/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Teaktræ til rorpind
Fra : Henning
Vist : 8315 gange
50 point
Dato : 11-12-01 12:30

Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse. Hvis man henvender sig til de trælast forretninger der sælger teaktræ, kan jeg købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3 meter, men kun 2"x3"x1m.
Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af København.

Mvh
Henning

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-01 12:51

Hej
Kunne du ikke efterlyse det i "Den Blå Avis:"http://www.dba.dk/ eller Gul og Gratis :http://www.bt.gulgratis.dk/index.pl
ell. lign. steder! Ellers skulle du måske køre en tur "ud på landet" for at se om ikke en af de små Tømrerforretninger har et stykke liggende.
Du kunne også prøve dette link:http://www.lystsejleren.dk/maritimelinks/koeb_og_salg.html#KØB%20&%20SALG%20MM

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 13:21

Hej Henning.
Jeg tror næppe du får held med at købe et stykke teaktræ lige passende til
din rorpind. Teak er fantastisk dyrt og der vil næppe findes trælæs der
saver en længde træ i stykker for dig, for så at brænde ind med stumperne.
Løsningen????
Der findes så meget andet godt du kan lave af overskudstræet i de lange
vinteraftener.
chris
"Henning" <Henning.news@kandu.dk> wrote in message
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse. Hvis man
> henvender sig til de trælast forretninger der sælger teaktræ, kan jeg
> købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3 meter, men kun
> 2"x3"x1m.
> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.
>
> Mvh
> Henning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 14:12

> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.
>

Jeg stod og manglede et stykke teaktræ til netop en rorpind sidste vinter.
Jeg ringede til et træskibsværft (i Svendborg) og de sagde at jeg var
velkommen til at komme og rode i deres kasse med stumper, hvor jeg sikkert
kunne finde noget. Jeg havde tænkt mig at tage 6 øl med, men det endte dog
med at en snedker-ven lavede en for mig istedet.

Men jeg tror du kommer langt med en venlig forespørgsel.

Held og lykke!

:) Christian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 16:51

Har du ikke et bådværft, eller en lille lokal bådebygger i nærheden? Der kan
du nok finde en stump i den rette størrelse for få penge!

"Henning" <Henning.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse. Hvis man
> henvender sig til de trælast forretninger der sælger teaktræ, kan jeg
> købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3 meter, men kun
> 2"x3"x1m.
> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.
>
> Mvh
> Henning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 18:44

Har set nedenstående i en svensk ng, måske kan det bruges:
"Jag är själv Båtbyggare och har kommit fram till att Abrahamssons trä i
Varekil på Orust är det billigaste stället för en privat person att köpa
trä. Nämn att du önskar köpa trä för privat bruk, så brukar de kunna
ordna ett bra pris."
mvh
Allan

"Henning" <Henning.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse. Hvis man
> henvender sig til de trælast forretninger der sælger teaktræ, kan jeg
> købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3 meter, men kun
> 2"x3"x1m.
> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.
>
> Mvh
> Henning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 08:19

Prøv :
A.L. Både
Frederiksborgvej 523, Gundsømagle
4000 Roskilde

tlf. 46 78 83 44

Han har alt til selv byggeren. Også teaktræ i mindre stykker.

Mvh

Torben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 09:05

"Chris Lytken" <vikingexplorer@newmail.dk> skrev i melding
news:3c15fab2$0$25357$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Henning.
> Jeg tror næppe du får held med at købe et stykke teaktræ lige passende til
> din rorpind. Teak er fantastisk dyrt og der vil næppe findes trælæs der
> saver en længde træ i stykker for dig, for så at brænde ind med stumperne.
> Løsningen????
> Der findes så meget andet godt du kan lave af overskudstræet i de lange
> vinteraftener.
> chris

Takk Chris...
for at du har funnet dine æ, ø og å på tastaturet.
Nå blir det enklere å lese dine meldinger.
Takk nok en gang !
mvh Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 16:52

"Henning" <Henning.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse.

> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.

Prøv at tale med et maskinsnedkeri i nærheden. De har som regel teaktræ og
andre egnede træsorter. Man kan ofte tiltuske sig en stump fra rodekassen
mod en håndfuld pilsnere.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
SIRIUS, Roskilde, Bandholm 24 BA201

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 23:22

"Henning" <Henning.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse. Hvis man
> henvender sig til de trælast forretninger der sælger teaktræ, kan jeg
> købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3 meter, men kun
> 2"x3"x1m.
> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.
>
> Mvh
> Henning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Hej.

Jeg har adskillige gange haft stor glæde af at aflægge besøg på diverse
bådværfter. De har altid en masse "affaldstræ" i brokkassen. Det er blevet
til ny slødebro, rorpind og håndlister i tidens løb. Alt i teak forstås. Og
temmelig billigt! Men nu ER min båd altså heller ikke særlig stor

Mvh.
Bo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-01 11:56

Hvis du stadig leder, kan du prøve:
Walter Jessen A/S
Søndre Ringvej 27 Glostrup/Brøndby.
Tlf.: 43.96.11.14
http://www.wj.dk/

--
Peter S/Y Anicula
aniculapeter@hotmail.com

"Henning" <Henning.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men
det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse.
Hvis man
> henvender sig til de trælast forretninger der sælger
teaktræ, kan jeg
> købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3
meter, men kun
> 2"x3"x1m.
> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i
nærheden af
> København.
>
> Mvh
> Henning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-01 01:04

Enhver bådbygger vil sælge dig et stykke teaktræ i nøjagtig den størrelse du
øsnsker. Det bliver selvfølgelig lidt dyrere pr kubiktomme end på trælasten,
men billigere end at købe en hel planke.
Mvh. Mogens
"Henning" <Henning.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o0mR7.6358$z4.787055@news000.worldonline.dk...
> Jeg skal bruge et stykke teaktræ til en ny rorpind, men det har vist sig
> vanskeligt at købe et stykke træ i den rette størrelse. Hvis man
> henvender sig til de trælast forretninger der sælger teaktræ, kan jeg
> købe en planke på 3 m. Nu har jeg jo ikke brug for 3 meter, men kun
> 2"x3"x1m.
> Er der en der ved hvor jeg kan købe et sådan stykke i nærheden af
> København.
>
> Mvh
> Henning
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : oleballe

Dato : 04-05-02 22:05

Hej Henning. Hvad med at lave en pind af lamineret teak ? Det er ganske ket og man når langt med nogle tynde lister over en skabelon og spildet er minimalt.
Over en slabelon bukkes den i facon efter at limen er smurt på, og dagen efter høvles der en smule og vupti, så har du en meget stærkere rorpind end ellers, da teak jo ikke er specielt sejt træ.
Go fornøjelse.
Ole Balle
Ballerina af Sletten.

Kommentar
Fra : oleballe

Dato : 04-05-02 22:05

Hej Henning. Hvad med at lave en pind af lamineret teak ? Det er ganske ket og man når langt med nogle tynde lister over en skabelon og spildet er minimalt.
Over en slabelon bukkes den i facon efter at limen er smurt på, og dagen efter høvles der en smule og vupti, så har du en meget stærkere rorpind end ellers, da teak jo ikke er specielt sejt træ.
Go fornøjelse.
Ole Balle
Ballerina af Sletten.