/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
centrering....
Fra : amkl
Vist : 613 gange
50 point
Dato : 10-12-01 16:18

Jeg har lavet en hjemmeside (størrelse 700x450).
Hvordan centrer jeg siden så den både står i midten i en opløsning på 1024x768 og i en opløsning på 800x600?
Glæder mig til at modtage svar!
Mette

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 10-12-01 19:58

Hej Mette

Hvilket program har du lavet din Hjemmeside med ???? Er den lavet med Java ???

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 20:36

Mon, 10 Dec 2001 15:18:11 GMT, skrev "amkl"
<amkl.news@kandu.dk>:

>Jeg har lavet en hjemmeside (størrelse 700x450).
>Hvordan centrer jeg siden så den både står i midten i en opløsning på
>1024x768 og i en opløsning på 800x600?

Smid hele indholdet i en tabel med passende størrelse og centrer
denne.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Do you want spam?
Get it on http://home13.inet.tele.dk/smedpark/spam/

Kommentar
Fra : amkl

Dato : 10-12-01 22:05

Hej Parkness
Jeg har lavet siden i Dreamweaver
mvh Mette

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 10-12-01 22:23

Du laver en tabel der har width 100% og så laver du <td align="center">
altså

<table width="100%">
<tr>
<td align="center">
Her skal din side være....
</td>
</tr>
</table>

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : amkl

Dato : 10-12-01 22:59

Hej Parkenss
Ja, det ved jeg godt, men det er jo vertical centrering. Hvad med horisontal centrering? Sådan at siden er lige midt på skærmen, uanset skærmopløsningen.............det er det, der er mit problem.
mvh Mette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 22:42

amkl skrev:

> Jeg har lavet en hjemmeside (størrelse 700x450).
> Hvordan centrer jeg siden så den både står i midten i en opløsning på
> 1024x768 og i en opløsning på 800x600?

Metoden med tabellen som Ellentoft foreslår i
<news:aj3a1ugdd4ai3p2mdf3p0fag781m6q5ela@dtext.news.tele.dk> er den
"klassiske" teknik, som virker i stort set alle browsere. Teknikken er
dog ikke helt i HTML-ånden (tabeller til at styre layout... tsk tsk .

Jeg vil gerne gøre reklame for min alternative teknik, der dog kun virker
i nyere browsere: <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Vertikal centrering? Se <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-01 23:21

Ok Prøv :
<table width="100%" border="0" height="100%">
<tr>
<td>
<div align="center">
<table width="700" border="0" height="450">
<tr>
<td valign="top">
<p>S&aring; l&aelig;gger du bare alt her ind. </p>
<p>Dette table er 700x 450</p>
</td>
</tr>
</table>
</div>
</td>
</tr>
</table>

Sådan en ydre table der er 100% X 100% og så et table som er centreret der i på 700X450 Px.
Går ud fra at du vil lave noget layer design med scrool der i ?

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 23:38

Mon, 10 Dec 2001 22:41:45 +0100, skrev Rune Glerup
<rune@kaboom.dk>:

>Metoden med tabellen som Ellentoft foreslår i

Problemet med din er bare, at den desværre ikke virker i alle
browsere, selv i en moderne browser som Opera 6.0 virker den ikke
(og Netscape 4 er selvfølgelig helt udelukket).

Så er det jo op til en selv, hvad man vil bruge.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Do you want spam?
Get it on http://home13.inet.tele.dk/smedpark/spam/

Kommentar
Fra : amkl

Dato : 11-12-01 00:09

Kære Parkness!
Du har "reddet" mit liv. Det var lige nøjagtigt, det jeg var ude efter. Vidste godt, at det er rimelig simpelt, men havde helt glemt hvordan!
Venlig hilsen
Mette

Godkendelse af svar
Fra : amkl

Dato : 11-12-01 00:11

Tak for svaret PARKENSS. Perfekt!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-12-01 03:45

Knud Gert Ellentoft skrev:

[snip]

> Problemet med din er bare, at den desværre ikke virker i alle
> browsere, selv i en moderne browser som Opera 6.0 virker den ikke
> (og Netscape 4 er selvfølgelig helt udelukket).

Metoden til centrering virker udmærket i Opera (også i version 5). Det er
overflow:scroll , der ikke er understøttet.

Det vil ganske rigtigt ikke virke i NS4, og jeg ved også, at metoden ikke
fungerer (vertikalt) i IE5 til Mac.

Det er hermed kun browsere med særdeles god understøttelse af standarder,
der kan lave tricket: Mozilla, IE5+ og Opera. Spørgsmålet er (som altid)
bare, om man skal blive ved med at lave sider til forældede browsere som
IE4 og NS4.

Metoden kan nok virke lidt for alternativ og eksperimentiel for folk, der
har vænnet sig til, at layout i HTML laves med tabeller. Det er dum ting,
der er opstået, fordi man fra generation 2/3-browserne brugte HTML til at
lave grafisk layout, hvilket sproget aldrig var beregnet på, ej heller
synderligt godt til.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Vertikal centrering? Se <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 10:53

> Jeg vil gerne gøre reklame for min alternative teknik, der dog kun virker
> i nyere browsere: <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

Det er sandelig også fedt at lave ting der kun virker i nyere browsere, når
nu placeringen med tabeller virker i langt flere browsere.

Desuden skriver du: "Dette er lavet udelukkende med HTML og CSS". Siger du
ikke lige, at man ikke skal lave layout med HTML? (og det du viser på siden
er vist rent faktisk kun CSS, right?)

mvh
Kim Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 11:13

Wed, 12 Dec 2001 10:53:13 +0100, skrev "Kim Jensen" <kj@jmt.dk>:

>Siger du
>ikke lige, at man ikke skal lave layout med HTML? (og det du viser på siden
>er vist rent faktisk kun CSS, right?)

I princippet skal man ikke.

Men så længe mange ting ikke er understøttet ens i alle browsere,
kan det være svært at undgå uden at lave browserspecifikke
løsninger.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Do you want spam?
Get it on http://home13.inet.tele.dk/smedpark/spam/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 21:44

Kim Jensen skrev:

[klip]
> Det er sandelig også fedt at lave ting der kun virker i nyere browsere, når
> nu placeringen med tabeller virker i langt flere browsere.

Jeg synes, det er interessant rent teknologimæssigt.

Tabelmetoden vil muligvis virke i flere browsere, men det er bare ikke
dét tabeller i HTML er beregnede til!! En masse tabeller inden i hinanden
er ikke særligt god stil!! Du kan evt. læse
<news:MPG.167f91826324c5f09896c3@sunsite.dk> , hvor jeg svarede på samme
kritik fra Ellentoft.

> Desuden skriver du: "Dette er lavet udelukkende med HTML og CSS". Siger du
> ikke lige, at man ikke skal lave layout med HTML? (og det du viser på siden
> er vist rent faktisk kun CSS, right?)

Hvis du havde brugt et par sekunder til at kigge på koden, vil du vide,
at der ikke er nogen visuel formatering (også kendt som layout) defineret
i HTML-koden. Grunden til, at jeg skriver "med HTML og CSS" er, at man
kan opnå nogen lunde samme effekt ved brug af scripting.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Vertikal centrering? Se <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .