/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brugt køleskab
Fra : begga
Vist : 855 gange
50 point
Dato : 28-07-15 13:47

Hej
Er det en god ide at købe et køleskab brugt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-07-15 14:17

Det kommer da an på prisen og alder på køleskabet, ældre køleskabe bruger mere strøm, end et nyt.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 28-07-15 15:23

Ja, det skal være et strømbesparende. Jeg tænker mere på hvor hurtigt sådan et køleskab er slidt og om der er skader man ikke lige kan se? Computere er vist designet til at gå i stykker hurtigt.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 28-07-15 15:25

Tak for svaret i øvrigt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-15 16:43

Jeg har et køleskab købt som brugt i 1999 og det fungerer stadig - el besparelse hænger som regel sammen med købsprisen, ellers er jeg tilfreds med mit og dets forbrug - kan sikkert købe et nyt til et par tusinde, og spare 2-300 om året i el.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-07-15 16:49

Sidst vi skiftede fryser og køleskab , havde jeg forinden målt de gamles forbrug o derefter de nyes.

Anskaffelsen var betalt på mindre end 2 år i elbesparelser . et ældre køleskab kan sagtens bruge for mere end 1000 kr om året.

Ulempen er kun at de moderne har tykkere isolering, og derfor mindre plads indeni.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-15 17:14

Du kan købe et nyt køleskab A++ for omkring 2000kr. så hvis ikke du absolut vil have et dyrt mærke så kan det absolut ikke betale sig at købe brugt

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 28-07-15 19:16

Køleskabe udskiftes fordi de er grimme og beskidte, eller fordi de ikke rigtig virker / bruger for meget strøm.
Du kan roligt købe et billigt nyt, da det stort set er de samme komponenter de er bygget op af.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-07-15 22:15

Jeg køber mange ting brugt, men køleskab, pc, o.l. ville jeg ikke købe brugt, medmindre jeg kender sælger godt, og ved hvordan det er blevet brugt/behandlet..

Mine børns far købte en pc af en kammerat, den forærede han mig da min brød sammen for nogle år siden, men den holdt ikke længe. Sandsynligvis fordi den havde stået og downloadet film ca. døgnet rundt.

Og så har jeg erfaret (for mange år siden) at man skal være forsigtig med, at købe vandseng fra et hjem med kat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-15 00:57

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvor godt man har passet på et gammelt køleskab. Det er og bliver en urimelig strømsluger i forhold til de nye.
Lad være med at anskaffe et gammelt, selv om du får det gratis foræret.
Og til dem ,som har mere end 15 år gamle skkøleskabe eller frysere, kan jeg kun anbefale, at de snarest udskifter dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-07-15 09:28

Citat
Det er fuldstændigt ligegyldigt hvor godt man har passet på et gammelt køleskab. Det er og bliver en urimelig strømsluger i forhold til de nye.
Lad være med at anskaffe et gammelt, selv om du får det gratis foræret.
Og til dem ,som har mere end 15 år gamle skkøleskabe eller frysere, kan jeg kun anbefale, at de snarest udskifter dem.

Det jeg mener er, at hvis nogen man kender godt har et køleskab, som ikke er særligt gammelt og fungerer fint, og nu vil de, af en eller anden grund, købe nyt, så kan en anden jo godt få glæde af "det gamle".

Nogle gange er "gammelt" jo ikke særlig gammelt.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-07-15 12:26

Tak for alle de gode svar. Jeg håber også andre læser den her tråd og har glæde af den.

Det er godt at vide at det ikke betyder så meget med mærket man køber nyt køleskab af for der er godt nok store prisforskelle.

Der er brugte køleskabe, der ikke er særlig gamle til salg fordi folk skal flytte eller ikke lige synes de passer ind i det nye køkkendesign.

Jeg lader lige tråden stå , hvis nogen skulle have flere gode tips og kommentarer.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-07-15 13:01

Hvordan måler man strømforbruget på som her et køleskab ?

Er det en dims man kan købe for billige penge, eller låner man en sådan hos ens el leverandør ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-07-15 13:07

Citat
Er det en dims man kan købe for billige penge, eller låner man en sådan hos ens el leverandør ?

Jeg lånte engang et "apparat" fra SEAS til at måle med. Det er en del år siden så jeg husker ikke lige hvordan det så ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-15 13:24

Man kan vist godt leje en forbrugsmåler hos forsyningsselskabet, men hvorfor ikke have en selv?
Lidt interessant er det at måle forbruget på de forskellige apparater både i drift og på stand by, måske bliver man overrasket og en sådan dims behøver ikke koste en bondegård:
http://www.harald-nyborg.dk/p1054/sartano-energimaaler-emd-3

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-07-15 18:32

Er det ligegyldigt om det er et mærke-køleskab man køber? Er der stor forskel i kvalitet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-15 19:20

En måler til 89 kr fra Harald , kan umuligt måle særligt nøjagtigt. Når det gælder faseforskydning og startstrømstød- beggedele forekommer ved kølekompressor, skal der langt finere elektronik til , eller en god gammeldags elektromekanisk elmåler.
De er udskiftet i stort tal mange steder og kan købes til små penge.
Jeg måler selv forbruget med en gammel enfaset elmåler.
Den er nøjagtig indefor under 1%

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-07-15 20:10

http://www.seas-nve.dk/privat/spareraad/dit-energiforbrug/laan-en-elmaaler

Så vidt jeg kan se er det gratis at låne en el-måler.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-08-15 11:32

Om det kan betale sig, at købe et brugt køleskab?

Det kommer helt an på, hvad det er du vil have skal kunne betale sig.

Et brugt køleskab er billigere end et nyt, så købsprisen, det kan betale sig.

Et nyt køleskab A+++ er MEGET billigere i strøm, så det kan betale sig.

Et brugt køleskab er ikke særligt brugt de første tre år, så her er det nok en mellemting mellem de to muligheder ovenfor.

Et køleskab der er fx 10 år gl. - glem det. Du kan risikere, at det "står af i morgen"

.... så hvad der kan betale sig, kommer helt an på de parametre, men lægger til grund for sin pengepung, og om man vil være miljørigtig.

Personlig vil jeg ikke betale mere for at være miljørigtig - så længe politikerne kun ser miljø som en ekstra indtægt/skattekilde. Jeg ser på min egen økonomi.

Vores gl. Gram 190 kølede ned på 60 min på camping. Det have 40 ltr. frost og 150 ltr. køl. Vores nye (nu 6 år gl.) Køler ned på 4-5 timer. Har nu 80 ltr. frost og 160 ltr. køl. Et A+ Blomberg til 4.000 kr. - den gang. Bruger 60% mindre strøm, end det gamle Gram, og med en strømpris på camping på 3,75 kr. så der var næsten 500 kr. sparet på bare én sæson!

Så det tager otte år, før prisen på køleskabet er hjemme, og vi begynder at spare penge.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 01-08-15 13:52

Tak for dit gode svar alka.

Vores gl. Gram 190 kølede ned på 60 min på camping. Det have 40 ltr. frost og 150 ltr. køl. Vores nye (nu 6 år gl.) Køler ned på 4-5 timer. Har nu 80 ltr. frost og 160 ltr. køl.

Det du skriver betyder det , at I slukker for køleskabet og Gram 190 bliver koldt efter 60 og det andet på 4-5 timer p.g.a den gode isolering?

Kommentar
Fra : begga

Dato : 02-08-15 15:38

Her er et link til en side , hvor man kan klikke sig videre til en pjece, der giver beregninger og gode råd ved køb af køleskab. Det kan betale sig at købe A+++ ift A++ man sparer 320 kr om året og et køleskab holder i ca. 10 år.
http://sparenergi.dk/forbruger/el/koel-og-frys/energimaerkning-af-koeleskabe-og-frysere

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-08-15 09:43

Hej begga.

Det var mens vi arbejde og kun var på camping i weekenden. Så vi slukkede for strømmen den gang, og startede så køleskabet op igen, når vi ankom om fredagen.

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 21-08-15 13:01

Tak for svaret Eyvind. Undskyld, at jeg har været lidt længe om at melde tilbage.