/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
"Bly"fri/-holdig 95 til Kadett 1,3 S
Fra : iluap
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 10-12-01 09:19

Min -85 Kadett banker lidt på "bly"fri 95 - har nogen erfaringer med, at det hjælper at bruge "bly"holdig?

Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 12:56

"iluap" <iluap.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:V7_Q7.5862$z4.717849@news000.worldonline.dk...
> Min -85 Kadett banker lidt på "bly"fri 95 - har nogen erfaringer med, at
> det hjælper at bruge "bly"holdig?

Der skulle ikke være den store forskel på +BLY og -BLY da der ikke er bly i
mere!!!
Jeg har en Kadett fra 87 den æder da 92 blyfri uden nogle problemer, den
kører længere på det end på 95 Bly, af en eller anden grund.
Har du prøvet at hælde lidt oktanboost i eller det skidt man kan komme i
blyfri så den bliver "blyholdig"???

Hvordan kan man hhre motorbanken er det ventilerne der laver lyde eller
hur....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-12-01 14:03

MKP wrote:

> > Min -85 Kadett banker lidt på "bly"fri 95 - har nogen erfaringer med, at
> > det hjælper at bruge "bly"holdig?
>
> Der skulle ikke være den store forskel på +BLY og -BLY da der ikke er bly i
> mere!!!
> Jeg har en Kadett fra 87 den æder da 92 blyfri uden nogle problemer, den
> kører længere på det end på 95 Bly, af en eller anden grund.
> Har du prøvet at hælde lidt oktanboost i eller det skidt man kan komme i
> blyfri så den bliver "blyholdig"???
>
> Hvordan kan man hhre motorbanken er det ventilerne der laver lyde eller
> hur....

Nu findes saadan en klassisk 1.3'er jo i N (normal) og S (super) alt
efter kompressionsforholdet, oktankravet og ydelsen.

Den oprindelige post var ang en 1.3S dvs højt kompressionsforhold og
altsaa 98oktan.
Din er så nok en 1.3N dvs alm tynd benzin.

Man skulle kunne stille taendingen lidt tilbage, med effekttab og andre
daarligdomme til foelge, dog ikke helt fra 98 til 92.

Mvh
Roberto

--
Er der forresten nogen der ved hvorden man monterer centrallaas paa en
Ascona?

Accepteret svar
Fra : Sonofsun

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-01 23:38

hey.

din motor er en 1.3s siger du, dvs det er Opel´s OHC motor, som jeg helst ikke vil udtale mig om, da det ikke er det fineste opel har lavet, men ok
tilbage til dit problem, du kan med fordel, ca. hver 3-4 gang hælde "blyholdig" benzin på den, bruger jeg selv til min Record, 2.0s, da den oss gerne vil hamre lidt efter længere tid på "blyfri", jeg har ladet mig fortælle, at det skyldes at det bruges som (delvis) smøringsmiddel til ventil løfterne, så prøv det, og hvis ikke det hjælper, skal der nok mere til, måske en justering af ventiler?

håber det hjalp dig lidt, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående mail.

Med Venlig Hilsen
Johnny Hagstrøm
sonofsun@anarki.dk

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 10-12-01 23:40

hey.

din motor er en 1.3s siger du, dvs det er Opel´s OHC motor, som jeg helst ikke vil udtale mig om, da det ikke er det fineste opel har lavet, men ok
tilbage til dit problem, du kan med fordel, ca. hver 3-4 gang hælde "blyholdig" benzin på den, bruger jeg selv til min Record, 2.0s, da den oss gerne vil hamre lidt efter længere tid på "blyfri", jeg har ladet mig fortælle, at det skyldes at det bruges som (delvis) smøringsmiddel til ventil løfterne, så prøv det, og hvis ikke det hjælper, skal der nok mere til, måske en justering af ventiler?

håber det hjalp dig lidt, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående mail.

Med Venlig Hilsen
Johnny Hagstrøm
sonofsun@anarki.dk

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-12-01 23:59

"MKP" skrev d. 10-12-01 12:56 dette indlæg :

> Der skulle ikke være den store forskel på +BLY og -BLY da der ikke er bly i
> mere!!!

Jeg ved godt, at der ikke er bly i; det er derfor, jeg har sat det i anførselstegn: "-" -
blyet er skiftet ud med natrium (salt)...

> Jeg har en Kadett fra 87 den æder da 92 blyfri uden nogle problemer, den
> kører længere på det end på 95 Bly, af en eller anden grund.

OK...

> Har du prøvet at hælde lidt oktanboost i eller det skidt man kan komme i
> blyfri så den bliver "blyholdig"???

Nej, det har jeg ikke...

> Hvordan kan man hhre motorbanken er det ventilerne der laver lyde eller
> hur....

Det er nærmest en knitrende lyd, fx. ved 80 i fjerde (i en 4-gears) op af bakke...
motoren bliver p....varm og du kan brænde hul i stempeltoppene...

Mvh.
Hans

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 11-12-01 00:16

> Er der forresten nogen der ved hvorden man monterer centrallaas paa en
> Ascona?

Er det værre end på en Kadett?

Jeg har lige monteret hele svineriet på en 5-dørs med fjernbetjening og alt hvad der bimler og bamler...centrallås hos CD CARDIC til 4 døre koster 592,25 og fjernbetjening (uden blink - kan man selv lave med et par ensrettere og nogle gamle relæer) koster 480,- samme sted, så vidt jeg husker...

Det var et stort arbejde, men ikke specielt svært...

Mvh.
Hans

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 11-12-01 00:23

Hej Sonofsun, det lyder godt nok...jeg "køber" dit svar, men venter lige lidt, hvis andre osse vil kigge ind...

...man kan ikke justere ventiler på en 1,3 S - den har hydrauliske ventilløftere...

PS: hvad er det fineste, Opel har lavet?

Mvh.
Hans

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 11-12-01 11:21

efter min lille mening er noget af det fineste opel har lavet, deres gamle 1.2s, med støbejerns blok, og kædetræk, istedet for tandrem, man skal da være meget ond ved sådan en for at brænde den af, og den er så simpel at lave på at det næsten gør ondt,
Men, drømme bilen er jo nok en Opel Diplomat, som så vidt jeg husker, er den eneste bil Opel har lavet med V8 motor, se det er kram

Med Venlig Hilsen
johnny Hagstrøm
sonofsun@anarki.dk

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 11-12-01 11:52

Okay Sonofsun, så ved man det...

Min kammerat var ved at købe en Diplomat for over 20 år siden - jeg lå lige bag den på min Yamaha 6 1/2, da han fyrede den af - det var en 2-trins automatic - det var lige før at udstødningsrøret skrabede på asfalten, da den skiftede op i 2. gear...ja, det var tider...

Når jeg selv har valgt 1,3 S, er det fordi Mogens Damkjær anbefalede denne motor under en test af Kadett D i Motor i 1984...

Mvh.
Hans

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 11-12-01 12:19

*SUK*

Kommentar
Fra : kylle

Dato : 14-01-02 09:57

jeg mener ikke at en 1,3s er så slem som i siger!!! min kadet har trillet 396781KM. hvor jeg dog fik skiftet topstykke ved ca 250000KM ellers køre den godt! (banker under bordet) det i skriver med at stille ventiler, det er nok knasten der er slidt "huller" i, der har denne motor nemlig et stort problem, den "spiser" knaster.
MVH kylle

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 15-01-02 01:02

Hej Kylle...nej personligt er jeg meget glad for 1,3 S...det er min anden Kadett i træk med den motor...

...hvis din knast ikke er væk allerede, så blir den nok ved med at holde...du kan mærke med en negl om der er furer i den...

Med venlig hilsen
Hans