/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvad betyder øllebrøds-barmhjertighed?
Fra : viskinge
Vist : 818 gange
100 point
Dato : 20-06-03 08:42

Hørte udtrykket forleden dag, men fandt ikke ud hvad det betyder.

MVH

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-06-03 09:02

Jeg vil tro at det betyder noget hen i retning af: Medlidenhed, hvor man sætter sig selv i offerets sted og hjælper ud fra egne motiver, grundet angst eller dårlig samvittighed....og derved hjælper på en lidt kikset måde...iiih altså..det er dælme svært at forklare ...ved altså godt inderst inde hvad det er..men har lidt svært ved at forklare det

Tænker lige lidt over det...
sus

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-06-03 09:07

Hej viskinge

Det er et oldgammelt udtryk der indikerer at at der udvises bamhjertighed(overbærenhed) over for en person eller gruppe i en grad der ikke er fortjent. Hvorfra det stammer ved jeg ikke men jeg har kendt udtrykket fra barnsben i slutningen af fyrrene. ( Født 1939 ).

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-06-03 09:46

Hej igen-igen

Jeg sidder lige og tænker på om det udtryk ikke har en helt anden oprindelse

I gamle dage var en udbredt ret ØLLEBRØD. Den var udbredt fordi rugbrødet, det mørke af slagsen, var alle vegne i de små hjem. Når vi knægte skulle have et mellemmåltid bestod det af en meget tyk skive rugbrød med fedt og salt. (gad vide hvordan vi overlevede det ? ) Det gav altid mange tørre endeskiver der blev samlet i en krukke og brugt til øllebrød.

D.v.s at retten ikke kostede ret meget og kom af rester der stort set var uundgåelige. Mange som vi kaldte tiggere kom ved dørene og bad om et måltid mad. Det kunne så serveres med ganske få pengemæssige omkostninger. Måske stammer udtrykket derfra. Det lyder da ikke helt urimligt og ud i hampen.

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-06-03 12:09

Sidder og spekulerer, efter at have læst Søren´s indlæg, at det måske kan betyde "utilstækkelig hjælp!!!" ....Ja jeg er da i tvivl, men jeg bliver da også helt nysgerrig, hvad mon det betyder?
Håber da at der kommer flere bud på hvad det kan betyde, ellers må jeg kontakte Dansk sprognævn...er det ikke dem der kan svare på sådan noget?

Sus

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-06-03 12:15

Jeg fandt dette, da jeg søgte på ØLLEBRØDSBARMHJERTIGHED:

ØLLEBRØDS-BARMHJERTIGHED!
September 1995 meddeler Justitsminister Bjørn West efter de 5 tilfælde af voldtægt og mord på små piger, at han vil overveje vangs-kastrering af voldtægtsforbrydere. Det vil bare ikke virke, hvis manden har en fortid som offer. Han har offerets sammensparede vrede og magtesløshed og den kommer til udtryk overfor små børn fordi han er sikker på, at han i hvert fald kan magte dem. Han har lyst til at gøre fortræd. Det kan gøres med alt andet end et forplantnings-organ! Aviserne meddelte f. eks. at en af de små piger blev gjort fortræd med en flaske. Derfor bør sådanne mænd tilbydes terapi så de mister trangen til at gøre fortræd. Man må retfærdigvis give dem den chance, selv om deres handlinger er aldrig så nedrige.

Tager de ikke imod den, er det deres eget voksne ansvar. Så må de tage konsekvenserne af deres handlinger. Så må vi sætte dem i bur som farlige dyr! For dem der tager imod terapi-tilbuddet uden virkelig vilje til at ændre sig, bør konsekvensen være den samme: Vi må simpelthen spærre dem inde resten af deres liv.

Er det alt for hårdt? Stakkels mænd? Pladder! Hvis man tvinger mig til at vælge mellem hvem jeg vil beskytte, så vælger jeg børnene! Hver gang. De kan ikke selv. Det burde alle voksne da gøre? Uanset hvor meget disse mænd var ofre da de var børn, så er de voksne nu. Ved deres handlinger tvinger de os andre til at vælge hvem vi vil beskytte! Det siger meget om samfundet, at vi hidtil i udstrakt grad har beskyttet den voksne på børnenes bekostning. Vi kan ikke blive ved med at finde os i, at voksne mennesker ødelægger mange børns liv på den måde. For en ordens skyld, gør jeg opmærksom på, at der er stor sansynlighed for, at det i sidste ende kommer til at gå ud over os selv. (Det vender jeg tilbage til i kapitel 3.) Mønsteret dukker op gang på gang, lige for øjnene af os, d.v.s. for øjnene af dem der tør se. Der er mange tegn på hvor galt det er. Spørgsmålet er; Hvornår er der nogle ansvarlige, d.v.s. dem der kan, der vil gøre noget for at stoppe det? Politikere, Dommere, læger, forskere, psykiatere, lærere. Men frem for alt forældre. Hvornår lukker de øjnene op?

Ud fra det prøver jeg at konkludere:

At Søren har ret i sin konklusion!!!

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 20-06-03 12:18

Hej SUS

Det er dansk sprognævn der behandler og forklarer sprogets mærkværdigheder

Men jeg er også spændt på hvad svaret er Har ikke mere tid men er på vej på Week-end og det p*s regner

Sren Rskilde

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-03 13:01

Hej viskinge!

Iflg. nudansk ordbog betyder øllebrødsbarmhjertighed: meningsløs, overdreven barmhjertighed.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 23-06-03 14:34

Tak for svaret ans.