/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Brøkerpension
Fra : bibsamie
Vist : 628 gange
300 point
Dato : 12-05-15 19:20

Er der nogen her der kan fortælle mig hvad Brøker pension er og hvordan det virker, en ven til mig bliver pensionist om ca et år og har idag fået brev om Brøker pension uden at forstå hvad der menes, forklar det gerne hvis du ved noget om det

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 310 point
Dato : 12-05-15 19:26

Pensionen reguleres efter hvor længe man har opholdt sig i Danmark, altså groft sagt været med til at opspare til samfundet.

http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-og-stoette/vaerdatvide/social_pension/faelles_bestemmelser_for_social_pension/broekpension/broekpension/sider/default.aspx

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-05-15 19:27
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 20:45

Og hvorfor så denne mærkelige betegnelse: Brøker pension, ikke med æ og å, men ø,

hvordan skal de, som det vist drejer sig om,
indvandrere med begrænset ophold her i Danmark
finde ud af vore mærkelige bogstav betegnelser?

Hvad med at finde en betegnelse på denne, også for mig helt ubekendte pension,
som vi alle, også vore mange indvandere og potentielle pensions nydere, kan forstå??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-05-15 20:48

Fordi det - matematisk set - er en brøk.

Tælleren = antal år i DK, nævneren = antal nødvendige år i DK.

Deraf navnet brøk pension.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 21:14

Ratio, relative live in Denmark, pension,
eller noget tilsvarende forståeligt for vore indvandrere, som det jo drejer sig om.

Typisk, insider dansk, skrankepave, pensions betegnelse...

Godkendelse af svar
Fra : bibsamie

Dato : 12-05-15 21:16

Tak for svaret LuffeA.