/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Explorer contra Netscape....
Fra : amkl
Vist : 552 gange
50 point
Dato : 11-12-01 12:16

Jeg har netop uploaded en hjemmeside, der står perfekt i Explorer 6.0 og i en skærmopløsning i 1024x768 http://www.ll-webdesign.dk
Jeg har sendt siden rundt som test, og kan af statistikken se, at ca. halvdelen har set siden i Netscape 4 eller derover. Jeg har nu selv set siden i Netscape4....helt forfærdeligt! Tabellerne holder ikke, linkfarverne er tilfældige og pop upsene virker ikke. Findes der et script, der tager højde for ældre versioner browsere.....specielt Netscape. Kan siden reddes? Eller er det the hard way.......forfra?
mvh Mette

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-01 12:59

Hej amkl

Der findes ikke noget script der tager højde for sådan noget medmindre du vil lave én side til NS og én til IE... det eneste der er at gøre er at teste siden i NS mens den bliver lavet og så lære at lave "ordentlig" html
om du skal begynde forfra ved jeg ikke - men skal siden virke i NS er der kun én måde; the hard way.

Men alligevel kan du godt bruge scripts til at redirecte til en anden side eller bruge et andet stylesheet, men det bedste er altid at teste i så mange browserversioner som muligt, både på PC og Mac platform.
Feks:Efter dit link "index.html" mangler du at afslutte en <td>
Det hjælper en del på udseendet i NS

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 11-12-01 13:02

Ps :af scripts vil jeg anbefale at bruge php.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 11-12-01 13:11

Hej Mette

Først og fremmest vil jeg sige at din side ser fint ud i Mozilla browseren, selvom det ikke hjælper med dit problem.

Umiddelbart tror jeg ikke der er andet at gøre end at kode om, men det ser alligevel ikke ud til at du skal i gang med alt for meget kodning.
Det sér ud som om det kun er tabeller og StyleSheets der ikke kan holde hele vejen.

En god idé er altid at kigge forbi w3c's HTML valideringsværktøj: http://validator.w3c.org/ , den skal nok hjælpe dig med at få koden på plads.

MVH

Bannebjerg

Kommentar
Fra : amkl

Dato : 11-12-01 13:45

Hej Bannebjerg!
Tak for dit råd. Siden du henviser til kan jeg desværre ikke komme ind på.
Mvh Mette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 16:57

amkl wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Findes der et script, der tager højde for ældre versioner
> browsere.....specielt Netscape.

Hvis du benytter ASP kan du måske bruge dette til noget:
http://www.html.dk/scripts/asp/00001/

Du kan eventuelt bruge det til at lave flere versioner af dit site. Eller
til at lave specielle Netscape 4 stylesheets.

.... men er det virkelig halvdelen som bruger Netscape 4? Normalt ligger
denne browser på 3-4 procent (dog varierer det noget fra site til site).
Hvor mange besøgende baserer du din statistik på?

Mvh
Jonas

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 17:02

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Hvis du benytter ASP....

Men det gør du nok ikke siden du skriver i en clientside gruppe

Her er nogle links:

http://developer.netscape.com/evangelism/tools/practical-browser-sniffing/
http://www.mozilla.org/docs/web-developer/sniffer/browser_type.html

Mvh
Jonas

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kommentar
Fra : amkl

Dato : 11-12-01 17:36

Hej Jonas!
Der har været 70 inde på siden de sidste 3 dage (også en del fra udlandet) og ca. 43% har brugt Netscape...................kommer også helt bag på mig! Tak for dine links, vil kigge på dem, når jeg får tid.
mvh Mette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 17:36

"amkl" <amkl.news@kandu.dk>'s posting:

>Jeg har netop uploaded en hjemmeside, der står perfekt i Explorer 6.0 og
>i en skærmopløsning i 1024x768 http://www.ll-webdesign.dk

Kunne måske først prøve at fjerne de fejl[1], der optræder på siden.
I Opera 6.0 ser det sådan her ud:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/e.gif

[1]<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.ll-webdesign.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=HTML+4.01+Transitional>

--

Prøv dog en webbrowser... http://opera.no

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 18:16

Hej

amkl wrote:

> Jeg har netop uploaded en hjemmeside, der står perfekt i Explorer
> 6.0 og i en skærmopløsning i 1024x768 http://www.ll-webdesign.dk Jeg
> har sendt siden rundt som test, og kan af statistikken se, at ca.
> halvdelen har set siden i Netscape 4 eller derover. Jeg har nu selv
> set siden i Netscape4....helt forfærdeligt!

Til orientering kan jeg berolige dig med at den ser helt fin ud i min
Mozilla build 2001-12-01, og dermed sikkert også i nyere udgaver af
Netscape.

Men Netscape 4.x kan være lidt besværlig, og har mange begrænsninger.
Ting som dine popups f.eks. burde dog sagtens kunne fungere (kan ikke
lige se hvad problemet, har ikke selv N4.x installeret her).

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
PS: http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 19:01

D. Tue, 11 Dec 2001 17:35:48 +0100 syntes CHRistian <nospam@direkte.org> at
dk.edb.internet.webdesign.clientside skulle vide at
<p1dc1ukme82sbfes1n6fqb1c2tq6emsnr0@dtext.news.tele.dk>.

>>Jeg har netop uploaded en hjemmeside, der står perfekt i Explorer 6.0 og
>>i en skærmopløsning i 1024x768 http://www.ll-webdesign.dk
>
>Kunne måske først prøve at fjerne de fejl[1], der optræder på siden.

Lige et godt tip: MSIE (i hvert fald ver 4-6) er meget fejltolerent, dvs.
når den støder på en fejl prøver den at gætte hvad du mener. Det gør alle
browsere, men da der ingen standard er for gætteriet, laver de forskellige
gæt, og går forskelligt i dybten. MSIE gætter næsten til det ekstreme, og
folk der ikke er særlig meget inde i HTML går i med begge ben.

Mange (specielt nye) web"designere" begår den kæmpebrøler, at de kun tester
deres side i MSIE, hvilket betyder at de ikke opdager alle deres fejl, og
så dur siden slet ikke i andre browsere. Andre er bare ekstremt naive, og
vælger den testbrowser de synes er lettest at bruge - altså den der ikke
brokker sig så meget over deres kludderkode.

Derfor: Når man laver en hjemmeside bør den løbende testes i de mest brugte
browsere: MSIE (gerne v. 4-6, men min. v. 4), Netscape 4, Mozilla (Netscape
6) og Opera 6. Konquror kan evt. også komme på tale hvis man har adgang til
den.

Min fremgangsmåde er, at jeg designer og tester siden i Opera. Den er
lyn-hurtig, er rimelig kritisk, understøtter de nye standarder rigtig godt
og 3W-valideringen ligger kun en genvejstast væk! Jeg tester med mellemrum
i Netscape 4 og Mozilla, MSIE 4.
Jeg sørger for at holde mig til standarderne hele vejen igennem, hvilket
væsentligt mindsker risikoen for at løbe ud i problemer.

Mht. Netscape 4 mener jeg dog at der nu er nok alternativer til denne
browser, til at folk kan skifte til en der kan forstå CSS mm. korrekt, så
her er mit mål kun at siden skal virke - ikke at den skal se specielt flot
ud.

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

www.zipstat.dk Gratis, reklamefri tæller/statistik til enhver hjemmeside
-Se bla. hvor dine besøgende kommer fra, og brug den usynlige tællerkode.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 20:32

Simon Mikkelsen skrev i dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Lige et godt tip:
[klip]
Bravo, det er rigtig godt gået det der.
Der er efterhånden så mange sider der promovere sig selv med de såkaldte
crossbrowser-kompatible scripts, som næsten altid kun virker i IE5 eller
5.5, at det er til at få sne på nethinden over. De vildleder jo folk helt
vildt.
En helt generel fejl er, at tro at alle browsere kan finde dette element
<div id="element">test</div> ved at bruge document.all['element'], men det
virker altså bare ikke altid.
På brainjar.com fandt jeg denne browser-tjekker, som jeg har brugt når det
har været nødvendigt at refere til <div>-bokse:
<script>
function brwcheck(){
this.ver=navigator.appVersion;
this.agent=navigator.userAgent;
this.dom=document.getElementById?1:0;
this.opera5=this.agent.indexOf("Opera 5")>-1;
this.ie5=(this.ver.indexOf("MSIE 5")>-1 &&this.dom&&!this.opera5)?1:0;
this.ie6=(this.ver.indexOf("MSIE 6")>-1 &&this.dom&&!this.opera5)?1:0;
this.ie4=(document.all && !this.dom && !this.opera5)?1:0;
this.ie=this.ie4||this.ie5||this.ie6;
this.mac=this.agent.indexOf("Mac")>-1;
this.ns6=(this.dom && parseInt(this.ver) >= 5) ?1:0;
this.ns4=(document.layers && !this.dom)?1:0;
this.bw=(this.ie6||this.ie5||this.ie4||this.ns4||this.ns6||this.opera5);
return this;
} bw=new brwcheck();

// for at hente <div id="element">test</div> som objekt
// laver man denne sætning

sub="element"; // sub er id'en på elementet

// og så finder vi elementet
el=(bw.ns4)?document.sub:(bw.ie4 || bw.ie5)?document.all[sub]:(bw.ns6 ||
bw.ie55 || bw.ie6)?document.getElementById(sub):0;

// Og nu kan vi så referere til elementet.
// Fx. ændre "display"-værdien i elementets style:
el.style.display='block'; // viser <div>-elementet
el.style.display='none'; // skjuler <div>-elementet

</script>

--
knæk og bræk
Morten @ E-bronx
? Er du ny i nyhedsgrupperne ?
Se venligst http://usenet.dk/info

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 21:12

Hej Morten

Morten Abildgaard wrote:

> Simon Mikkelsen skrev i dk.edb.internet.webdesign.clientside:
>>Lige et godt tip:
> [klip]
> Bravo, det er rigtig godt gået det der.

Enig !

Men angivne script ser jeg problemer med:

> function brwcheck(){
> this.ver=navigator.appVersion;
> this.agent=navigator.userAgent;
> this.dom=document.getElementById?1:0;
> this.opera5=this.agent.indexOf("Opera 5")>-1;
> this.ie5=(this.ver.indexOf("MSIE 5")>-1 &&this.dom&&!this.opera5)?1:0;
> this.ie6=(this.ver.indexOf("MSIE 6")>-1 &&this.dom&&!this.opera5)?1:0;
> this.ie4=(document.all && !this.dom && !this.opera5)?1:0;
> this.ie=this.ie4||this.ie5||this.ie6;
> this.mac=this.agent.indexOf("Mac")>-1;
> this.ns6=(this.dom && parseInt(this.ver) >= 5) ?1:0;
> this.ns4=(document.layers && !this.dom)?1:0;
> this.bw=(this.ie6||this.ie5||this.ie4||this.ns4||this.ns6||this.opera5);
> return this;
> } bw=new brwcheck();

[klip noget kode]

Dette script har for mig at se den svaghed at det kræver at man kender
alle browsere som skal understøttes. Det bygger primært på browser-check
fremfor feature-check, og det er efter min mening en fejl. Ovenstående
funktion vil give problemer med Konqueror 2.x som både understøtter W3C
DOM (document.getElementById) og IE4-DOM (document.all). I hvert fald
når man bruger det fremkomne objekt bw som det (lidt uoverskueligt
iøvrigt) angives:

> // og så finder vi elementet
> el=(bw.ns4)?document.sub:(bw.ie4 || bw.ie5)?document.all[sub]:(bw.ns6 ||
> bw.ie55 || bw.ie6)?document.getElementById(sub):0;

Bruger man det sådan, vil jeg i hvert fald ændre den sidste sidste "if"
til et mere generelt W3C DOM check så det også virker i f.eks. Konqueror
2.x:

el=(bw.ns4)?document.sub:(bw.ie4 ||
bw.ie5)?document.all[sub]:(bw.dom)?document.getElementById(sub):0;

Er der iøvrigt en specielt grund til at ovenstående bruger
document.all[] i IE5 når document.getElementById() også er understøttet
i denne browser ? Jeg vil hellere bruge den standardiserede W3C DOM
metode når den understøttes, fremfor Microsofts egen document.all[].

Personligt ville jeg selv tage udgangspunkt i at tjekke for
understøttelse af document.getElementById, document.all og
document.layers i angivne prioriterede rækkefølge, og kun tjekke for
specifikke browsere når der er ting jeg ved ikke virker i bestemte
browsere, og kræver at der tages særlige hensyn i disse. Så er jeg lidt
mere fremtidssikret, og behøver ikke kende alle browsere som kan tænkes
at virke.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
PS. Flere links om emnet på http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 22:40

Hej igen...

Jeg skrev:

> Men angivne script ser jeg problemer med:

Jeg havde lige overset at Konquerer returnerer "5" i
navigator.appVersion. Det gør at følgende kode vil identificere
Konqueror som en Netscape 6 (ns6), hvilket selvfølgelig ikke er korrekt,
men heller ingen katastrofe.

>> function brwcheck(){ this.ver=navigator.appVersion;
>> this.agent=navigator.userAgent;
>> this.dom=document.getElementById?1:0;
>> this.opera5=this.agent.indexOf("Opera 5")>-1;
>> this.ie5=(this.ver.indexOf("MSIE 5")>-1
>> &&this.dom&&!this.opera5)?1:0; this.ie6=(this.ver.indexOf("MSIE
>> 6")>-1 &&this.dom&&!this.opera5)?1:0;
>> this.ie4=(document.all && !this.dom && !this.opera5)?1:0;
>> this.ie=this.ie4||this.ie5||this.ie6;
>> this.mac=this.agent.indexOf("Mac")>-1;
>> this.ns6=(this.dom && parseInt(this.ver) >= 5) ?1:0;
>> this.ns4=(document.layers && !this.dom)?1:0;
>>
>> this.bw=(this.ie6||this.ie5||this.ie4||this.ns4||this.ns6||this.opera5);
>> return this;
>> } bw=new brwcheck();

Men stadigvæk vil jeg principielt hylde det lidt mere generelle princip
med feature-sensing fremfor browser-sensing.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
PS. Flere links om emnet på http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html