/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor store slægtsdatabaser på nettet?
Fra : Johnm
Vist : 496 gange
300 point
Dato : 19-06-03 00:07

Solrød Lokalarkiv har en ret stor geografisk orienteret slægtsdatabase (76.000+), der gerne skulle gøres tilgængelig via nettet. I princippet en simpel sag - i praksis yderst besværligt alene på grund af størrelsen. Der viser sig tekniske problemer de mest overraskende steder, f.eks. har Windows98 en begrænsning ved ca. 72.000 filer, WinZip ved ca. 65.000, og kommunikationen med web-serveren går død den ene gang efter den anden. Selv personlig aflevering af de mange filer til web-hotellet har ikke løst problemet. Ftp-klienten på web-masterens arbejdsmaskine er foreløbig gået ned fire gange!

Det skulle gerne kunne lade sig gøre med et standardprogram, for økonomien er ikke til dyre programmeringsopgaver. Det smarteste ville jo være at at lægge (gedcom)filerne i en database og så generere web-siderne, efterhånden som der bliver brug for dem, men kan det lade sig gøre?

Så spørgsmålet er ganske enkelt: hvor store baser kan man få til at fungere på nettet og hvordan? Hvem kender den enkle løsning?

John Møller
Solrød Lokalarkiv

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 00:40

Desværre kan jeg ikke konkret hjælpe, men kun sammenligne en smule.

Min slægtsdatabase med ca. 300.000 personer har kun ca. 2000 filer inclusive 1850 billeder, så enten er jeres slægtsdatabase ganske utroligt enorm stor, eller også er det nok ikke en database, men en samling af enkeltfiler.

Kan den i givet fald ikke opdeles og organiseres i 2 eller flere databaser med eventuel krydshenvisning. Det er jo reelt sådan en "rigtig" slægtsdatabase fungerer, men med "genbrug" af eksempelvis stednavne og kilder, samt henvisninger til slægtsmedlemmer.

Måske kan en af de på markedet til en billig penge (nogen gange endda gratis som f.eks. Legacy eller PAF) klare jobbet.
Eller kan den udlægges på nettet som en eller flere gedcom filer sammen med et program til at læse gedcom filerne.

Dog er der nok også ofte begrænsninger i antallet af personer som disse programmer kan læse.

mvh Ejvind

Kommentar
Fra : Johnm

Dato : 19-06-03 08:02

Hej Ejvind

Tak for kommentaren! Du har naturligvis ret, der er tale om en samling enkeltfiler, og spørgsmålet var derfor forkert formuleret.

Basen fylder på min pc kun ca. 27 Mb fordelt på en halv snes filer, men da jeg lod WinFamily generere web-sider, svulmede det hele op til 273 Mb fordelt på 76.185 filer (incl. indexfiler). Og så viste problemerne sig!

Mit web-hotel understøtter databasen MySQL og foreslår at lade en programmør se på, hvordan opgaven kan løses i et samspil med gedcom-filen. Det vil gøre en opdatering uhyre meget lettere, så det er da fristende - men der er jo lige det med økonomien ...

Det kan være, det bliver løsningen, men indtil videre håber jeg på en simplere/billigere vej.

Venlig hilsen
John

PS. Er din base tilgængelig på nettet?

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 08:26

Nej, men et udtræk som kun omfatter personer med hvilke jeg har fælles ane eller aner, samt disse personers ægtefæller ægtefællernes forældre etc., anvendes i gedcomp til udsøgning af fælles slægtninge.

Private oplysninger for nulevende personer er dog fjernet, og udleveres i hvert enkelt tilfælde kun efter nærmere undersøgelser af relationerne.

Mine slægtninge og de således associerede personer udgjorde ved sidste opgørelse for et års tid siden mere end 66.000 personer og antallet af udsøgte i gedcomp er højere end 300.

Desværre vil det vil tage mig flere år at gennemgå udsøgningerne med tilstrækkelig omhu, så "successen" vil ikke blive gentaget med samme antal, og slet ikke foreløbigt.

mvh. Ejvind

Kommentar
Fra : bjabi

Dato : 19-06-03 09:20

Hej

Der eksisterer et program der hedder Family Access Web som kan konvertere en godcom-fil til en access database - derefter kan du via ASP lave dataene online tilgængelige.

Med venlig hilsen
Bjarne Bidstrup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 09:41

Også en tak fra mig til Bjarne Bidstrup

mvh. Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-06-03 09:44

Jeg har fundet et link som måske kan bruges:

http://www.leagans.com/programs.htm

mvh Ejvind