/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Doberman?
Fra : sigfrid
Vist : 776 gange
100 point
Dato : 25-03-15 08:58

Kan ikke huske hvad hunden der ligner Doberman hedder, nogen der kan hjælpe?
V.H Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-15 09:09

Beauceron fransk hyrdehund.
MV2

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-03-15 11:03

den hedder en dobermann

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-03-15 12:05
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-15 12:11
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-03-15 14:44

Citat
Dværgpinscher.
Korrekt, så'en en er jeg gift med. Et arrigt spektakel.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-15 17:43

Så kan jeg også komme med noget lidt uden for spørgsmålet...

Jeg har lige læst en barsk krimi fra New Orleans området,
her havde gangsteren flere Dobberman Pinchere i sin have,
de sked overalt, men ingen kom helskindet ind og generede ham.

Og så står der, at det er en rar familie hund, nu ved jeg ikke med franske Beauceron,
og måske er min opfattelse forkert?

Var Doberman ikke tidligere politi hunde, der blev erstattet af Cheafere fordi de var for barske?

Og er det rigtigt at man klippede noget af Doberman hundenes ører, hvorfor ved jeg ikke,
måske for at de skulle anderledes, barske ud??
Det må jo have gjort ondt, i dag må man ikke engang afkorte hundehaler...

Så sigfrid, lav hellere en grundig undersøgelse,
hvis du overvejer at anskaffe en Doberman lignende hund,
især hvis du har børn eller får uindbudte gæster.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-03-15 19:45

Det mest fantastiske ved min Beauceron er at dens aner er brugt til at farve Rottweileren og Dobermannén og at den er ældre i race end dværgpincheren - desuden er den (med den rette træning) Expert i at finde børn uden at give disse et ekstra traume (først væk fra mor - derefter et rovdyr der gør mig ind i hovedet) så Beauceronen er et dejligt dyr med den rette "idiot" i den anden ende af snoren!!
MV2

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-03-15 20:02

Citat
Korrekt, så'en en er jeg gift med. Et arrigt spektakel. [Blink]

Jeg håber da ikke for dig, at hun er lige så stor en hus-tyrran som min.
Til gengæld bliver hun kun arrig hvis fremmede kommer for tæt på os, som hun passer på. Og det er vel sådan set bare positivt, at hun vil passe på os.

Citat
Og er det rigtigt at man klippede noget af Doberman hundenes ører, hvorfor ved jeg ikke,
måske for at de skulle anderledes, barske ud??
Det må jo have gjort ondt, i dag må man ikke engang afkorte hundehaler...

Ja, de har tidligere fået kuperet både hale og ører. Og det skulle da ikke undre mig, om man stadig gør det i nogle lande.

Citat
så Beauceronen er et dejligt dyr med den rette "idiot" i den anden ende af snoren!! [Blink]

Sådan er det vel med alle hunde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-15 22:00

Enig med de sidste problemløsere og undskyld hvis jeg jeg overfortolker et uskyldigt spørgsmål.

Hunde er jo gruppe dyr og gruppen skal jo helst være samlet, og afhængig af race og opdragelse, passer den på, at ingen udenforstående truer denne min familie.

Også ja, til idioterne i den anden ende af snoren, det største svat har den største kamphund.

Og jeg kender eksempler på, at helt små uskyldige hunde udviste ekstrem adfærd,
en nær kvindelig slægtning forkælede sin hund så meget at ingen andre måtte røre hende,
ikke engang hendes brødres børn.

Og så er der jo rangfølge i familien, da min brors søn knap kunne gå,
gav hans store hund altid plads for ham, mens hans kone kæmpede en hård kamp
for fortsat at være nummer to i gruppen, med diverse hudafskrabninger på knæende.

Selv har vi kun en lille sort minni pudel, når vi går tur med den, tror den,
at alle vi møder bare vil snakke og hilse på den, og den må jo ikke hoppe op,
og så hver morgen går vi forbi en større hund, der er blevet bidt som hvalp,
og mærkeligt nok tror den at jeg og min lille hund er fjenden.

Så der findes ikke forkerte hunde, selv om nogen er mere agressive end andre,
men forkerte menneske opdragere, og er man ikke sikker på at kunne træne hunde,
køb så dog hellere en lille hund som vor, i stedet for en stor potentiel kamphund.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-03-15 22:12

Citat
og så hver morgen går vi forbi en større hund, der er blevet bidt som hvalp,
og mærkeligt nok tror den at jeg og min lille hund er fjenden.

Et angreb kan være det bedste forsvar.

Min hund har samme tilbøjelighed overfor fremmede hunde, og det er mit klare indtryk, at det handler om, at flere hunde har overskredet hendes grænser, så nu siger hun fra i god tid, bare for en sikkerheds skyld.
Men hun forstår fuldt ud hvad "ti stille" betyder, så jeg er begyndt på, at nå vi nærmer os en fremmed hund, så siger jeg, stille og roligt, "du skal tie stille", og det virker sørme, og så roser jeg hende selvfølgelig.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 03-04-15 09:14

Tak for svaret modersvilje.
Det var det jeg manglede. V.H Sigfrid.