/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Påtvungen Fjernvarme
Fra : svendgiversen
Vist : 925 gange
185 point
Dato : 17-05-15 20:54

Jeg har tidligere boet mange år i Sønderborg, hvor jeg var meget tilfreds med vor fjernvarme,
og da jeg for 3 år siden flyttede ned til min nye kone, var jeg ked af at vi ikke kunne få det her.

Siden har vi investeret for at reducere vore varmeudgifter her på Fjordvej i Egernsund,
først over 30.000 til nyt naturgasfyr, 60.000 til solceller og sidst ca 20.000 kr til varmepumper,
noget det har mere end halveret min kones tidlige varmeudgifter.

Og så kommer det paradoksale, nu vil kommunen pludselig nedgrave fjernvarmerør
her på vor smalle, kun ca 3 meter brede vej, lige ud til Flensborg fjord.

Jeg kender ikke de økonomiske konsekvenser, der er informationsmøde her den den 20. maj,
men der bliver jo sikkert tale om en betydelig tilslutningafgift?

Og med vor investeringer på over 100.000 kr,
inclusiv et nyt effektivt fyr til naturgas,
vore solceller efter gammel ordning med modregning,
og vor nye varmepumpe med en energifaktor på over 5,
iøvrigt drevet af overskuddet i el fra vore solceller,
har vi ikke længere ønsker om at få fjernvarme.

Men kan kommunen påtvinge os en uønsket tilslutning til fjernvarme?
Noget der også i lang tid vil give store trafikale probler her "o æ tangsti"...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-15 21:01

Citat
Jeg kender ikke de økonomiske konsekvenser, der er informationsmøde her den den 20. maj,
men der bliver jo sikkert tale om en betydelig tilslutningafgift?

Citat
Men kan kommunen påtvinge os en uønsket tilslutning til fjernvarme?
Noget der også i lang tid vil give store trafikale probler her "o æ tangsti"...

Jeg vil tro, at du og din samleverske kan få svar på dit spørgsmål til informationsmødet.

Hvis du ikke kan vente til den 20. maj, så ringer du da bare til kommunen i morgen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 21:01

Har der ikke været ´høring´ om det, eller ´taler´ de bare højt.
For 15 år siden havde jeg problemet på en anden adresse, og fik at vide at når de endelig var igang med rode vejene op - så lå de stikledninger på samlige veje i byen.
Hvis man som de første var med, kunne man så undgå senere udgifter ved tilslutning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 21:04

NB: varmen var forresten dyrere end oliefyret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-05-15 22:07

Jeg skulle måske have oplyst at vi er nogle naboer der vil forsøge at protestere på det kommende informations møde, bl.a. med en lokal analyse af vort behov for fjernvarme, hele 5 grundejere på stribe, her på den smalle del af vejen, har sagt at de ikke har behov for fjernvarme.

Så vi søger informationer inden mødet, herunder primært, hvad kan kommunen tvinge os til?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 23:13

Citat
Så vi søger informationer inden mødet, herunder primært, hvad kan kommunen tvinge os til?

De gør som det passer dém - op i køen af utilfredse Danskere...
Citat
hele 5 grundejere på stribe, her på den smalle del af

Det gælder IKKE beboere som allerede bor på vejen, men dem der flytter ind i din bolig om 5 år = så derfor?? er de i deres gode grund til at ´fise´ ledninger længere ud end det ønskes, om du så kommer til at betale, tvivler - da det som regel bare er brok fra grundejere = men MØD OP og se/spørg.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-15 00:12

Kære Svend - strit imod, alt hvad naboerne, Fruen og du formår. Fjernvarmeafgift er "det nye sort" for Statens afgiftselskere. Da I har miljøvenlige varmekilder, har I gode kort på hånden.
Bedste hilsner.
pb

Sørg for at få alle jeres naboer med eller helst dem, der osse er miljøvenlige mht. varmekilder.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 185 point
Dato : 18-05-15 05:12

Hovedreglen er, at hvis en bygning får mindst 50% af sit varmebehov fra vedvarende energi kan den fritages for tilslutningspligt, desuden har man 9 års frist til at tilslutte sig og folkepensionister har KRAV på dispensation, så jeg gætter på I er i salveten

Læs meget mere her fra min tidligere arbbejdsplads

http://www.ens.dk/undergrund-forsyning/el-naturgas-varmeforsyning/forsyning-varme/regulering/tilslutningspligt-0

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-05-15 11:22
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-15 11:23

Tak for gode svar, især de sidste, og ja vi vil møde op og protestere,
vi er pensionister, men det er de andre med varmepumper ikke.

Og vagnr, det er lige den slags oplysninger vi har brug for,
du har besvaret spørgsmålet, men jeg lader det stå lidt endnu,
der kan jo være andre der har brug for de samme informationer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-05-15 11:24
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-15 11:31

Skal du meddele noget eller spørge om noget vigtigt ...................... så gør det skriftligt, ellers er der stor chance for at de får hukommelsestab.

Og som vagnr siger, så kan i sagtens slippe da i har lavet alle disse tiltag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-15 11:45

Tak, katekismus, fjernvarmen leveres fra Gråsten, men da det er samme kommune,
er det sikkert de samme regler der gælder.

Og Eyvind, jeg har lavet en behovsanalyse, skriftligt med underskrifter,
som jeg vil overrække på informations mødet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-15 11:48

Ok - held og lykke med kampen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-05-15 12:28

Lad os høre resultatet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-15 12:44

OK, jeg venter med at lukke til efter informations mødet...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-05-15 20:07

Citat
OK, jeg venter med at lukke til efter informations mødet...
Godt, hvilket giver mig tid til et gæt.

Det socialistiske samfund som Danmark (desværre) er blevet, tvinger man bare sagesløse borgerne til det, som socialisterne vil ha'....Længere er den såmænd ikke.

Jeg vil næsten æde min gamle fedtede jagthat - tyrolermodellen - på, at du - eller samleversken bliver tvunget til at installere fjernvarme - om ikke for andet, så for det gennemtæskede argument de bruger hvergang - nemlig: CO2 forurening og bla bla bla bla og sultne negerbørn..... skyld.

Vedr. dine højtelskede solceller. Nu har du vel læst hvilket afgifter socialisterne har påtænkt - hvis de - Gud forbyde det - skulle gå hen og vinde valget?

Sååååå, den dér med, "om de kan tvinge Jer til fjernvarme" Det kan du den onde fløjtme tro de kan - og de gør det!

Yes, det var et par linjer herfra........Bare så I ikke går hen og glemmer mig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-05-15 06:55

Citat
Det socialistiske samfund som Danmark (desværre) er blevet, tvinger man bare sagesløse borgerne til det, som socialisterne vil ha'....Længere er den såmænd ikke.

Jep, hellere jægernes bedste ven, Løkkeridderen, der forbød hobbyknive, lommeknive (jeg kan sagtens åbne min schweizerkniv med en hånd, det er bare besværligt), køkkenknive og sløve bordknive (udenfor egen grund), eller den ræverøde Schlüter, der i 1985 forbød et af min barndoms kæreste legetøj, slangebøssen!

Jeg har nu stadig min bedste slangebøsse fra dengang liggende, just in case

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-05-15 18:56

Citat
eller den ræverøde Schlüter, der i 1985 forbød et af min barndoms kæreste legetøj, slangebøssen!
At knivloven og daværende slangebøsse-lov blev til, skyldes udelukkende at repræsentanter fra "Fredens Religion" (mis)brug

At slangebøsserne blev forbudt var jo pga. at perkerknægtene lavede byens gader om til et mini Beirut. Og knivloven blev til fordi, flere turister -og især den italienske dreng fik skåret halsen over i bedste Koran-stil.

Tilbage til Schlüter. Han udførte 2 gode ting.
1. Han fik ryddet op efter Ankers kaos.
2. Han fik afskaffet Dyrtidsportionerne.
Og erkendte at Ideologi er noget bras.

Men knivloven er noget forbandet makværk. -Og nuværende regering evner ikke - og ønsker heller ikke at lave loven om

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-05-15 20:01

Citat
At slangebøsserne blev forbudt var jo pga. at perkerknægtene lavede byens gader om til et mini Beirut

NIX, slangebøsserne blev forbudt pga. af optøjerne på Nørrebro v. "Fredensgade", hvor politiet blev beskudt med slangebøsser!

Knivloven er vi vist enige om, men HTS har jo brugt det meste af tiden på at rydde op efter endnu større fadæser fra VKO-tiden, nemlig det økonomiske morads især Fogh skabte, og LLR ikke turde/kunne/ville rydde op i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-15 20:06

Én god ting er der ved jeres fjernvarmehalløj, nemlig at I ikke har tid til at føre kemisk krig mod vorteroden. Den lyser smukt gult på en årstid, hvor næsten intet andet er fremme, og den lægger sig til at visne, når alt det ønskede skal frem i lyset. Her i baghaven holder vorteroden på smukkeste vis skvalderkålen væk. I forhaven er der ingen vorterod, og der har jeg hvert forår en sej kamp mod netop skvalderkålen. Vores vinbjergsnegle glider lige nu fredeligt frem og tilbage over de faldne vorterod og spiser resterne, og alle er glade.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-05-15 22:03

En sød historie pb, og jeg har intet mod vorteroden, men det har min kone, og vist med rette?
Den har på få år bredt sig fra nabo og kirkegårds skrænten, uhæmmet, værre end mælbøtter.

Men bortset fra det, vi har lige haft det første orienteringsmøde om fjernvarme her i Egernsund,
langt flere mødte op end borgerforeningen havde forventet og vi måtte flytte til den gamle
gymnastiksal i den nedlagte skole, hvor mødet blev holdt.

Som nævnt er det Gråsten Fjernvarme der står for installationen af fjernvarme her,
og lederen, også hovedtaleren derfra, var tydeligt overrasket over den store interesse.

Men tilsyneladende er alle planer om nedgravede fjernvarme ledninger allerede fastlagt,
og Fjordvej, hvor vi bor, er en vigtig del af varme nettet fra Gråsten, hvor de har påstået
CO2 neutral varmeforsyning, med solceller, halmballefyr og meget mere.

Vi har jo investeret lidt over 100.000 kr i alt til alternativ energi.
Alternativet fra Gråsten fjernvarme er for et 130 kvm hus:
Tilslutning 19.500, Stiklednig 15.000 for op til 15 meter, ialt 34.500 kr.
Hertil kommer udgifter til fjernelse/nedlægning af eksistrende varmeforsyning,
så ialt en alt betalt tilslutning på 56.500 - 61.500 kr.

Og så en sammenligning af årlige omkostninger:
Fjernvarme ca 11.000, naturgas ca 21.000 og pillefyr ca 13.000 kr...

Da jeg efterspurgte et 4. alternativ, egen varmepumpe drevet af egne solceller,
kunne han tydeligt ikke lide spørgsmålet og sagde at det kunne vi diskutere bagefter.
Og jeg fik ikke afleveret vor behovsanalyse, fordi en af naboerne fortrød,
og først ville have informationerne fra dette første informations møde.

Fair nok, og vi bliver ikke tvunget til fjernvarme, kun Sønderborg kommune kan gøre dette.

Men næsten sikkert, at vor smalle vej her bliver gravet op og forsynet med fjernvarmerør,
som vi ikke har brug for, og til stor gene mens de graver og spærrer vejen,
men så får vi nok meget tiltrængt nyt asfalt bagefter, sikkert med flere års forsinkelse...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-15 12:14

Citat
Da jeg efterspurgte et 4. alternativ, egen varmepumpe drevet af egne solceller,
kunne han tydeligt ikke lide spørgsmålet og sagde at det kunne vi diskutere bagefter.

I enrum

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-15 13:31

Da vi allerede har investeret i solceller og varmepumpe, er det ikke aktuelt for os,
men spørgsmålet melder sig jo, er det virkeligt nødvendigt at nedgrave kilometer lange
fjernvarmeledninger, i dette tilfælde med ekstra store rør under fjorden fra Gråsten?

Selvfølgelig kan et stort centralt fjernvarværk have en bedre virkningsgrad en et lille lokalt,
men både solen og den lune luft til varmepumpen er der jo også her ved vore huse,
og der er jo, bortset fra de store investeringer, også varmetab på ledningsnettet.

Vor mand fra Gråsten fjernvarme, nævnede at man ønskede en mindst 25 graders reduktion
mellem indgangs og udgangs temperaturen, ellers koster det ekstra,
så der er jo omkostninger ved at pumpe vand frem og tilbage...

Noget jeg kom til at tænke på, hvad med at indsætte en ekstra køle pumpe på returen,
er det lovligt/rentabelt??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-15 14:31

Citat
Noget jeg kom til at tænke på, hvad med at indsætte en ekstra køle pumpe på returen,
er det lovligt/rentabelt??

Tjaeh, man kunne lade være med at isolere returrøret lige så godt.

De kloge herrer regner virkelig store afstande ud, mens jeg boede i Farum blev de to varmeværker i byen skruet ned og der blev etableret rør helt fra Hillerød kraftvarmeværk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-15 16:28

Årsagen til at det hede vand skal afkøles, har noget at gøre med genopvarmningen på værket.
Der skal vandet være så "koldt" som muligt.
Forbrugsmåleren måler mængde/temperaturforskel på ind og ud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-15 16:55

Ja, jeg kender godt det med at fjerne isoleringen på returen, det gjorde vi,
fik lidt varme i tørrekælderen, og sparede, dengang man kun målte gennemstrømningen.

Lidt vanskeligere i dag hvor man også måler temperaturforskel.

Men ville det ikke være en god ide, både for forbrugeren og fjernvarmeselskabet,
hvis man kølede returvandet ned?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-15 18:36

Citat
Men ville det ikke være en god ide, både for forbrugeren og fjernvarmeselskabet,
hvis man kølede returvandet ned?

Ærligt talt jo, men her i landet har vi jo ikke tradition med at bygge volumeniøse køletårne.

På et tidspunkt i Farum fik vi en ret avanceret natsænkning hvor vi kunne bestemme tiderne selv via computeren og samtidigf havde vi fået energiruder, men på et tidspunkt brokkede de sig over at der blev brugt "for lidt varme" og så droppede de natsænkningen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-15 19:07

Tak for svaret vagnr.

En anden gang må vi vurdere fordele, fælles eller egen varmeforsyning,
men du har forklaret, hvad man ikke kan pådutte os pensionister med egen alternativ energi.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-05-15 19:29

Selv tak, svendgiversen, i det mindste har I nu frit valg om I vil tilslutte jer eller ej

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-05-15 21:14

Noget der undrer mig, ud over det aktuelle om fjernvarme,

jeg hævede spørgsmålet med 20 points, bare for at det kunne komme øverst på listen,
og de mange, der gerne ville se resultatet fra vort energi møde, let kunne se det.

Det røg så op blandt dagens nyeste spørgsmål her fra i dag, den 21. maj,
men efter at jeg havde godkendt et meget kyndigt svar, røg det tilbage til den 17. maj?

Er det normal kandu praksis, at tidligere stillede spørgsmål, der får fornyet aktualitet,
med ekstra nye points, rykkes tilbage, når de godkendes??