/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
problemer med mini shwitch
Fra : reiffenstein
Vist : 491 gange
100 point
Dato : 21-06-03 10:53

har lige købt minisw. i Aldi til kr.148. har koblet 2 pc til den.Begge maskiner kan gå på nettet,men bare ikke samtidig.Hvordan får jeg det op at køre. Og hvad med hastigheden. og hvordan med sikkerheden (firewall)

Jeg har tdc adsl 256 kb.og begge maskiner kører win xp.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-06-03 11:02

Hej reiffenstein

Vi behøver lidt flere oplysninger
Har du modem eller router eller begge dele på din forbindelse ?
Har swichen DHCP ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 21-06-03 11:25

Hvis det er et standard TDC ADSL abonnement, så har du enten 1 fast eller 2 dynamiske IP-adresser. Det skal du lige undersøge først. Det står i dine oprettelses papirer.

Hvis du har 1 fast IP, så skal du have en router eller få ændret til 2 dynamiske.
Hvis du har 2 dynamiske IP, så er der et problem et eller andet sted. Det kigger vi så på til den tid.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-06-03 12:13

må jeg lige spørge da jeg også har købt omtalte switch

jeg fik nemlig at vide at jeg ikke kunne koble to pc'er til uden en router men efter hvad i skriver så skulle det kunne lade sig gøre hvis man har dynamisk ip..??

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-06-03 12:29

Hej solgaard

Ja blot du har en IP-adresse for hver tilsluttet computer i dit tilfælde 2. Langt de fleste udbydere tilbyder flere dynamiske IP-adresser, så det burde ikke være et problem.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-03 12:38

Hej

Jeg har en switz der minder om den man kunne købe i Aldi men dog med 8+1.

Jeg har endvidere TDC / Oncable kabel 256/64 og har brugt megen tid for opkobling af flere PC'ere samtidig; men det er med mit nuværende udstyr kun lykkedes mig at kunne opkoble skiftesvis mellem PC'erene og besværlige adgangsrutiner hos TDC.

Det som jeg har fundet ud af at jeg skal bruge er en router i stedet for en switz eller måske sammen med hvis jeg vil have direkte opkobling fra mere en 1 pc ad gangen.

Jeg benytter mig i stedet af almindelig deling af internet hvor jeg har mit kabelmodem sat til USB på min hoved-PC og denne forbindelse deler jeg så med andre PC'ere via switz og alm. deling af internet. Denne konfiguration giver mig endvidere også adgang til 100% fil- og printerdeling mellem mine PC'ere (Hvad jeg har læst kan være et problem hos TDC med eks. opkobling via 2 dynamiske IP - jeg ved ikke hvordan delingen vil vær med en router / hub).

Så jeg mener, at hvis man skal have det til at virke, skal man desværre yderligere have en router / hub eller hvis man kan nøjes med 2 opkoblinger at bestille og betale for 2 dynamiske IP.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 21-06-03 12:43

Der er tale om et alm. adsl modem som er udleveret af tdc.switchen er så koblet på imellem modemet og de 2 maskiner
jeg har ikke en router, det håbede jeg at kunne undgå.da jeg ikke ønsker at betale leje til tdc for en sådan.

ip adresser har jeg ikke fundet ud af endnu.men jeg mener at have set her på siden at man kan skaffe eller ændre ip.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-06-03 12:43

Hej igen!

Glemte lige at minde om, at man ved den konfiguration, som jeg benytter mig af bør / skal have antivirusprogram og firewall på tilsluttede PC'ere og det samme gør sig gældenden ved en konfiguration med router / hub eller 2 dynamiske IP.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-06-03 12:46

--->srhansen

Tak for det srhansen--> http://www.kandu.dk/dk/spg/17455 kom lige forbi denne tråd

: reiffenstein tak for lån af tråden

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-06-03 12:55

Ja, det er rigtigt som Bjarne skriver, hvis man ikke vil betale for en ekstra IP-adresse eller en router, så kan man sætte den ene af computerne op som gateway for de andre computere. På denne måde har alle computere den samme IP-adresse på WAN-siden ligesom med en router. Denne løsning har jeg selv kørt med i et par år og den virker upåklageligt. Største minus er at den computer, som gatewayen er på altid skal være tændt for at de andre computere kan komme på nettet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 21-06-03 13:23

Efter hvad tdc oplyser medfølger der 2 dynam. ip adres. når man får tdc adsl.

srhansen. med din løsning skal der så ikke være mont 2 netkort i den pc der skal fungere som gateway.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-06-03 14:16

Lidt uden for nummer - Skal ikke leje router hos tdc og 149.kr for en switch router med 4 port swits kan købes for ca.500kr også kører det- Lidt forskelligt hvilken opkobling TDC leverer enten den hvor man er på hele tiden eller den de også har leveret man skulle kalde op for de skulle spare båndbrede. Hvor man er på hele tiden opkalds id ligger hos tdc på server, kan man tage krydset kabel fra stik til switch og lige kabler fra switch til pc,er og de er på uafhængig af hindanden modsat deling af forbindelse, hvor "master" skal være tændt og man har deling af printer og kan lave netværksdrev uden problemmer.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-06-03 14:28

Hej reiffenstein

Det afhænger af om du har en PPPoe linie eller en PPPoa linie.
Forskellen er at hvis du har et atm25 netkort i pc'en, så har du en PPPoa linie og skal derudover have et ethernetkort.
Benytter du i dag et ethernetkort til din internet har du en PPPoe linie og skal så blot tilslutte kablerne fra de to computere til switchen og derfra et kabel til dit modem.

Har du en PPPoa linie, kan du med fordel få den konverteret til en PPPoe linie, så du kun skal benytte et netkort
Det samme gør sig gældende, hvis du benytter gateway løsningen.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : reiffenstein

Dato : 30-05-04 19:46

Tak for svaret Bjarne_H.