/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hjælp til anhængerstik
Fra : Keyvan2002
Vist : 692 gange
200 point
Dato : 18-07-15 21:41

Hej, jeg kom til at lave en kortslutning da jeg skulle skifte en pære (Baklygte) på min trailer. Nu virker min blink lys og bremse lys på traileren. Men begge Baklygterne virker ikke på traileren. Det hele virker perfekt på bilen og alle sikringerne er ok. Bilen var ikke fødte med trak. Jeg fil en mekaniker til at installer den for mig, for over 8 år siden. Er der en sikring et sted gemt i bilen kun for traileren og hvor er den. Jeg kan bar ikke finde den. Min bil er Citroen Xara picasso 2007. Tak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 23:15

Skulle/ bør der ikke sidde en ´dåse´ bag i vognen/ bagerum til den slags træk = følg ledningerne fra trækket.

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 18-07-15 23:25

Hvis det er en dåse, skal man skifte dåsen med en ny en eller er det em sikring.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 18-07-15 23:40

Ved det ikke? har selv træk, men aldrig undersøgt det, men mener at have læst at der skulle sidde en separat sikringsboks for anhænger, men hvor den skulle sidde/sidde? bagagerummet er vel et godt sted.
Prøv under reservehjulet/ værktøjs - et eller andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 23:42

Citat
sidde/sidde

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 23:43

Ellers kan en mekanikker sikkert finde ledninger/dåse på et par minutter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-15 07:39

Det er meget usædvanligt med Baklygter på en trailer.
Tror du ikke at du tager fejl af baklygte og baglygte.

Ofte er stoplygte og baglygte i samme enhed og samme pøre. den er så med dobblelt glødetråd. den samme pære lyser så meget kraftigere når man træder på bremsen.
Hvis du har sat en forkert type pære i eller vendt den forkert ( hvad er svært) vil baglyset ikke virke.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-15 09:13

http://www.autoelektrikeren.dk/Anh%C3%A6ngerstikteknik.htm

Mål spændingen i stikket på bilen: se vedhæftet fil.
Ben 3 = stel
Ben 5 & 7 er til baglys, og hvis der er spænding /12 volt er det ikke en sikring på bilen der er sprunget, men fejl på trailer

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 19-07-15 09:26

baglygten virker ikke. Ikke baklygten. Jeg har prøvede traileren med anden bil og den er ok.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-15 09:47

Kik i instruktionsbogen og se hvor sikringer til anhængertræk er placeret på bilen.

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 19-07-15 09:51

Jeg har kiggede. Den er ok. Jeg tænker fordi den var ikke født med anhænger, så må den har et andet sikring et andet stedet.

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 19-07-15 09:52

Bremselygterne og blinkelygterne virker.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-15 10:06

På en bil fra 2007 tager men ikke bare spændingen med en strømtyv fra baglygterne af, som før i tiden.
På nyere biler er der en elektronik del til anhængertræk og et stik der er det skal monteres i, og nogle har en PC der skal kodes til at der er monteret anhængertræk på bilen.

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 19-07-15 10:25

Det er rigtig hvad du siger hejdu58. Sikring for anhængeren i bilen er ok.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-15 10:38

Mål om der er spænding i stikket på bilen, det kan være en ledning / samling der er brændt i stykker i stikket eller der hvor ledningerne er monteret på bilen, for hvis der har været en halv dårlig forbindelse et sted og ved en kortslutningen er det brændt det helt af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-15 10:52

Højre og venste baglygte skal have hver sin sikring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-15 17:22

Måske du lige skal pudse forbindelserne i bilens stikdåse (ved trækkrogen)
Med et stykke sammenrullet sandpapir eller smergellærred kan pinde og huller pudses rene.

Kommentar
Fra : Keyvan2002

Dato : 19-07-15 21:55

Problemet var en sikring. Den var gemt bagved på venstre side. Der var fire sikring. 3 sikringe på 5 amper og en på 10 ampere. En af de tre sikringer på 5 amper var sprunget. Jeg har taget billede af det, men kan ikke vedhæfte.Mange tak til alle for deres hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : Keyvan2002

Dato : 19-07-15 22:01

Problemet var en sikring. Den var gemt bagved på venstre side. Der var fire sikring. 3 sikringe på 5 amper og en på 10 ampere. En af de tre sikringer på 5 amper var sprunget. Jeg har taget billede af det, men kan ikke vedhæfte.Mange tak til alle for deres hjælp.