/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
hvilken linux
Fra : ultra2
Vist : 731 gange
50 point
Dato : 13-07-15 21:56

til en der ikke kan ret meget

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-07-15 22:14

Ubuntu

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-07-15 22:22

og den virker med nemid ebox netbank

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-07-15 22:31

Ubuntu er langt den mest udbredte Linux version, så hvis nemid, e-boks, netbank osv. virker på nogen Linux, så virker den på Ubuntu. Jeg har aldrig selv brugt Ubuntu til nemid, eller andet der kræver Java, men alt tyder på at det vil virke på Ubuntu.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-07-15 22:54

er det så den der hedder 10,4

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-07-15 23:01

Fedora 20

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-07-15 00:13

Ubuntu versioner navngives efter udgivelsesår og måned, så 14.04 er April 2014, de kommer som regel to gange om året, april og oktober. Nogle af versionerne hedder LTS for "Long Time Support", det er versioner de forventer at vedligeholde mange år fremover. Medmindre du har specielle behov, anbefales at bruge den seneste LTS version, som er 14.04.

Fedora er god til mange ting, men til nybegynderen vil jeg anbefale Ubuntu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-15 01:18

Jeg begyndte min Linux afprøvning med Ubuntu og har prøvet flere andre Linux Mint, Debian Linux, Knoppix, OpenSuse og flere andre, jeg er tilbage ved Ubuntu som er den du nemmest kan finde vejledninger til, også begyndervejledning så du kan komme godt i gang og ikke opgive fordi det er så meget anderledes end Windows, Ubuntu har en letvægtsudgave som hedder Lubuntu den ligner Windows meget mere end Ubuntu, når jeg skriver ligner så er det skrivebordet og klik forneden til venstre for at åbne programmer mapper og den slags, du skal lige vænne dig til at du ikke er administrator på en Linux computer men skal skive din adgangskode hver gang du installerer programmer og vigtige opdateringer, den sikkerhed som ligger i at du ikke er administrator gør at antivirusprogrammer er overflødige på Linux computere.
Ubuntu fylder så meget at du skal brænde den på en DVD, Lununtu kan ligge på en CD
Uanset hvilken distro du vælger så kan den afprøves live, det vil sige at computeren kører fra CD/DVD drevet og der ikke er installeret noget som helst, genstart computeren og tag CDen ud så starter computeren som den var før du prøvede Linux, hent enten Ubuntu eller Lubuntu fra en af linkene herunder:
http://lubuntu.net/
http://www.ubuntu.com/download/desktop
og spørg så lige så meget du har lyst til, vi er flere som bruger en Linux computer her på Kandu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-15 01:19

Citat
og den virker med nemid ebox netbank
Ja det gør Ubuntu og andre Linux distroer

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 14-07-15 14:09

nu har han prøvet fedora 20 install ca 50 så ringer han
så nu har jeg hentet ubuntu til ham så får vi se.

en med en pc der ikke kan retmeget hvad er det

det er en som får en pc for første gang med en stak skiver og skal starte helt forfra med en tom pc
gæt selv hvad der sker.

jeg kan huske min den første købt med 5 disketter det tog 3 dage før den var klar.

fedore dur ikke til en med den erfaring det er helt sikker.
ubuntu ?????? venter spændt

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 14-07-15 22:01

Lubuntu til en Pc uden de store kræfter.
Linux mint eks: udgave 17 er nemmest at bruge og virker med det samme.........NemId bank osv.
32 bit udgave:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=159
64 bit udgave:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=159

Hvis du henter Mint 17 og brænder den på en DVD så kan den køres live og du kan afprøve den på dansk uden at installere den.
Du kan installere den på en memorystick (hvis din computer kan starte fra USB)
Det gør jeg faktisk selv, netop til bankbrug e-post osv.

Vil du installere på en USB pind......................så skal det gøres på en bestemt måde, som jeg vil forklare dig - men hent og prøv den først i live tilstand.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-07-15 21:44

Citat
og den virker med nemid ebox netbank

Alle Linux distributioner virker med Nem-id. Nem-id er ikke længere afhængig af Java, det køre på java-script som alle browsere understøtter som standard.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-07-15 22:57

Jeg har installeret en del computere med Linux Mint (Mate versionen) til pensionister og andre computeranalfabeter (ja ja, ikke alle pensionister er computeranalfabeter, ved det godt) det virker og når bare man får forklaret dem at den ikke bider eller eksploderer så klarer de sig fint.
Der er normalt ikke behov for at installere noget ekstra på en Mint.
Det skulle da lige være skype hvis de bruger det sammen med børnebørnene.
(sudo apt-get install -y skype og mindre end et minut senere er skype hentet, installeret og klar til brug.)

Det er meget sjældent de har brug for hjælp modsat dem der kører windows.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-07-15 23:04

Og dog, jeg kommer lige i tanke om en ting de har problemer med, mobilt bredbånd.
De sætter stikket i og prøver at installere windows-softwaren, det virker naturligvis ikke.
Nogle af dem har endda været i forbindelse med supporten hos deres udbyder som har måttet give op

Af en eller anden grund er det ikke gået op for folk at de IKKE skal installere noget for at deres mobile bredbånd skal virke. Det er indbygget i Linux.
Du vælger Land, Teleudbyder og siger forbind, og så er det kørende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-15 12:07

Og min Canon printer installerer sig selv når den første gang bliver tilsluttet Mint 17 som jeg bruger.............................endda fra en memorystick.

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 17-07-15 23:03

Tak for svaret Eyvind.