/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny viskermotor nu tikker den
Fra : Superspinat
Vist : 398 gange
50 point
Dato : 06-09-15 14:11

Hej.
Viskermotoren stod af i fredags og nu har vi endelig fået fat i en ny og sat den på. Men nu tikker det inde i bilen. Formentlig en sikring. Vi har prøvet rigtig meget.
Er der en mekaniker eller nørd der kunne lave en step by step ?

Kunne det være selve "armene" der er gået i stykker ? Hvad kan det være ?
Håber på hurtig hjælp.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 06-09-15 14:26

Når viskermotoren "står af", er det som regel fordi de to lejer, som holder viskerarmene tørrer/vaskes ud. Det er ikke nemt, men hvis armene tages af kan lejerne måske smøres.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-09-15 17:10

Har i set/tjekket om selve motoren køre rundt når det tikker, for hvis armen ikke er sat ordentlig på køre viskerne ikke med.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-09-15 19:24

Det kan være et relæ i kan høre. Det kan også være noget i den mekaniske del hvis f.eks. viskerarmene skal justeres i forhold til det automatiske stop (selvparkering om man vil).
Trin et må være at tilslutte viskermotoren uden det rent mekaniske og afprøve, om den kører som den skal: Lav og høj hastighed, viskerrobot etc. og om den føromtalte selvparkering fungerer. Sæt et mærke ud for, hvor armen stopper og afprøv et par gange.
Kan viskerne trækkes manuelt hen over ruden uden besvær, når motoren er frakoblet? Hvis ikke er der nok noget der skal adskilles og smøres. Det er som regel bøsningerne hvor drivakslerne går igennem, der skal fedtes godt ind.
Så BURDE det køre de næste mange år ... øh .. uger!
Men en anden og ikke uvæsentlig ting: Har viskermotoren ordentlig stelforbindelse? En god solid stelledning har ført gjort underværker i den henseende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 22:39

Citat
Det kan være et relæ i kan høre

Jeps eller bare...? i min verden holder en visker motor som regel i bilens levetid.

Prøv at se her - det er for de fleste biler det samme? bare mere eller mindre indviklet.
https://www.youtube.com/results?search_query=car+wiper+motor+replacement+diy

https://www.youtube.com/results?search_query=how+does+a+wiper+motor+work

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 22:41
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 22:45

NB: hvis du har ´navnet/ data´ på din bil, så har jeg Autodata/ Haynes som jeg kan slå op i, hvis det problem findes i programmet - der er en masse om hvor et ? tændrør er placeret osv, men sjældent noget der virkelig kan hjælpe manden på gulvet/ under bilen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-15 22:48

Citat
nu har vi endelig fået fat i en ny og sat den på

Så springer du bare links over.

Godkendelse af svar
Fra : Superspinat

Dato : 08-09-15 07:04

Tak for svaret Eyvind.