/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gulvafløb
Fra : winetaster
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 16-04-15 14:45

Skal der være et gulvafløb i erhvervs-baglokaler,
hvor der fx fremstilles dej / milkshake / juice mv. ?
Tak

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-04-15 15:12

Spørg kommunens tekniske afdeling

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-04-15 15:28

Ja, af hensyn til rengøring af rummet.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-15 17:29

www.foedevarestyrelsen.dk/.../Vejledning%20nr%20%209025%20af%2...

5. Valg af materialer i fødevarevirksomheder
Når der skal vælges materialer til fx gulve, vægge og lofter i virksomheden, er det vigtigt at overveje, hvor materialet skal bruges, og hvilke påvirkninger
materialet bliver udsat for.
Det valgte materiale skal være hygiejnisk forsvarligt og kan være forskelligt for fx lagerlokaler med oplagring af fødevarer og lokaler med behandling af
fødevarer.
Se mere om krav til valg af materialer:
5.1 Gulve
5.2 Vægge
5.3 Lofter
5.4 Døre
5.1 Gulve
Gulve skal holdes i god stand, være lette at rengøre og om nødvendigt at desinficere. Gulvene bør være lavet af et vandtæt, vaskbart og ikke-absorberende,
ugiftigt materiale, fx klinker eller vinyl med svejsede samlinger. Hvis disse krav ikke er opfyldt, skal virksomheden kunne godtgøre, at det valgte materiale
ved den konkrete brug ikke giver hygiejniske problemer.
Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel I, punkt 8
Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel II, punkt 1, litra a)
Ofte vil der være behov for et afløb i gulvet, fx hvis der er tale om et gulv i et lokale med våd rengøring. Afløbet skal være korrekt dimensioneret og må
ikke give hygiejniske problemer.
Selve afløbsristen bør være af metal og være fastskruet i gulvet for at undgå, at rotter kommer ind i virksomheden.
5.2 Vægge
Vægge skal holdes i god stand og være lette at rengøre og om nødvendigt at desinficere.
Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel II, punkt 1, litra b)
Væggene i produktionslokaler eller -områder bør være beklædt med et glat materiale, der er vandtæt og vaskbart. Det gælder i fx produktionslokaler, i
restauranter, på kødopskæringsvirksomheder og på virksomheder, der indsamler og forarbejder mælk.
Hvis maskiner og andet udstyr står tæt op af væggene, skal vægbeklædningen være egnet til det. Se afsnit 19. Rengøring og desinfektion i
fødevarevirksomheder.
5.3 Lofter
Lofterne skal være konstrueret og bearbejdet, så man undgår ansamling af snavs og begrænser kondensvand, mug og partikelafgivelse. Det betyder, at
lofter bør være rengøringsvenlige og af et materiale, der kan tåle rengøring og måske desinfektion. Som minimum bør lofterne kunne børstes eller støvsuges,
men det afhænger af virksomhedens aktiviteter.
Hygiejneforordningen, bilag II, kapitel II, punkt 1, litra c)

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 17-04-15 16:39

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-04-15 00:27

Selv tak winetaster.