/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Opdeling af kort?
Fra : xixworld
Vist : 844 gange
42 point
Dato : 20-06-03 10:39

Jeg har prøvet at dele et land kort og jeg kan godt opdel det i små firekanter, men hvordan laver jeg det sådanne at jeg selv bestemmer hvordan det skal opdeles ( rund/6 kantet o.s.v )?

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 20-06-03 10:52

Hvad skal det bruges til?

Du selekterer ved hjælp af en clipping-path....

Men er det til en hjemmeside vil jeg anbefale dig at bruge hele billedet og lave image-map... (Blot en mistanke).

Skal du have kortet opdelt i flere lag eller i flere billeder?

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 20-06-03 10:59

Øhhh jeg skal have delt et danmarks kort i landsdele og det er til en hjemmeside. Det med at dele i flere lag eller billeder, den forstår jeg ikke lige?

Kommentar
Fra : Aarslev

Dato : 20-06-03 11:12

Hvis du her programmet Photoshop, så kan du "skære" de dele af kortet fri du skal bruge

Accepteret svar
Fra : mblm

Modtaget 52 point
Dato : 20-06-03 11:54

Hvis det er til en hjemmeside, kan du så ikke bare lægge hele kortet ind på hjemmesiden og lave image-map på de enkelte landsdele. Du kan alligevel kun operere med firkantede billedfelter på hjemmesiden...

Hvis du skal lave image-map kan du bruge ImageReady som følger med Photoshop fra version 5.5...

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 20-06-03 15:21

jaaaa det kunne jeg jo nok

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 20-06-03 22:05

Det er det rigtige at gøre - anywayz.

Det andet bliver svært at forklare via disse indlæg...

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 20-06-03 22:10

okay jeg prøver....vender lige tilbare imorgen lige for at fortælle om det virker og lægge et svar

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 20-06-03 22:11

kommer det til at se godt ud og virke optimalt?

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 20-06-03 23:53

Har du et link til det du laver? Jeg kan evt. hjælpe dig lidt i løbet af i morgen?

Det er ikke altid helt nemt at lave image-map. Men Dreamweaver - eller især GoLive ville hjælpe en hel del alt efter hvad du ellers er vant til at arbejde med hjemmesider i.

The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 21-06-03 00:04

jeg bruger Dreamweaver, men har også GoLive men det har jeg lige fået og har aldrug brugt før. www.ferieguide.com/land/kort.gif det bliver nok det url ellers skriver jeg det lige

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 21-06-03 10:38

Nu har jeg fundet ud af hvordan man laver det i ImageReady med Photoshop. Men hvordan laver jeg rollover så det valgte stykke bliver mare lys eller mørkt?

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 21-06-03 15:57

Det kan du ikke direkte med ImageMap - beklager. Så skal du lave java-script layers i dreamweaver med de pågældende bidder i OnMouseOver funktionalitet. Dette kan jeg kun forklare dig i GoLive...

Men nu ved du jo hvordan du skal splitte dit billede op i links der ikke er firkantede.

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 21-06-03 16:02

I øvrigt virker dit link ikke - men det ser lidt underligt ud det du har gang i på www.ferieguide.com !?!

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : xixworld

Dato : 21-06-03 18:11

hvad mener du

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 21-06-03 18:17

Er det et databasebaseret registreringssystem til sommerhuse?
-
Kortet skal vel bruges til at inddele landet i de respektive zoner som du ellers benytter på sitet - ikke?
-
Anywayz - var glad for at kunne hjælpe. Resten må du selv finde ud af (det er også et andet spørgsmål!).

Mvh.
The Unseen
-/-

Godkendelse af svar
Fra : xixworld

Dato : 24-06-03 15:39

Tak for svaret mblm.