/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn-skorsten-lysning!?!
Fra : Charlotte_J
Vist : 1355 gange
200 point
Dato : 10-12-01 11:30

Vi har købt en brændeovn! Vi ved ikke en fløjtendes hatfis om dem :)
Det eneste vi ved, er at den gamle brændeovn, vi har i vores stue nu, tager 7 år og en dag om at varme bare 40 kvm op, og det var vi lidt trætte af. Så vi købte en konvektionsovn. Godt nok er det lidt trængt med økonomien, så vi måtte nøjdes med en Wiking 2 (fra Bauhaus). Så står vi bare med et lille problem, som vi håber I kan hjælpe os med at tackle. Nu må I bære over med min forklaring, da jeg ikke kender alle de korrekte navne og udtryk for tingene :)
Vores gamle brændeovn er en stor støbejernssag med konisk rør fra brændeovnen op til isoleringsstykket (vi har stålskorsten). Den munder ud i en åbning på 20 cm (lysning???) i isoleringsstykket. Vores problem er bare at på den nye ovn er åbningen 15 cm, – så hvad gør vi? Vi ringede til en mand i Pejsecentret, som begyndte at snakke i alle fire verdenshjørner om skorstensmærker, mål på alle dele, hele skorstenen skulle jo nærmest pilles fra hinanden, og det var i det hele taget meget besværligt. Kan det passe? Kan man ikke få lavet et konisk rør der er 20cm foroven og 15 hvor den monteres på brændeovnen? Eller kan man indsnævre direkte efter isoleringsstykket fra 20 til 15 cm med en muffe af en slags? Bauhaus manden mente der var noget med at man ikke måtte indsnævre enten den ene eller den anden vej... er der noget om det? Jeg håber I kan hjælpe os her... og bare spørg hvis der er noget jeg har glemt at fortælle :)

Tak.
Charlotte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 12:39

> skulle jo nærmest pilles fra hinanden, og det var i det hele taget meget
> besværligt. Kan det passe? Kan man ikke få lavet et konisk rør der er
> 20cm foroven og 15 hvor den monteres på brændeovnen? Eller kan man
> indsnævre direkte efter isoleringsstykket fra 20 til 15 cm med en muffe
> af en slags? Bauhaus manden mente der var noget med at man ikke måtte
> indsnævre enten den ene eller den anden vej... er der noget om det? Jeg

Det er vist rigtigt nok at man ikke må lave reduktioner, men hmmmm....
Hvis røret går lodret ned i brændeovnen, så kan jeg ikke se at det skulle
blive et problem, forudsat at din skorstensfejer er nogenlunde til at snakke
med.
Det er i øvrigt skorstensfejeren du skal snakke med, og de plejer at være
flinke til at give gode råd.

Reduktion; Jeg plejer at lave den slags selv, men de kan sikkert købes
færdige. Prøv et pejsecenter. Hvis de ikke kan hjælpe så find en klejnsmed.
Husk at du skal have mindst 2 mm godstykkelse, hvis det er til fast
brændsel.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 200 point
Dato : 10-12-01 13:05

Hej Charlotte

Umiddelbart må i godt gøre det. Skorstenen har jo samme kapasitet.
Ellers vil jeg stærkt anbefale jer at kontakte den lokale Skorstensfejer Mester. Han skal GRATIS rådgive jer til at gøre det på den rigtige måde. Det er jo ham der i sidste ende skal godkende opstillingen af ovnen.

Mvh
Parkenss