/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Oplæsnings program ?
Fra : molokyle
Vist : 528 gange
300 point
Dato : 05-07-15 12:48

Jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle lægge dette spørgsmål? ..så nu blev det hér.

Findes der et program; hvor man på en internet side kan mærke et stykke tekst af

..og via en eller anden højreklik menu "option/valg" kan få læst teksten op ..?

..med mand-/kvindestemme, pitch, oplæsningshastighed, osv.

..og kan man få teksten oversat til 2. sprog?

Eks. Tekst på Dansk
Citat
Han sover

..til engelsk:
Citat
He is asleep

..med en blød langsom kvindestemme i den dybe ende (Alt) ?

..eller som sopran?

Altså: Oplæsning/oversættelse 'on the fly' af afmærket tekst ?

..man må også meget gerne kunne gemme den oplæste tekst som lydfil (WMA, MP3 ..eller?)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 05-07-15 14:23

Jeg får læst bøger op fra E17 -- www.e17.dk -- med programmet Amis -- der er også andre programmer fra denne side, men jeg ved ikke om det er noget du kan bruge

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 05-07-15 14:27

glemte lige linket til amis --- http://www.daisy.org/amis/download

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-07-15 18:10

Desværre anuarak.

Der mangler et par præmisser:
Citat
Can AMIS play HTML, MP3, or plain text files?
AMIS will only play DAISY books (which comprise many files that all work together to provide text, audio, and navigation). Playback of standalone HTML, MP3, and plain text is not supported.

Det er IKKE en Book-Reader jeg søger, men en internet oplæser der kan oplæse OG oversætte samme tekst simultant fra en; med musen eller tastatur, afmærket tekst på en alm. WWW internetside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-07-15 19:28

Fornemmer jeg en practical joke ???

Jeg er bange for at du ikke kan få opfyldt dit ønske med oplæsning OG oversættelse, jeg kender ihvertfald ingen metode.

Når det er sagt, så skal du tage et kig på IntoWords, det klarer dine krav til oplæsning.
Det er desværre ikke gratis men det havde du heller ikke skrevet som krav.
https://chrome.google.com/webstore/detail/intowords/nfphpgdlkoindbccbdmilopgeafllemo?hl=da

Oversættesen kan du måske klare med Google Translate og så lade IntoWords læse op med den stemme du ønsker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-07-15 19:58

EXTERMINATOR -> Ingen Joke !
Jeg kan imidlertid godt undvære oversættelsen
..men de andre specifikationer?

Jep: Mærk tekst af i browser .. højreklik: vælg programmet. vælg OPLÆS ..eller options: ...vælg sprog/land (=udtaleregler), stemmeføring og oplæsningshastighed ..samt mulighed for at gemme det oplæste som lydfil?

JATAK ... Det må kunne lade sig gøre.

Ellers er der hér en glimrende chance for at udvikle en succesfuld APP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-15 20:33

Du kan jo "bare" kopiere tekst og så indsætte det i Google Translate.

Et eks.
https://goo.gl/yYTHjj

Når link er åbnet kan du høre det ved at klikke på det lille ht ikon.
Og du kan selv vælge hvad sprog du vil høre det i

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-07-15 20:51

Eller denne

- Text to speech with free voices
- Open Word, PDF and other documents
- Floating bar to read any text in other applications
- Change speed and speaker
- It is Free to use and free to download.
http://www.naturalreaders.com/

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 05-07-15 22:11

Jeg bruger gratis programmet: www.adgangforalle.dk

Måske du også kan bruge det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-07-15 23:18

Citat
..men de andre specifikationer?

Jep: Mærk tekst af i browser .. højreklik: vælg programmet. vælg OPLÆS ..eller options: ...vælg sprog/land (=udtaleregler), stemmeføring og oplæsningshastighed ..samt mulighed for at gemme det oplæste som lydfil?

JATAK ... Det må kunne lade sig gøre.

Som allerede nævnt, IntoWords opfylde de krav.
Klaudis forslag NaturalReader er også et godt program men som med alle andre, det koster knaster hvis ikke du vil nøjes med Microsoft Sam, lydprøve her: http://www.soundboard.com/sb/w4rr3n

Adgangforalle.dk derimod opfylder ikke kravet med forskellige stemmer.

I sidste ende kommer det an på de stemmer du hælder i computeren.
Og så kom jeg lige i tanke om en dansk stemme der er fantastisk, sara: http://www.dictus.dk/sara-sapi.html
Kig også på programmet ClaroRead, hvis du køber det følger sara med og så er det meget billigere end at købe stemmen for sig selv: http://order.pdc.dk/Speech/Default.aspx

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 06-07-15 00:58

Windows 7 klarer opgaven nemt og hurtigt, nøjagtig sm du efterlyser, har dog ikke prøvet andre sprog eller om der findes Dansk - det ligger i tilbehør/ øget tilgængelighed:
http://spic.dk/index.php?view=6931436136896

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 01:00

Citat
det ligger i tilbehør/ øget tilgængelighed
Altså i START

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 01:05
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 01:07

Citat
nøjagtig sm du efterlyser,

Ups, nærlæste ikke at det også skulle kunne oversætte.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-15 08:35

mig-selv -> Jeg kører XP Pro og Opera ...ikke Win7 og IE

Klaudi -> Den der naturalreaders kan ikke oplæse på Danskog dermed ikke; æ ø og å.
Der er heller ingen mulighed for at gemme.

Jeg skal bruge funktionen til undervisning. Derfor skal jeg kunne udvælge forskellige tekster. Gemme dem som lydfiler og så samle dem i eet lyddokument som undervisningsmateriale for folk med læseproblemer og synshandikap. Alternativt kan jeg samle tekstdokumenterne først ..og så oversætte hele teksten som lydfil ..på Dansk. Som sagt; oversættelsesdelen kan klares på teksterne separat i klartekst, så denne funktion er ikke så vigtig. Mange af teksterne er på Dansk i forvejen. Jeg tænkte bare at det kunne være smart at lave det samme dokument på Dansk, Engelsk og Tysk i samme ombæring. Nogle af mine elever har det lidt svært med Dansk. Det er ofte ældre borgere af anden etnisk herkomst end Dansk, men de fleste kan engelsk ...eller Tysk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 17:55

Citat
Stemmer
Ligesom den installerbare CD-ORD taler USB-versionen som standard dansk (med Anne og Carsten-stemmen), engelsk (Claire) og tysk (Felix). Du kan desuden få læst op med de stemmer, der allerede måtte ligge på computeren – fx stemmer på andre sprog.

Til at optage med kan du bruge en af mange gratis lydoptagerer (måske indbygget i XP ) - men det med oversættelse tror jeg du får problemer med, google som nok er den bedste, kan ikke engang finde ud af det - med mindre man vil finde sig fejl og mangler, eller bare skal vide hvad der skjuler sig på en russisk side

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-15 18:57

mig-selv -> Det kan godt være at det er gået hen over hovedet på dig?

Jeg kan godt finde ud af at installere 4-5 gratis programmer/tjenester som kan 'næsten' det samme.

Det er bare ikke det jeg efterlyser

KISS ()Keep It Simple ...Stupid !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-15 20:33

Citat
Det kan godt være at det er gået hen over hovedet på dig?

Jeg kan godt finde ud af at installere 4-5 gratis programmer/tjenester som kan 'næsten' det samme.

Næ, der er bare ingen hjemme, idag.

Men at oversætte + og få det ´talt´ og optage på samme tid = så tror jeg du skal spørge B Gates? så var han blevet endnu rigere.
Du bliver helt sikkert nød til at kombinere mindst 2 programmer, selv havde jeg engang et særdeles godt oversættelses program, der ??? næsten kunne forstå meningen med ord/ sprog-brugen - altså ikke ren Google oversættelse, sam man kunne sætte egne / rette/hjælpe tekster ind - men det var til XP, så mon ikke de er blevet bedre på Google..siden dengang??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-15 10:37

Nøeh... mig-selv ->

Et par gamle studiekammerater sætter sig ned og skriver en APP til mig... når de får tid

Så ...jeg lukker og slukker. Ikke ved at annullere, men ved lodtrækning

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-15 10:39

Gud's nåde trøste mig. Det blev: mig-selv
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-07-15 22:55

Citat
studiekammerater sætter sig ned og skriver en APP til mig...

Skal det virke sammen med XP.

Har en gammel udgave af den ovennævnte CD ORD, som du gerne må få, den virker ikke på min Win7 men burde virke på XP, bare sig til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-15 08:34

mig-selv -> På XP? Næeh... det skal da virke på alle platforme
..såvel pc, mac, som mobil/tablet
I min terminologi betyder APP ; application ..altså program. De mumlede noget om et program skrevet i C# og .NET men det overlader jeg trygt til dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 21:38

Citat
mig-selv -> På XP? Næeh... det skal da virke på alle platforme

Mente at det vist nok kun? kunne installeres på XP, men hvis du alligevel bare vil lave en lydfil ud af det hele, - så måske det kunne bruges - mener at du bruger xp.