/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Negativ udvelgelse
Fra : svendgiversen
Vist : 517 gange
180 point
Dato : 09-03-15 20:01

Vi har haft familie besøg og blev stærkt uenige.

Et af diskutions emnerne var, hvorfor vi ikke længere kunne konkurrere med andre lande,
trods vore meget store uddannelses omkostninger, og så er her min forklaring:

For et par generationer siden fik man typisk en halv snes børn, dumme og dygtige.
Så fandt de klogeste ud af at begrænse antallet af børn,
så de alle kunne få råd til en uddannelse.

Mens dumme Brian, og hans lige så dumme kone, stadig fik et halvt dusin børn.

Mange højtuddannede i dag er næsten 40 år før de får børn, og så kun et, højest to, mens dumme Brian stadig får en 5 - 6 stykker, nu suppleret med nogle analfalbetiske invandrere.

Så vi har ikke en kina mands chanche for at kunne konkurere med de skævøjede.

Engang fik den giraf med den højeste halst de fleste blade,
og den kronhjort med det største gevir de fleste hunner.

Sådan var det også engang for Homo Sapiens, men ikke mere, i hvert fald ikke i Danmark.
Og det er jo ikke høje halse og gevirer vi taler om, men genialitet, inteligens mm...

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 190 point
Dato : 09-03-15 20:25

Kære Svend Giversen

Dette må da vist være lange tiders mest åbenhjertige og politisk ukorrekte bekendelse.
Kunne du dog ikke have googlet lidt om emnet så du kunne have iklædt din mening lidt mere afledende retorik, hva?

Måske, men jeg vægrer mig lidt ved at nævne det, har du tænkt lidt for meget på Brian mens du rask skrev dit hjertes mening og helt glemt at slå stavekontrollen til - havde du slået den til, ville enhver sammenlignende tanke mellem dig og Brian slet ikke have meldt sig

Men ellers er dine tanker mig ikke helt fremmede.

Mvh lgs

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-03-15 21:17

Den der med "naturlig udvælgelse" og antallet af børn stemmer ikke, der skal mange flere generationer til, inden man ville se en effekt, hvis der havde været nogen. Derudover er befolkningen i Danmark ikke blevet målbart "dummere", de sidste par generationer. Man kan også stille sig spørgsmålet om det virkelig er intelligens og nedarvede egenskaber der har skabt vores store velstand, det tvivler jeg stærkt på. Hitler gik meget op i racehygiejne og at avle på de "rigtige", jeg er sikker på at have ville være lydhør over for dine ideer.

Derudover er Danmark fortsat et af verdens rigeste lande og et af de bedste lande at investere i, det vil vi sandsynligvis også fortsætte med at være.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-03-15 21:23

Bare sådan til orientering og sammenligning:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/29/1029030437.htm

Det er klart at vi med vores høje levestandard ikke kan konkurrere direkte med Kina om at lave konsumer elektronik billigst muligt, men vi kan rigtig meget andet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-15 12:47

Foreløbig tak og undskyld det med dumme Brian.

Det er selvfølgelig ikke alle med navnet Brian, men en fællesbetegnelse for de,
der stadig får mange børn uden at tænke på økonomien og deres uddannelse.

Engang fik man mange børn for at have nogen til at hjælpe med at passe gården
og de gamle på aftægt, sådan er det stadig i nogle lande uden social velfærd.
Men ikke i Danmark, hvor børnene forkæles og køres til sport. Vi andre måtte cykle.

Og selvfølgelig er der andre parametre end den negative udvælgelse. Et af dem er lærerne:

Engang var degnen næst efter præsten den mest ansete i byen
og de der var lidt klogere end de andre blev lærere. Senere med tjenestemands status.

Sådan er det heller ikke mere.
I dag er lærerne nærmest underbetalt i forhold til andre uddannede.
Og de der bliver lærere er typisk nogen der ikke kan klare eller orker en længere uddannelse.

Og det smitter selvfølgelig af på eleverne i samme negative retning.
Men så kan de noget andet, eksempelvis sende sms og synes godt om...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-15 19:47

Jeg har flere eksempler på hvordan det er gået tilbage med danske børns kendskab til nøglefag
som dansk, matematik og fysik.

Ikke nødvendigvis beviser på at vi er blevet dummere,
men helt tydelige beviser på at vi er sagtet bagud i forhold til andre lande.

Også her kan jeg anvise eksempler...

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 11-03-15 15:09

Hvad er det vi skal konkurrerer om.. I Kina har de lønninger på 1 -2 dollars om dagen, og en arbejdsdag varer ofte 12 timer,

De fleste har ingen fagforening ingen overenskomst, ingen sociale rettigheder.

Er det det du vil have vi skal konkurrere om, så syntes jeg du skal være et godt eksempel. Og gå 90% ned i løn så vi kan konkurrerer med Kineserne

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-15 15:24

Tak for svaret lgs.