/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
FT 1860
Fra : SKELMOSE
Vist : 562 gange
200 point
Dato : 19-06-03 21:55

Er der nogen der kan tyde hvad nr 43 Niels Christian Sand's kone hedder og laver og hvor hun kommer fra og hvad der står ved Karen efter ugift?http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00028/01120.tif

På forhånd mange tak

R. Skelmose

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 19-06-03 22:02

siden du henviser til kommer ikke frem!!!!

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 22:02

Dit link fungerer ikke

mvh. ejvind

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 19-06-03 22:10

I kan prøve på en anden måde: Det drejer sig om Ringkøbing amt - Hind herred - Nysogn- Nummer 33
Håber det kan bruges

R.Skelmose

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-03 22:16

jeg kan heller ikke få siden frem. Hvis det står i gotisk skrift, så kan du jo printe det ud og rette henvendelse til lokalhistoriskarkiv el. lignende for at få det oversat.

mvh ans

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-06-03 22:23

Hej Skelmose.
Efter Karen ugfit står der: her i sognet
Hustruen : B?llerup S, B?der Amt, men jeg synes ikke jeg kan finde noger der passe, kunne det være Byllerup sogn?

Lis

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 22:27

Sognet kan egentligt kun passe med Ballerup, men amtet er umuligt.

mvh. Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 22:33

B?der kan kun ligne Beder, men det er ikke noget amt.
Jeg har også kikket i amterne fra omkring 1682, 1793 og 1970, men finder ikke nogen mulighed.
Len eller Bispedømmer, stift og provsti giver heller ikke nogen løsning, og samme forhold gælder lægder og udskrivningskredse.

Underligt - ikk'

Der findes flere muligheder med B?llerup, men ikke som selvstændige sogne, se selv:

Agedrup Sogn (Bullerup) Bjerge herred, Odense amt
Ballerup Sogn (Ballerup) Smørum herred, Københavns amt
Farstrup Sogn (Bollerup) Slet herred, Aalborg amt
Gammelsogn Sogn (Bollerup) Hind herred, Ringkøbing amt
Hørby Sogn (Billerup) Tuse herred, Holbæk amt
Nørre Aaby Sogn (Byllerup) Vends herred, Odense amt

Og B?der giver:

Beder Sogn (Beder) Ning herred, Aarhus amt

men ikke B?der amt

mvh. /Ejvind

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 210 point
Dato : 19-06-03 22:34

Et forsøg
Hendrichine Barlsen 40 do (=gift) Byllerup sogn, Tønder Amt, Hans Kone
Karen Nielsen, 9, ugift, Her i Sognet, Deres Børn

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 19-06-03 22:35

Det kan måske være en hjælp at min bedstemoder sagde at " Vi stammer fra taterne" og da jeg ikke har fundet tegn på det i de andre grene af familien kunne det måske have noget på sig her. Karen er højest sandsynlig min oldemor

R. Skelmose

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 22:36

B?der kan kun ligne Beder, men det er ikke noget amt.
Jeg har også kikket i amterne fra omkring 1682, 1793 og 1970, men finder ikke nogen mulighed.
Len eller Bispedømmer, stift og provsti giver heller ikke nogen løsning, og samme forhold gælder lægder og udskrivningskredse.

Underligt - ikk'

Der findes flere muligheder med B?llerup, men ikke som selvstændige sogne, se selv:

Agedrup Sogn (Bullerup) Bjerge herred, Odense amt
Ballerup Sogn (Ballerup) Smørum herred, Københavns amt
Farstrup Sogn (Bollerup) Slet herred, Aalborg amt
Gammelsogn Sogn (Bollerup) Hind herred, Ringkøbing amt
Hørby Sogn (Billerup) Tuse herred, Holbæk amt
Nørre Aaby Sogn (Byllerup) Vends herred, Odense amt

Og B?der giver:

Beder Sogn (Beder) Ning herred, Aarhus amt

men ikke B?der amt

og hvis jeg tager Ringkøbing amt
og søger på alle B?rup uanset antallet af mellemliggende tegn, så får jeg:

Asp Sogn (Bastrup) Hjerm herred, Ringkøbing amt
Bøvling Sogn (Brørup) Skodborg herred, Ringkøbing amt
Ferring Sogn (Borup) Vandfuld herred, Ringkøbing amt
Gammelsogn Sogn (Bollerup) Hind herred, Ringkøbing amt
Gjellerup Sogn (Bjødstrup) Hammerum herred, Ringkøbing amt
Nørre Felding Sogn (Bovtrup) Ulfborg herred, Ringkøbing amt

Kan det hjælpe dig ?

mvh. ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 22:36

B?der kan kun ligne Beder, men det er ikke noget amt.
Jeg har også kikket i amterne fra omkring 1682, 1793 og 1970, men finder ikke nogen mulighed.
Len eller Bispedømmer, stift og provsti giver heller ikke nogen løsning, og samme forhold gælder lægder og udskrivningskredse.

Underligt - ikk'

Der findes flere muligheder med B?llerup, men ikke som selvstændige sogne, se selv:

Agedrup Sogn (Bullerup) Bjerge herred, Odense amt
Ballerup Sogn (Ballerup) Smørum herred, Københavns amt
Farstrup Sogn (Bollerup) Slet herred, Aalborg amt
Gammelsogn Sogn (Bollerup) Hind herred, Ringkøbing amt
Hørby Sogn (Billerup) Tuse herred, Holbæk amt
Nørre Aaby Sogn (Byllerup) Vends herred, Odense amt

Og B?der giver:

Beder Sogn (Beder) Ning herred, Aarhus amt

men ikke B?der amt

og hvis jeg tager Ringkøbing amt
og søger på alle B?rup uanset antallet af mellemliggende tegn, så får jeg:

Asp Sogn (Bastrup) Hjerm herred, Ringkøbing amt
Bøvling Sogn (Brørup) Skodborg herred, Ringkøbing amt
Ferring Sogn (Borup) Vandfuld herred, Ringkøbing amt
Gammelsogn Sogn (Bollerup) Hind herred, Ringkøbing amt
Gjellerup Sogn (Bjødstrup) Hammerum herred, Ringkøbing amt
Nørre Felding Sogn (Bovtrup) Ulfborg herred, Ringkøbing amt

Kan det hjælpe dig ?

mvh. ejvind

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 19-06-03 22:37

For mig ser det ud som om der står Byllerup.Men jeg er langt fra sikker.
Jeg kan ikke se hvad der skal stå nedenunder. Jeg kan dog ikke fortælle dig hvor det ligger.
Ved karen står der ar hun er født i sognet, deres børn.

hilsen Agerlund

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-06-03 22:39

Du er ikke den eneste der ikke kan se hvad der står.. de havde godt nok en dårlig håndskrift dengang.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-06-03 22:42

Der står alts 100%
Tønder Amt. Det er måske lidt forvirrende at T´et og ø´et løber lidt sammen.
Byllerup = Bylderup. Der er indtil videre kun FT 1803 på nettet.
Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-06-03 22:46

Hvis I ser under hustand 45, er både Kirsten og Christiane født i Tønder Amt.

Jeannie

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 22:57

Ja, og den ene er født i Emle - lokal udtale af Emmerlev, og den anden er født i Brede (hvor også jeg er født).

mvh

ejvind

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 21-06-03 11:49

Hej alle der har hjulpet med at tyde ovenstående
Jeg er foreløbig kommet frem til: "Hendrinne Barlsen - Byllerup - Tønder Amt". For og efternavn bruges åbenbart i Tyskland og Nederlandene, så det har nok haft noget på sig at min bedstemoder sagde at vi stammer fra taterne (sigøjnerne).

R. Skelmose

Godkendelse af svar
Fra : SKELMOSE

Dato : 21-06-03 11:50

Tak for svaret Jeannie

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-06-03 13:09

Jeg begynder at ane muligheden for en sammenhæng med
"Kolonisterne i Tønder Amt" - se
Kong Frederik 5's Forsøg med Opdyrkningen af Heden. Af W. Christiansen, Jejsing.

se også:
1) Nordschleswig 1938 H. Kardel.
2) Sdrj. månedsskrift nov. 1931.
3) Bogen Bov sogn

samt:
(Artikel i Sønderjydsk Maanedsskrift 1941.)

Dettte er rent gætværk, men navn og steder begynder at passe.

Jeg hører meget gerne hvis du finder en sammenhæng.

mvh. Ejvind

Ejvind@Varla.dk