/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er det ikke oldnordisk m. Valgplakater?
Fra : ingelein
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 07-06-15 15:52

Hej
I vores lille flække er alle pæle og lysmaster spækket med valgplakater. Nogle steder 3 eller 4 over hinanden. De 90% af passanterne kører i bil. Når man ikke må bruge mobilos mens man kører, må man så læse valgplakater?
Jeg gad vide, hvor mange vælgere der kapres via valgplakater. Det er et umådeligt spild af ressourcer tilligemed. De var sikkert gode nok inden vi fik alle nymodens elektroniske medier. Men i dag? Det er efter min mening helt ude i hampen! Kan nærmest få mig til at blive sofavælger. Lad os få en Anti valgplakat fraktion!
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-15 16:14

Problemet er at de er røvkedelige, et stort portræt og bogstaver der er så små at de er, som du selv er inde på, trafikfarlige.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-06-15 16:20

Jeg synes, at valgplakaterne er en stor del af valgkampen!

Hvor meget de flytter aner jeg ikke, men jeg tror de er vigtige for at minde folk om at de skal huske at stemme.

Som det er i dag, må TV-stationerne IKKE vise politiske reklamer eller programmer der er betalt af de politiske partier, og det gør sikkert at partierne er nødt til at sætte plakater op for at vise flaget.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-06-15 18:31

Nej jeg mener at ingelein, og andre tager fejl disse valplakater er helt i orden og de er ikke farlige for trafikkanterne folk læser ikke disse plakater som man normalt gør, så farlige er de bestemt ikke, de kan få folk til at gå ind på nettet og undersøge nogen af de ting de nåede at se da de kørte forbi en de mener ser godt eller spændende ud de læser dem jo ikke ord for ord.
Det kan da godt ske at de på et tidspunkt vil blive for gammeldags og derefter ikke igen blive opsat mere, men ikke endnu da de gør stadigvæk en god figur og kan stadigvæk bruges.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-15 18:47

Jo, de er ikke længere nødvendige, og slet ikke demokratiske,
nogle partier har bedre trykkerier og flere penge end andre,
ligesom de er hurtigere til at erobre de bedste lygtepæle.

Og husk så at få dem taget ned igen, når I har tabt valget...

Noget jeg hellere ville se, var en kopi af den stemme seddel,
som jeg skal sætte x på den 18. juni.

Med mulighed for at se og vurdere de forskellige kandidaters synspunkter.

Så jeg ikke igen dummer mig igen som sidste gang, hvor jeg stemte på et parti
der gik ind for end bro fra Fyn til Als. Langt billigere end Femern broen.

Men hvor vor lokale spidskandidat for dette parti helt glemte at nævne denne bro i sit valgprogram, og hun blev så heldigvis ikke valgt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-06-15 19:01

Citat
nogle partier har bedre trykkerier og flere penge end andre,

Det er rigtigt, men det bliver meget dyrere, hvis partierne kun kan have reklamer i aviser, busser, og radio og TV, når/hvis det bliver muligt.

Plakaternes rolle er at vise de lokale kandidater, så folk kan se hvem de vil stemme på, uden ville det i (endnu) højere grad blive partierne, der bestemmer hvilke kandidater der vælges!

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-06-15 19:06

netop vagnr, vi skal sku ikke have samme tilstande som USA.
alan57

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-15 20:23

Citat
jeg tror de er vigtige for at minde folk om at de skal huske at stemme.
et godt argument for at bevare traditionen med valgplakater
Citat
Plakaternes rolle er at vise de lokale kandidater, så folk kan se hvem de vil stemme på
endnu et argument for valgplakater - de hører med til en valgkamp.
Personlig tror jeg ikke valgplakater flytter særlig mange stemmer om nogen overhovedet men man får sat et ansigt på de kandidater som stiller op, valgmøder er der ikke ret mange som gider deltage i selv om der er god lejlighed til at høre hvad de lokale kandidater har på programmet.
Jeg vil hellere høre de lokale kandidater end spilde tid på en formandsduel som der er på TV lige nu

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-06-15 21:12

Ja, men for pokker - meningen er vel at plakaterne skal flytte stemmer eller som nogen nævner, præsentere lokale kandidater.
Vi er vel ikke så uoplyste, at vi ikke selv kan finde ud af, hvilket program de enkelte kandidater har. Hos os hænger den samme mand på samtlige lygtepæle med 25 meters mellemrum. Det er et enormt spild af ressourcer - både materiale og arbejdstid.
Ok jeg har også været sofavælger enkelte gange, hvor jeg syntes at det kunne være hip som hap, hvem jeg stemte på. Jeg har arbejdet i det kommunale system på politiker niveau, ikke som politiker, men som sekretær for diverse borgmestre og udvalg og har set , hvordan man bager rævekager .
Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-06-15 21:38

Citat
Vi er vel ikke så uoplyste, at vi ikke selv kan finde ud af, hvilket program de enkelte kandidater har.

Det har du helt ret i, for dem der er interesserede i politik, men det er jo langtfra alle, der synes politik er interessant.

For den sidste gruppe tror jeg de "plakatfulde" gader hjælper dem til at stemme!

I Christiansfeld, var det vist, må kandidaterne IKKE hænge valgplakater op, det kunne være spændende at se, om valgdeltagelsen/andelen af stemmer på personer i stedet for listen osv. påvirkes af de manglende plakater i forhold til i nabobyerne?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-15 08:41

Valgplakaterne er et sundt tegn på demokrati. Så kan alle opstillingsberettigede partier få en 'stemme'. Jeg ved ikke om I har lagt mærke til at alle 'valgplakater' hér på kandu.dk, ja du læste rigtigt !!! ...agiterer for Venstre? Alle brugere af dette site kunne så gå hen og få den opfattelse, at der kun er eet partis kandidater at stemme på. Dette imødegås ved at alle kan opsætte deres 'reklame' i det offentlige rum ...ikke kun de som har penge til at komme i medier som dette og har de rette erhversnetværk og lobbyvirksomheder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-06-15 09:01

Jeg må vist lige trække den tilbage med Venstre's valgplakater. Der er også plakater for DF

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-06-15 10:10

Angående plakater og sikkerhed, så er det da værre med de store tv skærme der efterhånden står i eller meget tæt ved alle lyskryds/ anden regulering, oplever tit at billister er mere optaget i reklamerne end selve trafik reguleringen.

Men ellers er det vel et lævn fra dengang man ikke havde TV eller PC, og ikke havde råd til dagens avis.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-15 02:25

Citat
..som sekretær ...har set , hvordan man bager rævekager .

Dét behøver man sgu ikke have været sekretær for at bemærke
Jeg mener at kunne huske Farum ..og en hr. Brixtofte

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-06-15 04:59

Molo, du må være et oplagt emne for valgannoncer på Kandu, jeg har endnu ikke set en eneste!

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 09-06-15 22:55

Er helt enig med ingelein. Synes efterhånden det virker frastødende,med disse kontrafejer. Flere af dem burde bortcensureres,på grund af "komisk udseende".
Og denne appel,er jeg med på:
Citat
Og husk så at få dem taget ned igen, når I har tabt valget...

Vi ser gang på gang,valgplakater hænger i lysmaster uger (måneder) efter valget. Eller flyder i vejgrøfter lang tid efter....direkte uforskammet. Og efter min mening,et hån på vort højt besungne demokrati. (Når først valget er overstået,så op i ........ med plakater).

Citat
For den sidste gruppe tror jeg de "plakatfulde" gader hjælper dem til at stemme!

.......efter en pludseligt indskydelse. Som når man ser een eller anden idiotisk tv-reklame.
Gu fri mig vel,for den mentalitet,vagnr. Jeg har det sådan,at hvis jeg ikke kan finde et parti,jeg bare sympatisere lidt med,vil jeg hellere erlægge min stemme,hjemme under sofaen.
Men OK,vi er forskellige,heldigvis.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-06-15 06:02

Skal jeg endelig brokke mig over valgplakaterne er det at langt, laaaaangt de fleste er gabende kedsommelige, et ansigt, en partifarvem et partibogstav, evt et kort slogan, gab

Jeg har aldrig set en valgplakat, der kunne trække min opmærksomhed væk fra trafikken!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-06-15 08:25

Ja, og "hva nøtt er et te" ? Det kunne være spændende om partierne kundgjorde, til hvilket humanitært formål sparede penge til valgplakater ville gå til!
Jeg ved, at det er partiernes ungdomsorganisationer, som står for valgplakatshowet - ganske gratis! Fedt, hvis det er rigtigt at Christiansfeld Kommune undsiger valgplakater i år.
Hvis det så også er et spørgsmål om at flest penge= flest valgplakater, kan jeg ikke længere se noget formål med den demokratiske tanke.
Hvad er der for resten blevet af byernes plakatsøjler? I flere jyske kommuner blev de erstattet af gratis læskure
Til gengæld for reklameplads. De fleste er nu ødelagte - hærværk, og firmaet bag skurene har droppet dem.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-15 08:40

vagnr ->

Citat
Molo, du må være et oplagt emne for valgannoncer på Kandu, jeg har endnu ikke set en eneste!

At jeg ser reklamer fra nævnte partier og får tilbud om Billig arbejdskraft?

Det kommer sig nok af min 'søgeprofil' på nettet. Den som firmaer lever af at indsamle og sælge videre vha. cookies. Imidlertid troede jeg at denne målretning af indhold tildels kunne imødegås imødes ved at forbyde 3.part cookies og iøvrigt sletter jeg dagligt cookies og 'midlertidige internet filer', samt rydder den cache Flash opretter og alskens log filer i andre programmer. Dette gøres let med Ccleaner ...og de rette 'options' valgt.

Men nej; i et spørgsmål jeg stillede om reklamerne her på kandu oplyste en anden bruger mig om, at der skam også findes SUPER cookies:

http://www.radicalresearch.co.uk/lab/hstssupercookies

..og andre teknikker: https://panopticlick.eff.org/

..når det kommer til at 'forfølge' folk med alskens 'målrettet' gøjl og gejl.

Her kan du vha. menuerne til venstre teste, hvor meget der egentlig kan hentes af information fra din browser, når du surfer rundt på nettet:

http://browserspy.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-06-15 09:54

Jeg ser heller ikke skyggen af nævnte reklamer. Har prøvet med både OE og Firefox. Med og uden Adblock.

Må jeg så lige benytte lejligheden,til at gi`vagnr,en slags undskyldning:
Citat
Gu fri mig vel,for den mentalitet,vagnr.

Den ser lidt "hvas" ud,"på tryk".
Det var ikke din "mentalitet",jeg var ude efter. (Respekt for den). Men indholdet i bemærkningen.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-06-15 18:43

Mosebaek, jeg er en virkelig tykhudet gammel ronkedor, så det generede mig ikke det fjerneste, men tak alligevel

Molo, jeg orker ikke at bruge alle mulige cookiefjernere, men får alligevel aldrig valgreklamer på Kandu, underligt, men fint for mig, jeg ved godt hvad jeg skal stemme

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-15 19:33

Når man nu ikke må gøde tæt på vandløb, hvad så med: Ingen valgplakater tæt på færdselsveje?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-06-15 20:42

Citat
Når man nu ikke må gøde tæt på vandløb, hvad så med: Ingen valgplakater tæt på færdselsveje?

Arhh, svendg, det er helt ude i hampen!

At sammenligne 1 måneds visuel forurening ca. hver fjerde år på vores veje (for dem der mener det) med en overgødskning der løber ud i vandløb mv, skaber iltsvind, bundvendinger og massedød i fjorde og havområder, der ødelægger natur, fiskeri, turisme i flere år, samt giver nitratforurening (eutrofiering) = ødelæggelse af naturområder fx enge (vilde planter tåler ikke de mængder gødning der regner ned) mv., kan ikke være dit alvor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-06-15 21:22

Citat
burde bortcensureres,på grund af "komisk udseende".

Tænk? hvis de så også havde `burka´ på, så skulle man jo til at bruge tænkeren for at stemme...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-06-15 22:00

Jeg mener at erindre,for årtier siden,der blev snakket om at vi skulle til at stemme pr. internet.
Det burde da også være en smal sag at realisere. Med f.eks. nem-id. Der kunne jo så nok,hæftes noget valgreklame på samtidigt.

Og så væk med de tåbelige plakater. Flere af dem,ligner jo et dårlig forsøg på at være morsom.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-15 22:17

Det er altså ikke hele tiden valgplakaterne dukker op.

Jeg får skam også tilbud om Polske tolke
Citat
polsk tolk og oversætter - tlumacz jezyka dunskiego

(Ret praktisk, hvis man har reageret på annoncen om; Billig arbejdskraft: http://arbejdsudleje.dk/ ) ..og endnu mere sært: Læsehjælp til blinde..
Ja, det er nok en af de typer annoncer som blinde analfabeter sikkert har stor glæde af, at kunne finde her på sitet.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-06-15 22:48

Molo, jeg tror du har en mere avanceret version af Kandu, end den jeg bruger.

M.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 10-06-15 23:35

Tak for svaret Mosebaek.
Tråden er ved at løbe løbsk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-06-15 12:00

Selv tak!

Håber de snart finder på et nyt system.

Vh. M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-15 12:17

Jeg har nogle gange været valgtilforordnet, der er det tit et problem med nogle få af etnerne, mændene prøver at komme med ind i boksen, så de kan sikre sig konerne stemmer "rigtigt"!

Med "nem-id"! og internet hjemmefra ville de (altså de få jeg nævner) bare tage valgkortet, og stemme for konen

Så jeg tror der går mange år, før man kan sidde i divaneseren og stemme.

I morgen skal jeg ud på et par plejehjem og hjælpe de gamle der ikke selv kan med at sætte krydset, men vi er altid to tilfordnede, en fra hver blok, det plejer at være ganske hyggeligt, og helt uden snyd!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-06-15 13:20

Som IT nørd ...vil jeg be-'stemt' ikke være tryg ved elektroniske stemmer:

1.) Intrusion (..også kaldet hacking)
2.) 'Man in the middle' problemet ..ups: Dine DATA er blevet ændret på vejen til modtageren.
3.) 'Behind the disk' manipulation ...aeh; Der sidder jo ADMIN's rundt omkring.
4.) Identitet's tyveri.
5.) Som vagnr er inde på: Privat obstruktion.

Kort og godt ..uden fysisk ID og/eller DNA profil?

...ingen sikkerhed for, at det er vælgeren selv som stemmer.

DNA profiler?

...ønsker vi virkelig at lade vore elektroniske kommunikationsapparater håndtere disse ?

</MOLOKYLE>