/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Udskrift som bog i InDesign
Fra : catbody
Vist : 1253 gange
70 point
Dato : 10-12-01 23:02

Jeg sidder og skal lave et par eksemplarer af et lille klubblad. Jeg har normalt lavet det i MsPublisher, men det er ikke godt nok. Vil nu forsøge med InDesign, men kan ikke finde ud af at på udskrevet siderne korrekt. Hæftet er i A5 foemat udskrevet på A4 - altså 2 side på forsiden og 2 sider på bagsiden.
Eks.: Total antal sider: 8 stk. som så bør udskrives som følger: side 1+8 på første ark, 3+6 på næste. Papir vendes og derefter printes siderne 4+5 på bagsiden af "3+8" og så siderne 2+7 på bagsiden af "1+8".
Jeg kører Windows ME og har en HP PSC500 printer.
Hvordan skal jeg definere opsætningen og printerindstillinger?
m v h
catbody

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 11-12-01 13:26

Hej Parkness
Svaret må desværre afvises. Bladet skal sættes op i InDesign, som er et rigtigt dtp program, med mange flere muligheder end microsoft publisher. Og hvorfor bruge et "nødprogram" som word til publikationer, når der findes programmer, der bare "kan det der".
Alle der benytter MsPublisher ved, hvad jeg mener.
Jeg skal altså have 2 sidet udskrift i korrekt sideorden, således jeg kan folde siderne og få det hæftede resultat rigtigt sat sammen.
m v h
catbody

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 11-12-01 15:17

Hej Brian
Den metode kender jeg godt og svaret er sådan set meget godt, men det er ikke lige hvad jeg har brug for. Både Publisher og InDesign har en auto-funktion til sideopsætninger med 2 sidet oplag og printeren har jo også indstilling til udskrift som "bog".
Hvis jeg benytter Publisher vælger jeg i sideopsætning bare 2 sidet oplag og når publikationen så er færdig til udskrift vælger jeg så via printersoftware under features udskrift som bog. Og vupti - det hele er lige til at samle og hæfte.
Så jeg må desværre afvise dit svar. Det kan ske jeg senere alligevel bliver nødt til at acceptere det i mangel af bedre.
NB: hvis jeg brugte MAC og en PostScript Printer var der helt andre muligheder hvor jeg totalt kunne styre det hele efter behov.
m v h
catbody

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-12-01 15:30

Ok catbody
Håber du får et svar du kan bruge
Jeg har bare selv prøvet at lave et beboerblad på den måde som jeg beskriver i mit svar og det virker ok.
Kender desværre ikke noget til de andre metoder at gøre det på
Jeg vil slutte af med at sige jeg syntes at HP PSC500 bare er super,jeg har haft min i et par måneder nu og er vældig godt tilfreds med den.
MVH og held og lykke med klubbladet Brian

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-12-01 22:36

Arbejder du på PC eller Mac?
Jeg kender desværre ikke din printer, - men er den beregnet til at printe på begge sider af arket i samme arbejdsgang, - eller skal du printe ved at vende arkene manuelt?
Svar herpå, - så ser jeg på det i morgen!
Ammitz

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 12-12-01 11:58

Hej Ammitz
Jeg får automatisk besked om at vende papiret manuelt, når printeren er færdig med at printe den ene side.
Og jeg arbejder på PC.
Catbody

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 70 point
Dato : 12-12-01 16:11

Hej catbody!
Prøv at se her: Med layoutfunktionen i InDesign kan du styre udskydningen, som er organiseringen af siderne til udskrivning på et stort ark, så siderne vises i den rigtige rækkefølge, når arket foldes. Det layout, du vælger, påvirker ikke placeringen af siderne i dokumentet. På Macintosh-systemer kan du også vælge en enkelt tosiders udskydningsmetode til udskrivning af standardhæfter, hvor dobbeltsidede sider foldes én gang og hæftes i folden.
Dette viser hvordan man har favoriseret MAC-brugerne. Vi som arbejder på en PC, kan ikke umiddelbart anvende In-design til at fremstille småhæfter på.
Dette har jeg taget konsekvensen af, og har valgt at lave disse hæfter i et andet professionelt Adobe program: "PageMaker 6.5", - og det er nemt, - for der vælger man bare en meny som hedder "Lav Bog" og 1-2-3 så laver programmet automatisk et nyt dokument, der er skudt ud med siderne i korrekt rækkefølge.
Har du dette program? - et utroligt nemt sideombrydningsprogram at arbejde i, og også i dette program, kan du importere alt fra både Illustrator og Photoshop.
Med venlig hilsen
Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : catbody

Dato : 12-12-01 17:21

Hej Ammitz
Mange tak for svaret. jeg accepterer det (jeg kan ikke andet, da jeg selv er kommet til samme løsning)
Så jeg må til at installere Pm65 igen, og der benytte mig af sideombrydningen og så kun benytte InDesign til ting, hvor jeg ikke har behov for sideombrydning. Men!! jeg kan ikke forstå hvorfor adobe udvikler et program, der skulle erstatte PM, med manglende muligheder for diverse ting.
Tak for svaret
catbody

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 12-12-01 18:35

Hej catbody!
Tak for din accept.
Nej vel, - Adobe lagde flot ud med at InDesign kunne erstatte ... osv. Men som jeg skrev, gælder det p.t. kun MAC-brugere. Og de har efter sigende også brug for, at gå tilbage til enten PM eller Quark, - fordi InDesign ikke er en egentlig erstatning for de gode gamle sideombrydnings-programmer. Og - hvorfor mon Adobe for et par måneder siden kom ud med en ny version af PM - nemlig 7.0, - Det giver jo stof til eftertanke, ik'!
Ammitz

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 12-12-01 21:09

Hej Ammitz
Har du hørt noget om den nye version af PM7.0? hvori adskiller den sig fra PM6.5? og kan det betale sig af investere i en opgradering? Er der evt. exporteringsmulighed til PDF som der er i InDesign? eller kræver den også Acrobat Destiller??
Bare nogle tanker fra mig.
hilsen
catbody