/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
midlertidigt kørekort gældende i EU?
Fra : ingelein
Vist : 2483 gange
50 point
Dato : 02-04-15 20:58

Hej
Min gemal skal have fornyet sit kørekort på grund af "alder". Alt er ok og papirerne afleveret for snart 4 uger siden. Men nu har vi lige fået at vide at det kan tage måneder inden han får kørekortet og vi kan køre over grænsen. Med det midlertidige kørekort må han ikke forlade landet. Det er desværre noget skidt for os. Min søster bor lige syd for grænsen, er 88 år og kræftsyg. Vi plejer at besøge hende mindst hver 4. uge. Blandt andet for at hjælpe med større ting i hus og have, som hun ikke kan få anden hjælp til.
Nu har jeg imidlertid lige fundet denne artikel
http://www.jv.dk/artikel/667043:Aabenraa--Nu-maa-aeldre-bilister-ogsaa-kOere-i-Tyskland.

Enten er denne lov omstødt og ikke gældende mere - eller hvad?
Jeg håber at nogen har hørt om dette midlertidige EU kørekort.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-15 00:07

Kode
Ny lov: Du må nu også køre bil i Tyskland og de andre EU-lande, mens dit kørekort bliver fornyet.

Det er resultatet af en ny lov, som trådte i kraft den 1.maj i år.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-04-15 02:46
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-04-15 12:34

@mig-selv
Hvad mener du? forklar venligst nærme.
Hvis det passer, hvad der står i artiklen, hvorfor kan jeg så ikke finde noget om det andre steder - eller hvorfor får man ikke den mulighed når man søger fornyelse?
Ingelein

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 03-04-15 12:49
Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-15 15:24

Kontakt da Borgerservice igen, er det ikke dem, der harfornyet din mands kørekort.

Forklar dem situationen.
Den artikel, som du henviser til, er fra 2009,og der er sket meget med fornyelse af kørekort siden da.

På tirsdag, så kontakter I Borgerservice.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-04-15 15:34

Fornyelse af kørekort sker hos kommunens Borgerservice. Der kan være ekspeditionstid på kørekortet, så husk at henvende dig, før dit kørekort udløber. Når ansøgningen om fornyelse er afleveret udstedes et midlertidigt kørekort. Hvis du har brug for at kunne køre bil udenfor Norden i den periode, du har et midlertidigt kørekort, kan dit kørekort efter anmodning fornys foreløbigt for en periode på tre måneder. Der udstedes så et midlertidigt kørekort i EF-format, som kan anvendes i hele EU/EØS. Det er ulovligt at køre bil uden et gyldigt kørekort, så husk at ansøge om fornyelse, inden kortet udløber.

http://www.fdm.dk/biler/love-regler/koerekort/fornyelse-af-koerekort

Nu ved jeg jo ikke, hvordan din mands midlertidige kørekort ser ud, men hvis han har fået et i EF-format (på størrelse med et dankort) så vil jeg tro han kan bruge det, men jeg er ikke "loven"

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-04-15 17:41

Kode
Hvad mener du? forklar venligst nærme.

Kode
Ny lov: Du må nu også køre bil i Tyskland og de andre EU-lande, mens dit kørekort bliver fornyet.

Det er resultatet af en ny lov, som trådte i kraft den 1.maj i år.

At man godt må køre over grænsen.

Jeg kan på ingen måde tænke mig at Loven er ophævet igen, men man kan jo aldrig vide.
Og skal kortet fornyes, så er det jo så nemt lige at spørge når man alligevel er nede med sine papirer - hvis de ikke bare bliver sendt til det Offentlige, eller skrive en mail til Politiet de plejer at svare igen i løbet af en dag eller 2.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-04-15 18:27

Hej
Min mand har som han skal, afleveret lægeerklæring og sit kørekort på borgerservice. Alt er ok, og han kan da køre herhjemme på den midlertidige tilladelse. Det er sket den 4. Marts. Vi kigger i postkassen hver eneste dag. Det kort han har afleveret er allerede et EU kort/plastikkort.
Vi var på Borgerservice forleden dag, men de kunne ikke fortælle os hvornår han fik kørekortet. Nu har jeg kontaktet politiet og fortalt at vi gerne skulle besøge en meget syg søster i Flensborg. Lad os håbe at de kan gøre en undtagelse. Ellers må vi jo have en anden til at køre for os. Jeg har ikke kørekort. I betragtning af hvor syg min søster er, er det lidt svært at komme flere end os to. Men det kan da lade sig gøre.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-15 21:41

Et midlertidigt erstatningskørekort er en midlertidig udstedelse af det originale kørekort. Kørekortet udstedes med en kortere gyldighedsperiode, der typisk ikke er længere end 1 måned.

Du kan få udstedt et midlertidigt erstatningskørekort i følgende tilfælde:

Hvis du har mistet dit kørekort, eller det er inddraget pga. slitage, [B]og du skal køre i udlandet[/B] (bortset fra Finland, Island, Norge og Sverige) og det ikke er muligt at udstede et duplikatkørekort, inden du skal forlade landet.
I visse tilfælde, hvor du i udlandet er frakendt førerretten, frakendt retten til at føre lille knallert eller er meddelt kørselsforbud, og hvor kørekortet skal afleveres til den udenlandske kørekortmyndighed til registrering, eller dit kørekort er administrativt inddraget.
Det bemærkes, at midlertidige erstatningskørekort fra den 19. januar 2013 også udstedes som kørekort af kreditkortmodellen. Produktionstiden for et midlertidigt erstatningskørekort vil derfor være den samme som udstedelse af andre kørekort af kreditkortmodellen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-04-15 16:04

[CITATDet bemærkes, at midlertidige erstatningskørekort fra den 19. januar 2013 også udstedes som kørekort af kreditkortmodellen. Produktionstiden for et midlertidigt erstatningskørekort vil derfor være den samme som udstedelse af andre kørekort af kreditkortmodellen.]Indsæt dit citat her[/CITAT]

Selvom manden kunne have fået et midlertidigt erstatningskort og ville kunne køre med det i Tyskland - er produktionstiden/leveringstiden den samme. Ikke til at forstå at det skal tage så lang tid, når der ikke er bemærkninger til kørekortet, men en ganske almindelig fornyelse. Sidste gang, - for 2 år siden, tog det 14 dage.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-15 20:15

Citat
Ikke til at forstå at det skal tage så lang tid,

De ´midlertidige´ kort jeg har haft, var alle på papir - og mener de virkede i 14 dage = INDTIL man fik sit ægte kort, men det er selvfølgelig mange år siden.
Jeg har dog smidt et gammel `rødt´ kort i vaskemaskine og var ved Politi for at få det fornyet, men der røg jeg ind i problemer - da de ikke engang kunne finde mine ´data´ over mine kort, og jeg så selv skulle bevise at jeg egentligt har/havde kort - godt man havde et par gamle billeder jeg lige kunne komme ned med - ellers skulle jeg op til samtlige kategorier - bortset fra bus og taxa/ mod betaling.

Men selv dengang (ca 2000), tog det mindre end 2 uger før jeg havde mit nye kort.
Så et eller andet bruger de sikkert personalet til - bare ikke det de skal.
Samme sted, kan man nu omdage kun komme i kontakt med ?? et par timer om ugen = nedskæringer og PAVESKRANKERI.

Nå men så fik jeg også afløb, for dét - nu mangler jeg bare et andet afløb

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-04-15 00:17

Hej
Jeg skrev til Sydjysk politi - og fik svar dagen efter, dog fra Midtjysk politi. Manden kunne få et midlertidigt erstatningskørekort i Borgerservice. Pasfoto og pas skulle medbringes & 50,00 kr. Det ville tage 12-14 dage at få kortet, som ikke bare er en papirlap, men et plastikkort. Vi afleverede om mandagen .......... Og tro det eller ej........ Vi fik kortet allerede om onsdagen. Men hvorfor har Borgerservice ikke oplyst om den mulighed? Vi har jo jævnligt rykket for kørekortet og forklaret, at vi havde et sygt familiemedlem i
Flensborg. Så det kan altså lade sig gøre. Man burde have fortalt os om den mulighed fra starten.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 26-04-15 00:19

Tak for svaret rotw.