/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sort Skærm WindowsXP
Fra : catbody
Vist : 396 gange
100 point
Dato : 18-06-03 21:53

Min svigersøn er lige kommet hjem efter 3 uger på fra Shetlandsøerne og nu har han problemer med sin pc.
Problem: Tændte sin pc for første gang i 3 uger. Opdaterede sin Norton AV2003 samt lavede en Windows Update.
Dette dorløb uden problemer.
Ville checke sin e-mail, hvilket var umuligt da mailboksen var fyldt op (adsl hos tdcspace). Gik så ind på web-mail og slettede en masse, hvorefter alt fungerede normalt.
Surfede lidt rundt og var ind og arbejde med et par programmer, igen uden problemer. Forlod pc'en en halv times tid for at lave en kop kaffe, uden at slukke for pc'en. Kom tilbage og arbejdede videre, men pludselig stallede maskinen og intet virkede. Trykkede ctrl+alt+del for at lukke ned, men intet svarede, hvorefter han brugte nødknappen og slukkede pc'en.
Tændte pc'en igen hvorefter der kom sort skærm op, hvor der stod at Windows startede ikke korrekt osv.......
Prøvede så at starte Windows normalt igen, uden held.
Ny sort skærm med samme besked om at Windows startede ikke korrekt........ og valgte så at starte i fejlsikker tilstand, hvorefter den igen gik i sort med samme meddelelse igen.
Så uanset hvad han prøver starter den nu med sort skærm og han kan ikke komme videre.
Han kan ikke komme ind i Start - Kør - sfc /scannow.
Så hvad gør han nu?
Der er ikke installeret ny hardware eller ny software.
m v h
HC / Catbody

PS: jeg har ledt efter vejledningen til hvordan man reparerer/installerer/reparerer, men kan ikke finde den

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 18-06-03 22:07

Du skal selvfølig køre en repair
(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-03 22:09

R i stedet for L

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-03 22:15
Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-06-03 22:19

Manse9933>>> er det samme vejledning som denne her: http://www.hcma.dk/formattering_xp.htm

Og hvad er forskellen i at vælge Repair nr. 2 (altså den under install) sat op imod "Repair no.1"

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-03 22:26

Ja, repair nr.1 der skal du være inde i xp, altså indefra nr.2 er hvis du ikke kan komme ind i xp,hvis det er det link jeg henviser til du mener?

Manse9933

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-06-03 22:37

OK manse9933. Takker
Og så lige en sidste ting: Er der noget der skal tages højde for efter Repair?? såsom opsætning af internet/e-mail (adsl), tastatur o.s.v. ????

(jeg vil være "oversikker", da han er novice og skal guides igennem skridt for skridt)

Alt ovennævnte er en bekræftelse på det jeg allerede vidste, hvilket er godt og giver ekstra sikkerhed.
Det havde være meget lettere hvis jeg sad ved maskinen og ikke skal klare det hele over telefonen.

m v h
HC / Catbody

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-03 22:46

Ja det er som du er begyndt på en ny indstalation alle win filer bliver erstattet,også skal han hente alle sine update's fra win update igen.
Det er ganske simpelt,jeg har kørt repair både indefra og udefra for flerer af
mine venner xp klare det hele selv,når du først har prøvet det,så siger du nåå
var det ikke andet.
Så vil du måske også lige kigge på dette
http://www.kandu.dk/dk/tip/4223
programmet kan kopierer ntfs filer i dos mode altså redde data.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-03 22:49

Tastatur lader du bare sidde i pc'en xp indstallerer al hardwaren igen auto.

Godkendelse af svar
Fra : catbody

Dato : 18-06-03 22:53

Tak for svaret Manse9933, du får dine points (selv om det "piner" mig at du så hurtigt har overhalet mig på listen )

m v h
hcma/Catbody

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-03 22:55

Hvilken liste??

Selv tak