gang
betale 875 kr. for under en måneds Xarelto medicin.

Hvis man, med det samme som pensionist kan få rabat, hvorfor oplyser man det så ikke??

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-10-15 17:49

Jeg har en mistanke om at læger for bonus af medicinalfirmaerne for at udskrive ny og dyr medicin. Marevan er et gammelt produkt, hvor patentet for længst er udløbet, så der er ingen medicinalfirmaer der tjener ret meget på det. Min nabo har store blåsorte plamager over det hele. Det har jeg ikke med marevan. Og hun klager over at hun ikke kan mærke at det hjælper.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 05-10-15 17:54

Så vidt jeg ved er der ikke noget rabat at få før man har købt for 900-1.000 kr. men så skulle det også blive billigere og billigere indtil der er gået et år

Så starter det forfra ! du kan altid se på kassebonnen, om hvornår det skifter der står nemlig NY CTR dato.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-10-15 18:04

Danske pensionister får hvert år et helbredstillæg - medicin kort (det er sådan et du selv skal klippe ud af et brev fra kommunen). Der står hvor mange % du får i tilskud. jeg får 85%, hvilket er det højeste. Tag det med på apoteket så det bliver registreret i deres system. Jeg har oplevet at apoteket har glemt tilskuddet. Så man skal være vågen.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-10-15 18:08

ppk - ja, det tilskuddet fra regionen som alle får. Men når man er pensionist får man også tilskud fra kommunen beregnet efter indtægt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-15 18:14

Der har jo været et tysk/dansk hospitalssamarbejde ved grænsen i flere år, jeg ved ikke om ordineret medicin ad den vej kan komme ind under dansk tilskud, men det kan din læge finde ud af det er også ham der skal hjælpe med 100% kronikerdækning.

Min ældre veninde indtog også blodfortyndende i flere år, men det kunne ikke forliges med den kemo hun fik for et par år siden, fra sygehuset fik hun så gratis engangssprøjter der kostede 115 kr pr stk.

Hmm, har du ikke et helbredstillæg ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-15 19:17
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-10-15 19:42

ans - de sider nævne ikke tilskuddet fra kommunerne til pensionister

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-10-15 20:04

I dag hedder det helbredstillæg

https://www.borger.dk/Sider/Helbredstillaeg.aspx

svendgiversen, det er jo umuligt at svare på hvem, der lever længst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-15 20:23

Det tror jeg på, at jeg næste gang får 50 % rabat,
men at jeg måske allerede første gang kunne få pensionist rabat, det har ingen fortalt?
Jeg er medlem af Danmark, men kun 5 eren og får måske lidt kompensation.

Så stadig en dyr første måned, men alternativet er jo endnu værre.

Hvis jeg fremover svarer endnu mere håbløst end hidtil, er det fordi jeg får Xarelto
og ikke, som måske mange andre gamle herpå kandu, den billige Marevan.

Jeg er stadig ikke overbevist om, hvorfor jeg får den nyere og dyrere medicin
med flere bivirkninger, mig er der ikke noget ivejen ivejen ivejen med...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-10-15 20:32

Jamen Svend, hvis du ikke har indkomst men bare pension, skal du have 85% efter det det almindelge tilskud er trukket fra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-15 20:41

Tak igen ans, og glem det med helbredstillæg, jeg vidste ikke det var indtægtsbestemt?

Sandsynligvis har jeg flere midler, end jeg kan nå at bruge i resten af mit liv,
så jeg betaler gerne for dyr Xarelto, og så meget andet, bare det er bedre end det andre får??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-15 21:39

Jeg har købt Marevan i snart 10-12 år grundet blodpropper i ben og lunge.
( Det var der jeg holdt op med at ryge )
Den rabat jeg får bliver større og større efterhånden som jeg køber.
Men rabatstigningen starter - og slutter efter et år, hvorefter et nyt rabatår begynder fra den høje pris.

Du har sikker en købsfrekvens der er hurtigere end dit forbrug, så det gælder om at købes løs, så du kan holde købspause efter et år. På den måde har du reserver til at tære på. Tabletter i uåbnet glas/vacumpakket kan holde længe. Spis de ældste først.

Jeg ved ikke hvordan det er med din medicin, men visse grøntsager kan drille blodfortyndingen, når man bruger Marevan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-15 00:54

Citat
Min bror og flere af mine naboer får noget helt almindeligt blodfortynder, vist Marevan,
men jeg skal have noget finere og meget dyrere:

Måske fordi der er mindre bivirkninger i NETOP den medicin og til et specifikt/AKUT BEHOV.

Tror heller ikke du kører på DANSK olie?? hvis du kunne få noget billigt Tysk (eller omvendt) - som BARE ikke må SMIDES på bilen - så ryger ??? GARANTIEN, så mon ikke du bare skulle betale ved kasse 1 (hvad hedder det på Tysk) og være glad for at sidder og skriver til andre tåber på kandu....

OG GO´ BEDRING, kan du også få af mig = HELT GRATIS...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-15 00:57

NB, jeg tager et par Treo´er om dagen, de skulle vist være ???? forebyggende - KAN bare ikke huske mod hvad ? - kunne det være mod manglende hjerneceller....?

https://www.youtube.com/watch?v=RJtRcoTF0S4

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-10-15 08:23

svendgiversen i mit tidligere link

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/tilskud/tilskudsgraenser

får du tilskud uanset indtægt/formue. Dit "første år" starter den dag, hvor du første gang køber din tilskudsberettiget medicin. Når det "år" så er udløbet, så starter et nyt.

Det skytten49 henviser til er helbredstillægget, som er indtægtsbestemt

https://www.borger.dk/Sider/Helbredstillaeg.aspx

Det er tidligere blevet kaldt "medicinkort"

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-15 11:20

Tak for svaret skytten49.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-10-15 11:38

Det glæder mig, at du kunne bruge oplysningerne om tilskud til din medicin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-15 15:05

Også tak til dig ans, du får points næste gang...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-10-15 16:05

selv tak Svend