/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strøm i kontakt, men intet lys?
Fra : cristian2
Vist : 535 gange
40 point
Dato : 16-06-15 11:53

De fleste kontakter i min bolig virker. Men jeg har flere kontakter i boligen, som ikke virker, når jeg sætter stik i. Jeg har tjekket med en lille elektriker-skruetrækker, som lyser i den ene af de to indgange, når kontakterne er tændte - fuldstændig som de skal. (Og når kontakterne er slukkede, er der selvfølgelig intet lys i nogle af de to indgange).

1. Hvad er så grunden til, at der alligevel ikke udgår strøm til radioer/lamper som tilsluttes?

2. Udsendes der for "lidt" strøm fra kontakterne (som dog registreres af skruetrækkeren, men der er bare ikke tilstrækkeligt med strøm til at få en pære til at lyse)?

(Jeg har åbnet kontakterne og sikret mig, at det ikke skyldes, at metallet på hanstikket ikke kommer i berøring).

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-06-15 14:20

Som talt ud af en rigtig gør det selv amatør's mund.
Du begår den klassiske fejl med en polsøger, som ikke kan bruges til fejlsøgning, du skal bruge et voltmeter. Meget tyder på at nullen ('hullet' i højre side af stikkontakten) ikke er forbundet/mangler forbindelse et eller andet sted i installationen. Det er ikke for amatører at fejlsøge på, så ring til en elektriker inden du kommer galt af sted. Hvis du f.eks. har en trefaset lys-installation (ikke særligt almindeligt) og du får brudt nullen det 'rigtige' sted, så kan du få overspænding det ene sted og underspænding et andet sted, og derved brænde forskellige apparater af.
/ole

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-15 14:59

Enig: Nullen er ikke forbundet i grisetrynen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-06-15 07:05

Delvis enig. Men størst sandsynligt kan det være nul lederen der er problemet

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 40 point
Dato : 17-06-15 13:45

pbp_et, med al respekt, men her er ikke tale om en 'grisetryne', men en gammeldags stikkontakt, med afbryder, fordi: 1) han kan sætte polsøger i et hul ad gangen (ingen pillesikring)
2) han kan afbryde fasen.
Da der tilsyneladende er een fase er der kun tilbage at nullen mangler, da der er flere stikkontakter, som ikke virker, er det sandsynligt at fejlen er en afbrudt nul i et lampested eller lign. Her skal der så en eleltriker til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-15 14:05

Der, hvor jeg kommer fra, kaldes et vægudtag af den gammeldags runde slags med to huller for en grisetryne.
Og så er jeg da fuldstændig enig i, at når Christian II ikke kan udlede noget af sine observationer, skal han kontakte (vits!) en fagmand og undlade selv at begå indgreb i installationen.

Lige for en ordens skyld, så har jeg beskæftiget mig professionelt med elektriske og elektroniske kredsløb i knapt et halvt århundrede.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 17-06-15 14:42

Nå, det lykkedes mig ikke at skjule det? Altså, at jeg er en degn udi elektricitet ... Og uden større lyst til at gøre "hårdtslående" dårlig erfaring med samme, skal jeg just have fat i en fagmand. Men derfor er det alligevel interessant at læse jeres skriv om, hvor problemet kan ligge. Fx at der muligvis er en nul-ledning, som har mistet stel-kontakten.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-06-15 15:51

christian2, nullen har ikke stel kontakt det er kun jordledningen (PE lederen) som har stelforbindelse, nullen er fællespunktet 'stjernerne', som så er forbundet til jord det 3-fasede system. Hmm det blev vist lidt teknisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-15 19:27

Citat
Fx at der muligvis er en nul-ledning, som har mistet stel-kontakten.

I en bil er nul lederen også lig med stel................................men ikke i din hus installation.
Dog kan der godt inde i byen være tale om såkaldt nulling.

Flere stikkontakter / lamper som ikke virker = nulledere som ikke har forbindelse.
Disse forbindelser evt. løse kan forsage brand.

Det er bedre med et billigt måleinstrument (op til 400 volt ~) end din polsøger.

Der er mange som benytter en polsøger (mig), men vi bruger den på en bestemt måde og kun som start rettesnor. Rigtig måling er med måleinstrument.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-07-15 10:41

Tak for svaret olarsen.