/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Liste over oversatte engelske gloser?
Fra : cristian2
Vist : 750 gange
40 point
Dato : 12-05-15 14:54

Jeg har sat mig for at træne mit engelsk. Der er flere teknikker på youtube, jeg har tænkt mig at prøve af. I den forbindelse er jeg ude efter en liste over gængse engelske gloser oversat til dansk - skal vi sige på gymnasie-A-niveau ... (Det virker uoverskueligt at tager Den Røde Ordbog forfra). Er der nogen der ved hvor jeg finder en sådan liste/kompendium?
Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-15 15:02
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 15:09
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 15:21

Undskyld, det er jo sikkert også dig?

Og gør nu ikke som min kone, hun ser Down Town, Stormagasinet og nu en australsk serie,
med et old fasion engelsk man talte for 100 år siden.

Men engelsk er jo et stort sprog, med mange varianter, så hvis du kan røbe i hvilken retning/
område du ønsker at forbedre dit engelske; business, kunst, rejser etc. kan vi bedre hjælpe dig.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 12-05-15 15:34

Citat
hvis du kan røbe i hvilken retning/
område du ønsker at forbedre dit engelske; business, kunst, rejser etc. kan vi bedre hjælpe dig

Det er business! Men der er grundlægende færdigheder jeg nok først skal have på plads. Måske nogle interaktive hjemmesider har specialiseret sig i det?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 12-05-15 15:48

Jeg kan lige supplere med et par eksempler, hvorfor det er så vigtigt at vælge ønsket engelsk:

Som ung ingeniør, med speciale i hydraulik, besøgte jeg et engelsk universitet,
jeg talte hele dagen uden problemer med proffesoren og hans medarbejdere,
så om aftenen, da vi skulle ud for at spise havde han sin kone med, som jeg fik til bords,
og hun talte om noget helt andet jeg slet ikke forstod, jeg troede græs var gras ikke lawn,
og værre endnu, dyner, puder og alskens skrammel i en engelsk husmors tilværelse.

Så da jeg blev lidt ældre arbejdede vi sammen et amerikansk hydraulik firme i det nordlige USA,
vi blev oplært i den seneste teknologi inden for hydrauliske tranmissioner,
igen uden sproglige problemer,

og vi fik endda lov til at bo i deres gæste hus, ellers kun for store kunder.
Så om aftenen kom der besøg fra det sydlige texas af en meget stor kunde,
og jeg forstod igen ikke hvad min bordherre sagde.

Jeg kan stadig bedre lide/forstå Crocodile end de åndsvage gamle australse ladier, her kl 5.00

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 16:26

Undskyld igen, selvfølgelig klokken 17.00; pm og am, hvornår lærer de at døgnet har 24 timer?

Og business engelsk, så er det meget lettere, meget mere præsist,
og du kan frævælge mindst 80 % af ordene i den røde ordbog...

Her har du over 7000 svar på business engelsk:

http://www.bing.com/search?q=%22business+english%22&go=Send+foresp%C3%B8rgsel&qs=ds&form=QBLH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 17:14

>Men der er grundlægende færdigheder jeg nok først skal have på plads...

Det er måske ikke kun sproglige, men hvordan man optræder i et angelsaksisk selskab?
Her kan jeg ikke hjælpe dig, kun komme med et par afskrækkende eksempler:

I min grønne ungdom sagde jeg "du" til en af tysklands førende control direktører,
heldigvis bar han over med mig på grund af mit hjælpeløse tysk.

Senere, efter en konference, skulle vi hygge os med at gå ud for at skyde til måls,
og min direktør sagde: Nun wollen wir Scheisen gehen, ikke Schiesen gehen.

Værst er det hvordan man gebærder sig i blandet selskab med amerikanere og tyskere,
engang koksede det for min senere chef, der tiltalte tyskerne på engelsk
og amerikanerne på tysk.

Så er det lidt svært for tyskerne at holde på formerne, Sie Sie Ihnen...
Men selv om alle engelsk talende siger you, så er der også her tydelige forskelle, mam...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-15 21:31

cristian2, dette kunne være en mulighed

https://www.saxo.com/dk/engelsk-forretningssprog-cd-rom_ukendt_9781846062025

og den er helt uden afsnit af føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-15 22:17

Business engelsk ???
Så starter du her: http://cambridgeinstitute.dk/?page_id=265&gclid=CLfo4qyCvcUCFYTVcgod0bMAZw:-() </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-15 22:21

UPS... en link-fejl fra min side
Det er en ommer:

http://cambridgeinstitute.dk/?page_id=265&gclid=CLfo4qyCvcUCFYTVcgod0bMAZw

Sådan ...
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-05-15 23:42

der findes et lille spil (gratis) det hedder Amazing Pyramids

"C:\Program Files (x86)\GameTop.com\Amazing Pyramids\Amazing Pyramids.exe"

Jeg syntes det er svært men det indeholder mange niveauer af britiske gloser, det skal siges at der ikke er ordforklaringer, men det engelske sprog har omtrent 400000 ord og laver nye ofte.
MV2

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-07-15 10:44

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-15 11:16

Selv tak tak, igen igen...